Offshore.

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 4738
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Offshore.

Bericht door Roy »

Aan die foto kan ik helaas niet zien of één poot door z'n rem geschoten is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet gebeurd is..........
Mare, hoe zit het met de sondering ter plaatse ?. Het mag toch wel aangenomen worden dat voor het rig daar op z'n poten gezet werd een degelijke sondering gemaakt is !?.

m.v.g., Roy
Ron H
Berichten: 682
Lid geworden op: 13 mar 2006 09:04
Locatie: Minderhout (B)

Re: Offshore.

Bericht door Ron H »

Als er een poot verzakt zou zijn, zou dat de "rechter" moeten zijn. Echter die steekt duidelijk hoger uit dan de linker twee. Gezien de waterhoogte vs dekhoogte, lijkt het me niet aannemelijk dat de linker twee beide verzakt zijn.
Vergelijkbaar, maar met veel meer gevolgen glipte de Noble Regina Allen een paar jaar geleden bij Jurong door zijn rem.
Zonder ISPS en met TomTom en PingPing kwam je overal.
Roy
Berichten: 4738
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Offshore.

Bericht door Roy »

Inderdaad Ron, daar heb je een duidelijk punt !.
Door de rem dus en geen verzakking............

m.v.g., Roy
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Offshore.

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
GALLUSTURM

Geb. J.G. Hitzler Schiffswerft & Maschinenfabrik, Lauenburg/1978.
Brt. 1326 Net.397 Drv.1516 ton.
Afm. 56,19(53,50)x14,03(14,01)x5,14(7,57)mtr.
Verm. 2x 4 tew 12 Cy. MWM (230x270)/1750 PK.
Sn.13 Kn.

Foto: eig.coll/BASM.
Info: LR.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Oscar
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 feb 2012 00:49

Re: Offshore.

Bericht door Oscar »

Het persbericht spreekt over een punch-through, d.w.z dat een poot tijdens het preloaden plotseling/snel dieper in het zeebed is gezakt! Zodanig snel dat men geen kans gezien heeft om bij te jacken op de andere poten om aldus de romp vlak/recht te houden. Mogelijk ook was al teveel ballast ingenomen en het gewicht van de romp al toegenomen tot boven de max.jackingcapaciteit van de jackingsystemen. Bij het ongelijk inzinken treden grote krachten op in de poten en de romp, en leidt meestal tot grote schade aan de poten. Vaak stopt het inzakken als de romp te water raakt en weer drijfvermogen geeft. Het is in geval van een (dreigende) punch-through zaak om zo mogelijks ballast te dumpen d.m.v dumpvalves. Gewoonlijk komen punch-thoughs voor tijdens het preloaden. D.w.z. het, na aankomst op lokatie, met de romp boven water, ballasten van het rig tot een totaal gewicht bereikt wordt dat vergelijbaar is met de som van de krachten die optreden door de statische (het gewicht van het rig) en de dynamische krachten tijdens de operaties (b.v. door golven, wind en werkzaamheden etc) De boortoren bevindt zich in die faze nog binnenboord (de cantilever is nog niet uit geschoven)'
Groeten, oa
Harrie
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 feb 2007 11:11
Locatie: Breezand

Re: Offshore.

Bericht door Harrie »

Afbeelding
De Neddrill 7 wordt gesleept en passeert Vlie op de weg naar buiten. Put geboord west van dat andere eiland en waar nu al die commotie door ontstaan is bij die vinger bieters :wink:

Afbeelding
Neddrill7 met een Osa supplier.

Groeten,

Harrie.
No woman no cry.
Afbeelding
Ron H
Berichten: 682
Lid geworden op: 13 mar 2006 09:04
Locatie: Minderhout (B)

Re: Offshore.

Bericht door Ron H »

Ik ga weer even zeuren. Die bovenste is geen Neddrill. Ik denk dat het de Andros is, later geloof ik een Trident ##. Moet het verder nog uitzoeken.

PS, hele leuke foto's; heb je nog meer??
Zonder ISPS en met TomTom en PingPing kwam je overal.
Walvis

Re: Offshore.

Bericht door Walvis »

Mogge sacherijn :wink: Die Neddrill 7 had toch binnen Tersch. gestaan?

Afbeelding
Een hele ouwe. De "Oriënt Explorer" binnen Vlie. 65-66 dacht ik.

Groeten,

Harrie.
Ron H
Berichten: 682
Lid geworden op: 13 mar 2006 09:04
Locatie: Minderhout (B)

Re: Offshore.

Bericht door Ron H »

Bedoel je Zuidwal bij Harlingen? Dat was DE Andros, nu Trident XIV.
Zonder ISPS en met TomTom en PingPing kwam je overal.
Harrie
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 feb 2007 11:11
Locatie: Breezand

Re: Offshore.

Bericht door Harrie »

Moi Ron.

Nee wsw van Terschelling kort aan. Net buiten t Schuitegat.

Dan was de Andros opweg naar buiten na bij de zuidwal een put geboord te hebben.

Afbeelding

Ben bezig de dia,s van mn ouwe veel te vroeg overleden vader te digitaliseren, wat ik allemaal tegen kom :!:

Groeten,

Harrie.
No woman no cry.
Afbeelding
Plaats reactie