Veerboten en cruiseschepen wereldwijd.
-
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 29 mar 2007 16:52
- Locatie: Tzummarum
- Contacteer:
Re: Veerboten en cruiseschepen wereldwijd.
Bedankt voor de foto's!
Het is bij lange na niet de snelste RoPax-ferry ter wereld. Het zou wel best kunnen dat de Leonora een afstandsrecord in tijd heeft neergezet, want de vorige veerboot die dit had is de Villum Clausen.
De snelste RoPax-ferries ter wereld zijn volgens mij deze: https://www.austal.com/en/products-and-s ... e=category
Het is bij lange na niet de snelste RoPax-ferry ter wereld. Het zou wel best kunnen dat de Leonora een afstandsrecord in tijd heeft neergezet, want de vorige veerboot die dit had is de Villum Clausen.
De snelste RoPax-ferries ter wereld zijn volgens mij deze: https://www.austal.com/en/products-and-s ... e=category
'Thuishaven': Harlingen
Golven op zee Fotografie
Golven op zee Fotografie
Re: Veerboten en cruiseschepen wereldwijd.
Wat snelste schip betreft heb ik alleen door verteld wat andere spotters me daar vertelden.
Verdere verantwoording neem ik niet voor wat ik melde.
groeten
Jan van der Pluijm
Verdere verantwoording neem ik niet voor wat ik melde.
groeten
Jan van der Pluijm
-
- Berichten: 635
- Lid geworden op: 03 jan 2005 01:12
- Locatie: Deventer
Re: Veerboten en cruiseschepen wereldwijd.
Oops!PiebeJanMan schreef:Bedankt voor de foto's!
Het is bij lange na niet de snelste RoPax-ferry ter wereld. Het zou wel best kunnen dat de Leonora een afstandsrecord in tijd heeft neergezet, want de vorige veerboot die dit had is de Villum Clausen.
De snelste RoPax-ferries ter wereld zijn volgens mij deze: https://www.austal.com/en/products-and-s ... e=category
Met haar 52 knopen net een knoopje sneller dan de Europese Stena HSS-serie met hun 51 knopen in onbeladen toestand...
De Stena HSS-ferries zijn met hun 128m wel bijna 2 x zo lang.
De link: https://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_Sea_Service
In een ander artikel noemde men 75mph, maar dat lijkt me sterk. Mogelijk kan een meelezende Stena-medewerker duidelijkheid geven.
-
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 29 mar 2007 16:52
- Locatie: Tzummarum
- Contacteer:
Re: Veerboten en cruiseschepen wereldwijd.
Dat zijn ook goede resultaten. Die 51 knopen is waarschijnlijk in onbeladen toestand, volle stroom mee, wind uit de goede hoek en in heel gunstig weer en dan nog gezien door iemand, want er staat bij "citation needed". Die schepen van Austal zijn dus ontworpen om in volbeladen toestand 52 knopen te halen.OLAU-ferry-liefhebber schreef:Oops!PiebeJanMan schreef:Bedankt voor de foto's!
Het is bij lange na niet de snelste RoPax-ferry ter wereld. Het zou wel best kunnen dat de Leonora een afstandsrecord in tijd heeft neergezet, want de vorige veerboot die dit had is de Villum Clausen.
De snelste RoPax-ferries ter wereld zijn volgens mij deze: https://www.austal.com/en/products-and-s ... e=category
Met haar 52 knopen net een knoopje sneller dan de Europese Stena HSS-serie met hun 51 knopen in onbeladen toestand...
De Stena HSS-ferries zijn met hun 128m wel bijna 2 x zo lang.
De link: https://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_Sea_Service
In een ander artikel noemde men 75mph, maar dat lijkt me sterk. Mogelijk kan een meelezende Stena-medewerker duidelijkheid geven.
Overigens verklap je zelf al de fout van 75 mph. In die link naar wiki is een van de eerste dingen die ik zie: "in-service speed of 40 knots (75 km/h)." Oftewel iemand heeft even te snel over de km/h heen gelezen en er maar mph van gemaakt.
'Thuishaven': Harlingen
Golven op zee Fotografie
Golven op zee Fotografie
Re: Veerboten en cruiseschepen wereldwijd.
Naam: Ryndam en Rotterdam
Type: Cruiseschip
Bedrijf: Holland America Line
Imo: 8919269/ 9122552
MMSI: 245026000/ 245167000
Callsign: PHFV/ PDGS
Bouwjaar: 1994/ 1997
Werf: Fincantieri, Trieste, Italië
Lengte: 219,30/ 237,91 Breedte: 30,80/ 32,25 Diepgang: 7,50/ 8,20
Motorvermogen: .../ 78403 pk
Snelheid: 22 kn/ 22,5 kn
Capaciteit: 1258 pers./ 1396 pers.
