Harlingen "toen"

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Harlingen "toen"

Bericht door Ben »

In november 1984 ligt het zware lading schip Dockexpress 20 in de Willemshaven:

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Harlingen "toen"

Bericht door Ben »

Deze foto maakte ik in november 1984 met op de voorgrond de Fomalhout, IMOnr.7518020, bouwjaar 1975, maar welk schip ligt daar rechts achter??

Afbeelding
janvandewitte
Berichten: 138
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:20
Locatie: Oosterbierum Friesland
Contacteer:

Re: Harlingen "toen"

Bericht door janvandewitte »

Hoi Ben,

In het dok ligt de Shaula 7518032 en naast het dok de Espresso Piemonte 6912384.

Te zien op een foto van Kees Leijen. Gemaakt in december 1984.

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Jan
https://www.janvandewitte.nl
Nautische fotografie
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Harlingen "toen"

Bericht door Ben »

@Jan, bedankt voor je snelle antwoord. Een opvallend uiterlijk had die Espresso Monte. Uit de gegevens van Miramar blijkt dat zij een ferry was (is). Of ze in het dokte paste qua breedte?
IDNo: 6912384 Year: 1969 Name: ESPRESSO PIEMONTE Type: Ferry (pax/RORO) Flag: ITA Tons: 1599 DWT: 2857 Length overall: 105.3 LPP: 96.5 Beam: 17.5 Builder: Orlando, Leghorn, Italy
Subsequent History: 88 ALEXANDROS - 92 SEA HORSE - 93 TRADER - 93 RO/RO TRADER - 95 ALEXANDROS - 95 SELCUK K.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Harlingen "toen"

Bericht door Ben »

Een ongedateerde kaart van het Dok in Harlingen.

Afbeelding
Pieter S
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:04
Locatie: West-Terschelling

Re: Harlingen "toen"

Bericht door Pieter S »

In mijn jeugdjaren was ik veel bij de haven te vinden en gelukkig heb ik in die tijd de nodige foto's gemaakt, en ik kan ze nu plaatsen (na wat stoeien met Imageshack) in het topic Harlingen toen. De eerste toont de Nieuwe Willemshaven op een windstille dag in het najaar van 1967, geheel rechts ligt het m.s Margaretha Smits, daar links van het Westduitse m.s. Holsatia met een lading hout en geheel links een Nederlandse coaster welke ik helaas niet thuis kan brengen.

Afbeelding
Eens werktuigkundige, altijd werktuigkundige
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Harlingen "toen"

Bericht door Ben »

@Pieter, welkom op het forum en dat deze mooie "nostalgische" foto's het begin van :arrow: meer mogen zijn!
Pieter S
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:04
Locatie: West-Terschelling

Re: Harlingen "toen"

Bericht door Pieter S »

Dank je, Ben, er zal zeker meer komen, ook van mijn vorig jaar overleden broer Fokke. In zijn foto's en negatieven heb ik interessant materiaal ontdekt. Om de daad nog maar eens bij het woord te voegen een kleurendia van de Zuiderhaven, het jaar is volgens mij 1967, en aan de kade is o.a. de kustvaarder Hunter te zien. Geheel rechts nog net een stukje van het uitgebrande Zweedse m.s. Sandön, door de Holland geblust en geborgen.

Pieter

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Eens werktuigkundige, altijd werktuigkundige
Pieter S
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:04
Locatie: West-Terschelling

Re: Harlingen "toen"

Bericht door Pieter S »

In april 1978 werd het m.s. Rio d' Oro tijdens mist aangevaren door een Pools vrachtschip en liep daardoor een groot gat aan sb zijde op. De Zeehond en later de Stortemelk van Doeksen namen het kreupele schip op sleep. Aanvankelijk werd de Rio d' Oro in de Westmeep aan de grond gezet en het lek werd provisorisch gedicht. Door allerlei problemen van financiele aard duurde het bijna een maand, voordat het schip naar Harlingen gesleept kon worden. De foto's tonen de Rio d' Oro na aankomst in de Willemshaven. Voor de Rio d' Oro ligt de Fenja van Holwerda, die ook een fikse deuk in de stuurboord verschansing heeft.

Afbeelding

Afbeelding
Eens werktuigkundige, altijd werktuigkundige
Pieter S
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:04
Locatie: West-Terschelling

Re: Harlingen "toen"

Bericht door Pieter S »

Als je het over de Harlinger haven tijdens en voor de zestiger jaren van de vorige eeuw hebt, kun je eigenijk niet om de "weekbootjes" van en naar Engeland heen. General Steam en de SSM hadden mooie schepen in de vaart en één daarvan was het m.s. Flevoland. De foto toont het schip tijdens het binnenlopen van de Harlinger haven in het najaar van 1967.
De tweede opname toont de omgeving van het SSM dok en als er een plaats in Harlingen is die de afgelopen paar jaar veranderd is, is het deze wel.

Pieter

Afbeelding

Afbeelding
Eens werktuigkundige, altijd werktuigkundige
Plaats reactie