Essberger Tankers v/h Gebr Broere.

van: www.kustvaartforum.com
Jan van Beek

Re: Broere Shipping / Gebr. Broere

Bericht door Jan van Beek »

Ben 'n tijdje niet op dit forum geweest en zie nu pas deze mooie Broere site.Heb zelf eerst als
matroos o.g. op de Leendert-B gevaren dat was 1957/58.In die periode werd ik 18 jaar en mocht als hulpje de machinekamer in.Tijd later liep ik zelfstandig wacht 6 op 6 af.Hoef je in deze tijd niet meer aan te denken,mijn technische achtergrond was ambachtschool electro.
De enigste namen die ik me nog kan herrineren was kaptein Douwe Wagenaar,stuurman Joossen uit Breda en 2e machinist Haasnoot.Leuk dat je nog 'n hoop foto's zie van bekende scheepjes uit die tijd.
Vr.Gr.Jan
Mennojan

Re: Broere Shipping / Gebr. Broere

Bericht door Mennojan »

Er waren zelfs plannen om ons naar de zuid te sturen, uiteindelijk toch weer naar de Baltic :wink:
Stade hebben we geen eens geweest, Immingham hebben we wel weer plenty gezien :wink:

Afbeelding
Lossen in vrachtwagens in Duinkerken. De vrachtwagens brachten het sapje naar een distilleerderij. De volgende dag kwam de Dutch Pilot op ons plekje te liggen en kwamen dezelfde vrachtwagens het sapje weer terug brengen.
Mennojan

Re: Broere Shipping / Gebr. Broere

Bericht door Mennojan »

Le Grand Tour du Faithje

Afbeelding
Brug

Afbeelding
Brug console

Afbeelding
Het hoekje van 't kwaad zoals H uit B dat eens zei. :wink:

Afbeelding
Kaartentafel

Afbeelding
Officieren messroom

Afbeelding
Cargo control room.

Afbeelding
Controle kamer in de machinekamer

Afbeelding
Bovenaanzicht hoofdmotor

Afbeelding
Hoofdmotor gezien vanaf de platen

Afbeelding
Hulpmotoren

Afbeelding

Afbeelding
Werkplaats voor de wtk's

Afbeelding
Werkplaats voor de bootsman
Mennojan

Re: Broere Shipping / Gebr. Broere

Bericht door Mennojan »

Van Eres ontving ik deze zeer intressante foto. Volgens de bestandsnaam is het vliegdekschip de Harry S. Truman maar welk Broere schip is het?

Afbeelding
Ik denk dat het de Jacobus / Bastiaan is. Ik heb aan boord wel eens het verhaal gehoord dat een schip van Broere de sewage tank van een ander schip geladen heeft. Wie kan meer over de bovenstaande foto vertellen??
roger-o

Re: Broere Shipping / Gebr. Broere

Bericht door roger-o »

Volgens mij heeft de Bastiaan die reis toen gemaakt.
Ging inderdaad om een volle stront bak.
Ik was er niet bij haha
Harry
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 jan 2005 21:43
Locatie: N-Drenthe

Re: Broere Shipping / Gebr. Broere

Bericht door Harry »

Ha Mennojan,

Dat vliegdekschip is idd de Eisenhower. Wat ik ervan weet, uit de verhalen die ik gehoord heb, is dat Clearwater (of Gefo) geen 5000 M3 schip had om het te vervoeren. Als je goed kijkt zie je de Clearwater, of een van die serie, tussen de Bastiaan en de Eisenhower liggen. Het werd dus eerst in dat schip gepompt als buffer en van daaruit de Bastiaan in. Die bracht het naar de wal en daar werd het in vrachtwagens gepompt.

Elke keer echter als er een heli o-i-d met een hotemetoot aankwam moesten ze ook weer weg en een stukje verderop ankeren geloof ik. Waarschijnlijk ISPS
Het enige wat na lossen en schoonmaken duidelijk werd was dat ze beter de filters uit de pompwell hadden kunnen weghalen, handiger om het pleepapier weg te krijgen.
O ja, de IBC naam was geloof ik Chemically Treated Human Waste maar de Marpol cat weet ik niet :D

Groeten Harry
Thank you, ´till the next time Bye Bye!
Mennojan

Re: Broere Shipping / Gebr. Broere

Bericht door Mennojan »

Thnx voor de info Harry :wink:

Eres vroeg of ik onderstaande foto's hier neer wou zetten; bij deze :wink:

Afbeelding
Bastiaan.

Afbeelding
Dutch Pilot arriving Tees.

Afbeelding
West Sailor, ex Dutch Sailor
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Roy-

Re: Broere Shipping / Gebr. Broere

Bericht door Roy- »

Interessant die foto's van de "West Sailor".
Ik denk dat ik voor een half jaar geleden eens de vraag gesteld heb hoe die Duitse rederij met shortsea tankers heette die een V in de schoorsteen hadden. Was dat niet iets van Vries of Vriens ?.
Deze tankers hadden twee grijze smoke stacks achterop staan. Alleen, ik kan de namen van die schepen niet meer herinneren.
Is deze "West Sailor" een nieuwe telg aan deze rederij stam ?.

m.v.g. Roy
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Broere Shipping / Gebr. Broere

Bericht door Huug »

@ rOy,

Het is een oude Broeriaan Roy. In 1981 in de vaart gekomen als Broer Aquamarine.

In 1987 omgedoopt Dutch Sailor en in 2000 verkocht als West Sailor.
Vorig jaar is zij wederom verkocht en vaart nu met een groene jas aan rond als Dover.

Overigens een onfortuinlijk schip heeft een keer in de fik gestaan en al divers malen rond gedobberd met een uit de hand gelopen black out. Onlangs nog ergens bij de Firth of Forth.

Wat ik me herinner is dat de Broeriaanse vetputtenaren het een werkschip vonden.
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
George Robinson
Berichten: 1199
Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

ex Dutch Glory

Bericht door George Robinson »

ONARFJORD again, at Hull 6/1/2009

Afbeelding

Afbeelding
Groeten
George in Hull
Plaats reactie