Essberger Tankers v/h Gebr Broere.

van: www.kustvaartforum.com
George Robinson
Berichten: 1199
Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

JACOBUS BROERE at Runcorn

Bericht door George Robinson »

At Runcorn today, what happened to her hull colour!!!!

Afbeelding

Afbeelding
Groeten
George in Hull
George Robinson
Berichten: 1199
Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

Bericht door George Robinson »

Well it has been raining a lot, maybe the colour was washed off!!
Groeten
George in Hull
Mennojan

Re: Broere Shipping / Gebr. Broere

Bericht door Mennojan »

Afbeelding
Dutch Faith in de Botlek. Maandag in Amsterdam aan boord tot halverwege december.
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Broere Shipping / Gebr. Broere

Bericht door Huug »

Gisteren plofte de laatste "Scheepsjournaal"het lijfblad van GB sinds 1970 in de bus.

Scheepsjournaal was het blad van, voor en door de Broerenezen.

Er zal een nieuwblad uitgegeven worden DAL/Essberger News zo ook is de naam Broere Essberger Chempool foetsie en verandert in Essberger Tankers.
Gelukkig is er nog een glas in lood raam in de kerk van Dordrecht die herinnert aan GB een geschenk van het Broere Charity Fund.

Het kantoor in Dordrecht zal blijven aldus een uitspraak in deze laatste Scheepsjournaal :!:
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
Mennojan

Re: Broere Shipping / Gebr. Broere

Bericht door Mennojan »

Dutch Faith voor het zeetje uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mennojan

Re: Broere Shipping / Gebr. Broere

Bericht door Mennojan »

Aankomst in het gezellige Heroya (Noorwegen) :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Groeten vanaf de Tees.
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Broere Shipping / Gebr. Broere

Bericht door Huug »

Lekker aan het surfen geweest Menno-jan.

Heroya is the place to be. Maar je kan er wel een lekker visje verschalken .

bedankt voor het laten mee genieten !
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
Eres

Een Broere kenner

Bericht door Eres »

Hallo allemaal,

Ik wilde als eerste mijn komplimenten makewn voor de leuke site die jullie hier hebben. Maar nog een groter kompliment voor de talrijke mooie foto's die ik heb mogen zien Echt dit is heel mooi proficiat.

Ja ik ben groot geworden met Broere, ben geboren enkele uren nadat mijn vader met de Corrie B buitengaats was, amper 6 weken oud in een lade onder de kooi van mijn vader (en mijn moeder erbij natuurlijk) mee ging op mijn eerste reis Kan mij dit niet herinneren

Ja de Broere vloot mijn vader was denk de eerste kapt. op de eerste tanker genaamd in de volksmond "BETJE" Hij kreeg daarna de Leendert B en toen de Corrie B. De namen van de Broere schepen werden gewijzigd doordat er een Rotterdamse rederij was met de namen Cornelia B 1, II, III etc etc De Corrie B was de eerste die de naam Corrie Broere kreeg Dit gebeurde op de werd de Noord in Alblasserdam de Noord had een soort voorkeurs werf te zijn want alle Broere schepen gingen daar op de werf. Ernaast waar nu de tunnel loopt had je vroeger een loods waar de houten mijnvegers op de slipway gingen Dacht dat de Corrie Broere ook het eerste schip was die Radar kreeg en ook uitgerust werd met een Arcas auto pilot Mens wat was men trots aanboord

Na de Corrie Broere kreeg hij de Leendert Broere toegewezen Was aanwezig bij de afbouw en moest van zondagavond tot vrijdag aanwezig op de werf zijn. Vol trots kwam hij thuis Je moet die achtermast eens zien zij hij vol met lampjes mooi joh!! Natuurlijk heel trots toen hij met de nieuwe Leendert in Dordt kwam Ik moest vrijnemen van school

Nadat de nieuwbouw na de Engelina was voltooid werd de oude Corrie aangepakt en kreeg een nieuw binnenschip zoals men het noemde Op dezelfde werf werd zij aangepakt. Mijn vader had het verzoek ingediend om terug te mogen gaan naar zijn Corrie zoals hij het noemde zijn tweede vrouw Dit werd ingewilligd en hij ging terug. Na de oplevering welke niet geheel vlekkeloos werd verlopen en op weg naar Dordt is men gestopt in Cuxhaven om eerst orde op zaken te stellen Verstopte wc, verstopte leidingen men was heel boos en weigerde om verder te varen

