Pagina 110 van 116

Re: Veerboten en cruiseschepen wereldwijd.

Geplaatst: 16 feb 2019 12:11
door Geert D
maarpol schreef: 11 jan 2019 14:05 Dat het mogelijk is zo een smerig lelijk schip te bouwen Oasis of the Seas en niet minst naar zee laaten gaan .

maarpol dit zie je verkeerd, dit is een toekomstig ruimte station, ze zijn nu de kinderziektes er uit aan het halen en dan komen er een paar raketten achter (de rus heeft wel een paar in de aanbieding) en dan op naar mars.

Re: Veerboten en cruiseschepen wereldwijd.

Geplaatst: 18 feb 2019 12:24
door maarpol
Vorige week in Åndalsnes het eerste cruise schip dit seizoen

Re: Veerboten en cruiseschepen wereldwijd.

Geplaatst: 10 jun 2019 19:01
door Van looT
Afbeelding
Costa Magica 30 september 2014 katakolon (GR)

Re: Veerboten en cruiseschepen wereldwijd.

Geplaatst: 13 jun 2019 14:14
door Binnenvaarder
Vandaag in het nieuws (AD) . Cruiseschepen, 203, stoten 10 x meer schadelijke stoffen uit dan 260 milj. auto's op het vasteland van Europa. Het gaat hierbij om de uitstoot van schadelijke zwaveloxiden (SOx): gassen die longkanker en zure regen kunnen veroorzaken.
mvg
Geert

https://www.ad.nl/auto/cruiseschepen-st ... e309d89318

Re: Veerboten en cruiseschepen wereldwijd.

Geplaatst: 13 jun 2019 14:27
door shassing
Reactie van CLIA op het rapport van T&E:

Reactie op nieuwsitem over vervuiling van cruiseschepen

Voor de cruisebranche zijn schone zeeën en bestemmingen niet alleen een belangrijk milieudoel, maar ook een zakelijke noodzaak. We begrijpen dat cruiseschepen vanwege hun opvallende verschijning en grootte snel als oorzaak worden aangewezen bij bezorgdheid over milieu en bestemmingen. Toch maakt de cruise-industrie een relatief bescheiden deel uit van de problematiek.
De cruise-industrie vertegenwoordigt slechts twee procent van het gehele wereldwijde toerisme* en cruiseschepen vertegenwoordigen minder dan één procent van alle commerciële schepen wereldwijd. Met de ambitie een groot deel van de oplossingen als onderdeel van de bredere sector toerisme en scheepvaart aan te dragen.
Via CLIA (Cruise Lines International Association) is de cruise-industrie een wereldleider op het gebied van zinvolle samenwerking, inclusief het delen van kennis en innovatie op het gebied van duurzaamheid.
Zo is de cruise-industrie toonaangevend op het gebied van maritieme technologie en elk schip dat in de vaart komt maakt gebruik van de nieuwste en beste beschikbare technologie. Branchebreed onderzoek en investeringen in nieuwe technologieën zijn van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat deze technologieën toepasbaar zijn.
Bijvoorbeeld;
- Wereldwijd heeft de cruisesector al $ 1 miljard geïnvesteerd in nieuwe technologieën en schonere brandstoffen om de uitstoot door schepen aanzienlijk te verminderen. Voor de toekomst heeft de sector meer dan $ 22 miljard beschikbaar gesteld voor de bouw van zeer geavanceerde cruiseschepen met LNG-brandstof, die nog lagere emissies en een hogere energie-efficiëntie zullen hebben.
- Het eerste cruiseschip aangedreven door Liquid Natural Gas (LNG) is al in de vaart en er zijn er nog meer in bestelling. Andere schepen worden aangedreven door HFO (Heavy Fuel Oil) maar gebruiken reductietechnieken zoals uitlaatgasreinigingssystemen, luchtsmering en aanpassing van het vaarschema om hun impact op het milieu te minimaliseren.
- De cruise-industrie is een pionier met EGCS-technologie (Exhaust Gas Cleaning Systems). EGCS- reduceert zwavel en zwevende deeltjes en wordt nu gebruikt in de gehele scheepvaart. Momenteel zijn 111 cruise schepen, met een capaciteit van meer dan 305.000 passagiers, uitgerust met EGCS. Twaalf extra schepen zijn achteraf uitgerust met EGCS, er zullen er nog eens 30 achteraf worden ingebouwd en 27 nieuwe schepen met een capaciteit van bijna 100.000 passagiers zullen EGCS hebben.
- Meer schepen worden uitgerust met walstroomaansluitingen waardoor ze kunnen worden aangesloten op het lokale elektriciteitsnet in de haven indien dit lokaal beschikbaar is. 56% van alle schepen die nu in de orderboeken staan, worden uitgerust met deze technologie. Helaas is dit nu nog maar in twee Europese havens beschikbaar.
CLIA en haar cruiseline-leden zetten zich in voor een nul-emissietoekomst, net als de hele maritieme sector. We boeken elke dag vooruitgang met dit doel, maar het zal tijd kosten. Als wereldwijde industrie heeft de cruise-industrie zich er al toe verbonden om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 40% te verminderen.
Houd er rekening mee dat het 18 tot 30 maanden duurt om een nieuw cruiseschip te bouwen. Elk nieuw schip dat in de vaart komt, is milieuvriendelijker dan het vorige. Steeds meer schepen passen reductietechnieken toe om hun impact te minimaliseren en dit zal doorgaan aangezien schepen die vandaag zijn gebouwd een levensverwachting van meer dan dertig jaar hebben.
Door samenwerking en door het gesprek te blijven aangaan, zullen de cruise-industrie en CLIA ernaar streven onze ongelooflijke planeet te beschermen en te behouden.