Meer: https://haveninzicht.nl/gespot/26juni2/26juni2.php
Type: Cruiseschip
Bedrijf: Holland America Line
Imo: 8919269/ 9122552
MMSI: 245026000/ 245167000
Callsign: PHFV/ PDGS
Bouwjaar: 1994/ 1997
Werf: Fincantieri, Trieste, Italië
Lengte: 219,30/ 237,91 Breedte: 30,80/ 32,25 Diepgang: 7,50/ 8,20
Motorvermogen: .../ 78403 pk
Snelheid: 22 kn/ 22,5 kn
Capaciteit: 1258 pers./ 1396 pers.
Meer: https://haveninzicht.nl/gespot/26juni2/26juni2.php
Re: Veerboten en cruiseschepen wereldwijd.
Gister (3/7/2011) Gespot in Kiel tijdens mijn reis met de Color Magic naar Oslo.
Stena Scandinavica:
Type: RoPax Passenger/Ferry
Bedrijf: Stena Line
Vlag: Great Britain/Sweden
Imo: .../9235517
MMSI: .../266343000
Callsign: ZIYU5/SJLB
Bouwjaar: 2002/2007/2011
Werf: Hyundai Heavy Industries
Lengte: 211,56 m/241,06 m Breedte: 29,9 m Diepgang: 6,3 m
Motorvermogen: 32000 pk
Snelheid: 22,5 kn
Capaciteit: 1300 pers.
MSC Orchestra:
Type: Cruiseship
Bedrijf: MSC Cruises
Vlag: Panama
Imo: 9320099
MMSI: 372497000
Callsign: 3EJF3
Bouwjaar: 2007
Werf: Aker Yards
Lengte: 293,8 m Breedte: 32,2 m Diepgang: 7,8 m
Motorvermogen: 47635 pk
Snelheid: 23 kn
Capaciteit: 2550 pers.
Color Magic:
Type: Passenger/Ferry
Bedrijf: Color Line
Vlag: Norway
Imo: 9349863
MMSI: 259222000
Callsign: LNWC
Bouwjaar: 2007
Werf: Aker Finnyards Oy
Lengte: 224 m Breedte: 35 m Diepgang: 6,8 m
Motorvermogen: 42432 pk
Snelheid: 22,3 kn
Capaciteit: 2998 pers.
Tevens onderweg de Stena Germanica en Color Fantasy nog gespot maar helaas niet goed op de foto kunnen krijgen doordat het donker was..
Stena Scandinavica:
Type: RoPax Passenger/Ferry
Bedrijf: Stena Line
Vlag: Great Britain/Sweden
Imo: .../9235517
MMSI: .../266343000
Callsign: ZIYU5/SJLB
Bouwjaar: 2002/2007/2011
Werf: Hyundai Heavy Industries
Lengte: 211,56 m/241,06 m Breedte: 29,9 m Diepgang: 6,3 m
Motorvermogen: 32000 pk
Snelheid: 22,5 kn
Capaciteit: 1300 pers.
MSC Orchestra:
Type: Cruiseship
Bedrijf: MSC Cruises
Vlag: Panama
Imo: 9320099
MMSI: 372497000
Callsign: 3EJF3
Bouwjaar: 2007
Werf: Aker Yards
Lengte: 293,8 m Breedte: 32,2 m Diepgang: 7,8 m
Motorvermogen: 47635 pk
Snelheid: 23 kn
Capaciteit: 2550 pers.
Color Magic:
Type: Passenger/Ferry
Bedrijf: Color Line
Vlag: Norway
Imo: 9349863
MMSI: 259222000
Callsign: LNWC
Bouwjaar: 2007
Werf: Aker Finnyards Oy
Lengte: 224 m Breedte: 35 m Diepgang: 6,8 m
Motorvermogen: 42432 pk
Snelheid: 22,3 kn
Capaciteit: 2998 pers.
Tevens onderweg de Stena Germanica en Color Fantasy nog gespot maar helaas niet goed op de foto kunnen krijgen doordat het donker was..
-
- Berichten: 635
- Lid geworden op: 03 jan 2005 01:12
- Locatie: Deventer
Re: Veerboten en cruiseschepen wereldwijd.
Begin deze maand kwam in de Eemshaven cruiseschip Celebrity Silhouette aan. Momenteel ligt ze er nog.
