C. Holscher's Kustvaartbedrijf N.V.

van: www.kustvaartforum.com
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

C. Holscher's Kustvaartbedrijf N.V.

Bericht door R.Konigers »

In maart 1939 werd het bedrijf C. Holscher's Kustvaartbedrijf N.V. opgericht aan de Westerkade 20 te Rotterdam.
Niet zo bekend als een Gruno , W&B , Wagenborg , Carebeka...maar speelde in de 50e jaren toch wel een redelijke rol als bevrachtingskantoor..Door het uitbreken van de 2e wereldoorlog zo vlak na de oprichting..is voor mij niet zo bekend met welke schepen dit bedrijf is begonnen..Ik kom niet verder dan de Virgo , Brinda en de Crescendo...na de 2e wereldoorlog begint er wat meer bekend te worden over deze rederij. Belangrijk figuur bij C.Holscher was dhr.Reint Kunst die de directie van Holscher voor zijn rekening nam. Ook bij de vraag wie was dhr.C.Holscher en wanneer kwam dhr.Reint Kunst in beeld moet ik het antwoord (voorlopig) even schuldig blijven..maar ik hoop dat we gezamelijk op dit nieuwe topic een aardig beeld kunnen krijgen van een bedrijf dat het vol heeft gehouden tot begin 80e jaren.
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Afbeelding
De Virgo '39 waar het allemaal mee begon...het schip was van Red.Virgo te Rotterdam...waarin C.Holscher's Kustvaartbedrijf grote belangen had.
Een van de participanten was dhr.Joh.Smit ..die ook commissaris was van Holscher's Kustvaartbedrijf.
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Bericht door hank »

Roelof.

Leuk dat je de rederij C.Holscher gaat doorlichten.
Hopelijk gaan er heel wat scheepjes de revue passeren en dat zijn waarschijnlijk allemaal kleine puzzeltjes. Behalve de g.h.v.Gloria Maris heeft Holscher volgens mij geen andere schepen in volledig eigendom gehad. Wel een aantal deelnemingen.
Dus ik ga je met interesse volgen.
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Afbeelding
De Crescendo '38 van Reint Kunst.
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Afbeelding
De Brinda '36 van R.Brinkman , Groningen...
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

In het verlengde van bovenstaand redersoverzicht van de familie Kunst komende we op een van de eerste na-oorlogse schepen terecht...
nl. de Rika welke in 1935 voor Joh.Kunst (vader van Reint) , Groningen werd gebouwd...carg.Carebeka)...in 1944 overleed Joh.Kunst en ging het schip naar zijn vrouw..weduwe H.Kunst-Hijlkema te Groningen. Het schip werd echter pas in 1945 aan de eigenaar teruggewezen. Moeders gaf het schip in beheer bij haar zoon Reint...mijn vermoeden is dat Reint Kunst vlak na de oorlog is verhuisd naar Rotterdam...mede omdat zijn Crescendo uit 1938 in Groningen geregistreerd is ...na de oorlog is de registratie van de Crescendo nooit overgezet naar Rotterdam...maar bleef in Groningen vandaar dat in het bovenstaande tabelletje Reint Kunst 2 x voorkomt...echter zonder adres in Groningen....
Echter spreken verschillende boeken elkaar tegen...in het Carebeka boek staat vermeld dat de Rika ook na de oorlog bij Carebeka is gebleven...Moormans jaarboeken vermelden het schip bij Holscher en na de Rika bleef Wed.H.Kunst-Hijlkema actief binnen Holscher met de Hermes...dus ga ik even uit van het laatste.
Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Rika werd in 1935 gebouwd bij scheepswerf Koster, Groningen en mat toen 199 brt, 250 ton dw. en was 32.74 meter l.l. (lengte tussen de loodlijnen). In 1947 is zij verlengd tot 41.52 l.l. en de tonnage werd 299 brt en 335 ton dw.
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Afbeelding
De Taurus '14..(ex Roelfina) was van oorsprong gebouwd als zeilschip maar was in de loop van de jaren al 2 x verbouwd als motorschip...in 1946 werd het aangekocht door Gebr. v.d Werf , Rotterdam en kwam bij Holscher in bevrachting...in 1955 werd het schip verkocht aan A.Oudman (ook Holscher) en in 1960 verkocht , maar dit komen we later nog wel tegen.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Holscher had in 1951 in beheer de Venus van 1936, gebouwd als Amstel XVI. Een foto als Venus heb ik niet, wel als Boekenier, de naam die zij na verkoop in 1964 kreeg.

Afbeelding
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Afbeelding
Even een stapje terug in de tijd...ik heb er nog een gevonden...nl. de Ibis bjr. 1912 (ex Catharina '39 , ex Nijssina , ex Harmina , ex Flevo VIII).. In 1939 aangekocht door (waarschijnlijk ) Red.Virgo , Rotterdam vanaf 1940 varende onder Duitse toezicht...1944 in beslag genomen..en in aug.1944 vergaan.
Gegevens en foto van Arendnet.
Plaats reactie