* In 2018 ondernamen wereldwijd 28,5 miljoen mensen een cruise; dit aantal vertegenwoordigt twee procent van de totale wereldwijde reisindustrie volgens de 2019 UNWTO World Tourism Barometer.

Re: Veerboten en cruiseschepen wereldwijd.

Geplaatst: 14 jun 2019 19:04
door Robert Delhaye
En weer heeft het cruiseschip het gedaan, en natuurlijk ook de containerschepen. Vergeten wordt even dat Greenpeace met van allerlei varend spul onderweg was en is dat vele malen vervuilender is. Wat te denken destijds van hun charters van de zeesleepboten "Elbe" en de "Smit Houston". Met de laatste werd zelfs eens vanaf Zuid-Afrika op volle kracht een achtervolging ingezet... Maar tot zover Greenpeace. Cruiseschepen daar hebben we het over. Uiteraard komen er steeds modernere bij. En we moeten niet vergeten dat ze relatief langzaam gaan tegenwoordig, zo tussen de 18 en 22 knopen reissnelheid, daar heb je niet veel pk's, dus machinevermogen voor nodig. Dan kom je toch nooit aan die uitstootcijfers die allerlei ultra-linkse op hol geslagen milieu- en klimaat-bewegingen ons wijs willen maken? Er is, naar mijn weten, of ik moet er enkele over het hoofd zien, maar één échte ocean liner over, de Queen Mary 2. Die haalt door het bijschakelen van gasturbines tot wel 34 knopen. Maar die gebruiken ze alleen maar bij die paar transatlantische oversteken per jaar. Voor het overige - wereldcruises, andere cruises - laat Cunard het schip ook op het gemakje op de dieselaggregaten draaien die de elektrische pods aandrijven. We moeten niet teveel naar berichten uit nietswetende kranten luisteren. Overigens, een cruiseschip en zeker een containerschip dat louter op elektrische motoren zou varen, zou dusdanig zware accupakketten nodig hebben dat het meteen in de haven zou zinken! Bij elektroaandrijving gaat het accu-gewicht namelijk onevenredig snel omhoog bij toename van het gewenste vermogen. Een truck met een 400 kW elektromotor die een oplegger van 40 ton zou moeten trekken, heeft een accupakket van, schrik niet, 10 ton nodig!

met vriendelijke groet,

Robert

Re: Veerboten en cruiseschepen wereldwijd.

Geplaatst: 14 jun 2019 21:27
door Jan van der Doe
Robert,
Wat betreft de "Queen Mary 2" die vaart als enige ocean liner ook gedurende een oversteek, naar New York of Southampton ook maar gemiddeld 25 mijl.
Het moet tenslotte in zeven dagen gedaan worden. Zo af en toe en klappie er of af bij om volgens de dienstregeling te blijven varen.
Heb twee maal een oversteek met het schip gedaan, in oostelijke en in westelijke richting.

Hartelijke groet,
Jan.

Re: Veerboten en cruiseschepen wereldwijd.

Geplaatst: 23 jun 2019 22:43
door Jan van der Doe
Afbeelding
NIDAWAYMA

Heeft enkele jaren gevaren tussen Tobermory, ON. en Manitoulin Island, ON.
Was gedurende de winter opgelegd in Owen Sound, ON.
Is na het in de vaart komen van de nieuwe veerboot naar de sloop gegaan.
Er waren geen liefhebbers en moest op ten duur weg uit de haven van Owen Sound.

Groet,
Jan.

Re: Veerboten en cruiseschepen wereldwijd.

Geplaatst: 16 jul 2019 17:15
door marcel c
Hallo,

De Spirit of Discovery bouwjaar 2019 , 26-06-2019 onderweg naar de Monnickendamkade.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes , Marcel

Re: Veerboten en cruiseschepen wereldwijd.

Geplaatst: 26 jul 2019 15:04
door Simon Marrink
Bij Blohm + Voss in Hamburg wordt op dit moment de voormalige Prinsendam van de Holland America Lijn verbouwd. Het gaat varen voor Phoenix Reisen onder de naam Amera.

Afbeelding

Groeten,

Simon