Het artikel: https://www.rtvnoord.nl/home/pagina.asp?pid=101701
Enkele foto's van 1 juli en 12 juli, op afstand.
Het artikel: https://www.rtvnoord.nl/home/pagina.asp?pid=101701
Enkele foto's van 1 juli en 12 juli, op afstand.
Re: Veerboten en cruiseschepen wereldwijd.
Hardangerfjord 11/07/2011:
Gulen:
Type: Passenger/Ferry
Bedrijf: Fjord1
Vlag: Norway
Imo: 8816027
MMSI: 257268700
Callsign: LAWF
Bouwjaar: 1989
Werf: ?
Lengte: 88 m Breedte: 14 m Diepgang: 3,5 m
Motorvermogen: ?
Snelheid: 14 kn
Capaciteit: 382 pers.
Sogn:
Type: Passenger/Ferry
Bedrijf: Fjord1
Vlag: Norway
Imo: 8110980
MMSI: 257205400
Callsign: LLPV
Bouwjaar: 1982
Werf: Hommelvik Norway
Lengte: 80 m Breedte: 14 m Diepgang: 3,5 m
Motorvermogen: ?
Snelheid: 14 kn
Capaciteit: 383 pers.
Oslo 14/7/2011:
Tideprinsen:
Type: Passenger/Ferry
Bedrijf: Tide Sjø AS
Vlag: Norway
Imo: 9481207
MMSI: 258219000
Callsign: LCDK
Bouwjaar: 2009
Werf: Stx France Lorient
Lengte: 50 m Breedte: 12 m Diepgang: 3,1 m
Motorvermogen: ?
Snelheid: 12,4 kn
Capaciteit: 600 pers.
Stena Saga:
Type: Passenger/Ferry
Bedrijf: Stena Line
Vlag: Sweden
Imo: 7911545
MMSI: 265001000
Callsign: SLVH
Bouwjaar: 1981/1994/2003/2005/2008/2011
Werf: Wärtsilä
Lengte: 167 m Breedte: 28,4 m Diepgang: 6,8 m
Motorvermogen: ?
Snelheid: 22 kn
Capaciteit: 2000 pers.
Kiel 15/7/2011:
AIDAcara:
Type: Cruiseship
Bedrijf: Aida Cruises
Vlag: Italy
Imo: 9112789
MMSI: 247117300
Callsign: IBNR
Bouwjaar: 1996/2005
Werf: Kvaerner Masa Yards
Lengte: 193,3 m Breedte: 27,6 m Diepgang: 6,2 m
Motorvermogen: 29561 pk
Snelheid: 21 kn
Capaciteit: 1230 pers.
Gulen:
Type: Passenger/Ferry
Bedrijf: Fjord1
Vlag: Norway
Imo: 8816027
MMSI: 257268700
Callsign: LAWF
Bouwjaar: 1989
Werf: ?
Lengte: 88 m Breedte: 14 m Diepgang: 3,5 m
Motorvermogen: ?
Snelheid: 14 kn
Capaciteit: 382 pers.
Sogn:
Type: Passenger/Ferry
Bedrijf: Fjord1
Vlag: Norway
Imo: 8110980
MMSI: 257205400
Callsign: LLPV
Bouwjaar: 1982
Werf: Hommelvik Norway
Lengte: 80 m Breedte: 14 m Diepgang: 3,5 m
Motorvermogen: ?
Snelheid: 14 kn
Capaciteit: 383 pers.
Oslo 14/7/2011:
Tideprinsen:
Type: Passenger/Ferry
Bedrijf: Tide Sjø AS
Vlag: Norway
Imo: 9481207
MMSI: 258219000
Callsign: LCDK
Bouwjaar: 2009
Werf: Stx France Lorient
Lengte: 50 m Breedte: 12 m Diepgang: 3,1 m
Motorvermogen: ?
Snelheid: 12,4 kn
Capaciteit: 600 pers.
Stena Saga:
Type: Passenger/Ferry
Bedrijf: Stena Line
Vlag: Sweden
Imo: 7911545
MMSI: 265001000
Callsign: SLVH
Bouwjaar: 1981/1994/2003/2005/2008/2011
Werf: Wärtsilä
Lengte: 167 m Breedte: 28,4 m Diepgang: 6,8 m
Motorvermogen: ?
Snelheid: 22 kn
Capaciteit: 2000 pers.