Nadat alles tijdelijk was hersteld werd koers naar Dordt gezet Met een schaalmodel van de Engelina op de tafel van de eetsalon van de officieren De heren van de technische dienst kregen niet bepaald een warm onthaal toen ze aanboord kwamen Een bepaald iemand kreeg te horen of hij de lagere school wel had afgemaakt en wist hoe een zeeschip in elkaar zat Deze opmerkingen kwamen van diverse kanten Blijkbaar was het niet goed gegaan destijds

Enfin de Corrie voer rustig door het was een goed zeeschip geworden Hij kreeg de nieuwe Jacqueline toegewezen een zusje van de Neeltje bij Vuyk gebouwd. De eerste eerste reis laden uit de Granheim, en parcel tanker waar Broere destijds agent voor was. Vraag het aan Peter van Loef die kent hem zeer goed Het laden was bij Matex Botlek voor Grangemouth

Ik zelf ben heel wat keren met de Jacqueline mee geweest in Middelburg januari of febr 1972 heeft hij het schip overgedragen met veel leed en pijn aan Chiel van Bekkum Hij ging met pensioen na 23jaar

Ja dan de Anna Broere alsof ik niet genoeg met Broere had gehad De ramp heel erg triest natuurlijk iets wat je niemand zou kunnen wensen Na de berging werd het voorschip naar ergens in Belgie gebracht daar zou het worden herbouwd tot een....tanker hoe dat is verlopen weet ik niet. Het achterschip dat kwam bij Klockner in 's Gravendeel terecht. Dit om aldaar te worden gesloopt. Men kreeg daar het verzoek van de weduwe van de overleden 2e stuurman die tijden de ramp is vedronken nog eens aanboord te mogen kijken. Een soort laatste eer. Natuurlijk werd dit ingewilligd Het achterschip lag op het droge en klaar voor scrapping Men kwam op een zaterdagmorgen aanboord Vrouw met 1 of 2 kinderen Zo goed als het ging door de accomodatie wat er van over was en kijken Men ging de hut opzoeken. De zoon van de overleden stuurman vond de trouwring van zijn vader in de hut.

Ja wat er toen gebeurde hoef ik jullie niet te vertellen men ging snel van boord en naar kantoor om bij te komen Men heeft de dame bijgestaan waar men kon iets anders was meer gewenst toen. Laat ik het hier maar bij houden.

De wijziging van der twee tankers in een binnenvaart tanker dat was iets aparts en heb dit op de voet kunnen volgen

Mensen ik kan uren doorgaan over Broere men zegt wel eens je wordt er mee geboren en je gaat er mee in het graf Ik denk dat ik dat heb met Broere dat laat je nooit meer los

Fijn te horen dat er een echte Broere mentaliteit nog steeds is Als jullie mij een groot plezier willen doen?? Ik heb een afwijking ik hou van actie foto's op zee Hoe slechter het weer hoe mooier ik het vind Stuur jullie mij aub van welke boot dan ook maak mij niet uit een paar mooie opnames tijds het ruwe weer Ik zal jullie daarvoor dankbaar zijn

Groetjes en voor allen aanboord een goede reis en behouden thuiskomst gewenst

Ik hoop te mogen horen van jullie

Eres
ruud

Re: Broere Shipping / Gebr. Broere

Bericht door ruud »

Ahoy Eres,
Ook ik als "oud" Broere werknemer,heb er een leuke en fijne tijd gehad,helaas om gezondheids redenen,heb ik moeten afhaken,en heb nagenoeg geen contact meer met de "club",maar de herinneringen blijven,zowel de goede als de slechte.
Bedankt voor jouw belevenis bij Broere,hier de CORRIE-B & LEENDERT-B
Bijlagen
LEENDERT-B1951
LEENDERT-B1951
LEENDERT-B1951 (Medium).jpg (57.5 KiB) 3313 keer bekeken
CORRIE.B1953-©John Clarkson
CORRIE.B1953-©John Clarkson
CORRIE.B1953-©John Clarkson (Medium).jpg (54.31 KiB) 3313 keer bekeken
Harry
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 jan 2005 21:43
Locatie: N-Drenthe

Re: Broere Shipping / Gebr. Broere

Bericht door Harry »

De Dutch Engineer op een mooie zaterdagmorgen in de Golf van Biscaye
Bijlagen
PA250063 (Medium).JPG
PA250063 (Medium).JPG (75.23 KiB) 3031 keer bekeken
Thank you, ´till the next time Bye Bye!
Plaats reactie