Kiel 15/7/2011:
AIDAcara:
Type: Cruiseship
Bedrijf: Aida Cruises
Vlag: Italy
Imo: 9112789
MMSI: 247117300
Callsign: IBNR
Bouwjaar: 1996/2005
Werf: Kvaerner Masa Yards
Lengte: 193,3 m Breedte: 27,6 m Diepgang: 6,2 m
Motorvermogen: 29561 pk
Snelheid: 21 kn
Capaciteit: 1230 pers.
Re: Veerboten en cruiseschepen wereldwijd.
Schots veerbootje.
Dit stukje heb ik net op "Kombuispraat" geplaatst, maar bij nader inzien hoort het misschien toch meer hier op het "Kustvaartforum" thuis. Dan maar dubbel!
Iets over wat ik vorige maand in Schotland zag en nog nooit eerder gezien had.
Er vaart daar een apart soort veerboot over Loch Al van Glenelg op het “vaste land” naar Kylerhea op het eiland Skye. Met Google Earth kun je de vaarroute vinden: "wegen" aanvinken en zoeken met "Kylerhea". De vaarroute ligt net iets noordelijk van deze plaats. Van deze veerboot, het m.s. ”Glenachulish”, kan het rijdek draaien.
Het rijdek ligt onder ongeveer 30 graden met de voorkant van de boot, als je er op rijdt. Voor zij gaat varen duwen twee mannen deze voorkant van het rijdek over ongeveer 150 graden in de richting van het achterschip. Na het afmeren wordt deze nieuwe voorkant van het rijdek over ongeveer 30 graden met mankracht weer verder in de walrichting geduwd. Voor de daarop volgende overtocht met auto's wordt dit dan dus nu weer de achterkant.
Door het talud van de weg naar de waterkant, spelen eb en vloed hierbij geen hinderlijke rol.
Toen ongeveer 15 jaar geleden wat verder hier vandaan de brug van het "vaste land" naar het eiland Skye gereed kwam, werd deze veerboot aan de lokale bevolking verkocht. Deze exploiteren nu het schip voor henzelf en voor de toeristen. In 2011 kostte een overtocht per auto 12 pond, dit ongeacht het aantal inzittenden. Maximaal kunnen er 6 normale auto's per overtocht mee en de boot vaart officieel om de 20 minuten. Deze veerboot is (volgens zeggen daar) de enige nog bestaande veerboot van dit type.
De auto's rijden aan boord:
Het rijdek wordt met makracht gedraaid:
Op weg naar de overkant:
Volgens mij is dit een uniek type veerbootje. Dit wil ik jullie niet onthouden.
Met vriendelijke groet,
Johan.
Dit stukje heb ik net op "Kombuispraat" geplaatst, maar bij nader inzien hoort het misschien toch meer hier op het "Kustvaartforum" thuis. Dan maar dubbel!
Iets over wat ik vorige maand in Schotland zag en nog nooit eerder gezien had.
Er vaart daar een apart soort veerboot over Loch Al van Glenelg op het “vaste land” naar Kylerhea op het eiland Skye. Met Google Earth kun je de vaarroute vinden: "wegen" aanvinken en zoeken met "Kylerhea". De vaarroute ligt net iets noordelijk van deze plaats. Van deze veerboot, het m.s. ”Glenachulish”, kan het rijdek draaien.
Het rijdek ligt onder ongeveer 30 graden met de voorkant van de boot, als je er op rijdt. Voor zij gaat varen duwen twee mannen deze voorkant van het rijdek over ongeveer 150 graden in de richting van het achterschip. Na het afmeren wordt deze nieuwe voorkant van het rijdek over ongeveer 30 graden met mankracht weer verder in de walrichting geduwd. Voor de daarop volgende overtocht met auto's wordt dit dan dus nu weer de achterkant.
Door het talud van de weg naar de waterkant, spelen eb en vloed hierbij geen hinderlijke rol.
Toen ongeveer 15 jaar geleden wat verder hier vandaan de brug van het "vaste land" naar het eiland Skye gereed kwam, werd deze veerboot aan de lokale bevolking verkocht. Deze exploiteren nu het schip voor henzelf en voor de toeristen. In 2011 kostte een overtocht per auto 12 pond, dit ongeacht het aantal inzittenden. Maximaal kunnen er 6 normale auto's per overtocht mee en de boot vaart officieel om de 20 minuten. Deze veerboot is (volgens zeggen daar) de enige nog bestaande veerboot van dit type.
De auto's rijden aan boord:
Het rijdek wordt met makracht gedraaid:
Op weg naar de overkant:
Volgens mij is dit een uniek type veerbootje. Dit wil ik jullie niet onthouden.
Met vriendelijke groet,
Johan.