12-12-2008 ANNABELLA onderweg naar de Eemshaven om voor enkele maanden opgelegd te worden.
Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.
Re: Wat vaart daar op de Eems.
Heeft ze geen werk, Pilottender?
Met vriendelijke groeten,
Bob Heikoop
Met vriendelijke groeten,
Bob Heikoop
Re: Wat vaart daar op de Eems.
Ik denk dat de credietcrisis ook merkbaar wordt in de scheepvaart.
De komende tijd zullen wel meer schepen opgelegd worden.
De komende tijd zullen wel meer schepen opgelegd worden.
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: Wat vaart daar op de Eems.
De containerschepen zullen in de komende maanden in rijen van drie worden opgelegd. Deed een container van Hong Kong naar Rotterdam tot voor kort US$ 2700 nu ligt dat rond de US$ 900. Daar kan je niet meer voor varen.Pilottender schreef:Ik denk dat de credietcrisis ook merkbaar wordt in de scheepvaart.
De bulkers vergaat het net zo. Kon een capesize bulker - dat zijn dus de grootste bulkcarriers die niet door het Suezkanaal kunnen - in juli jl. nog ruim 200.000 dollar per dag krijgen, nu is dat gedaald tot beneden de 3000 dollar en daar kan je zo'n schip werkelijk niet voor in bedrijf houden.
De Baltic Exchange Dry Index, de BDI - dat is de index die de vrachtprijzen voor bulkladingen aangeeft - stond in juli nog op 11.600, nu was dat gisteren 711, maar hij is ook al 666 geweest.
Het is zwaar weer en het ergste moet nog komen.
Re: Recessie in de scheepvaart en opleggers.
Around 135 cellular ships totalling 300,000 teu are currently believed idle, according to the latest Alphaliner count (08 December), up from around 270,000 teu two weeks ago and 150,000 teu 1.5 month earlier.
They represent 2.5% of the existing cellular fleet in teu terms. Around 90 of these 135 ships are charter market ships awaiting an employment.
Idle ships by size ranges
5,000-7,500 teu => 16 units
3,000-4,000 teu => 11 units
2,000-3,000 teu => 20 units
1,000-2,000 teu => 60 units
500-1,000 teu => 30 units
With the closure of further services announced for December-January, the idle ships figure will continue to rise progressively in the coming weeks, as ships will be put at anchor or in semi-lay up as they terminate their rotations.
(Source : Alphaliner)
They represent 2.5% of the existing cellular fleet in teu terms. Around 90 of these 135 ships are charter market ships awaiting an employment.
Idle ships by size ranges
5,000-7,500 teu => 16 units
3,000-4,000 teu => 11 units
2,000-3,000 teu => 20 units
1,000-2,000 teu => 60 units
500-1,000 teu => 30 units
With the closure of further services announced for December-January, the idle ships figure will continue to rise progressively in the coming weeks, as ships will be put at anchor or in semi-lay up as they terminate their rotations.
(Source : Alphaliner)
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: Recessie in de scheepvaart en opleggers.
Hamburg Süd heeft begin deze maand twee 1730 TEU schepen opgelegd op de River Tees.
De zusterschepen Cala Portofino en Cala Positano.
De zusterschepen Cala Portofino en Cala Positano.
Re: Recessie in de scheepvaart en opleggers.
De Kristin Schepers ligt sinds 22 november opgelegd aan de Handelskade West in Delfzijl.
Re: Recessie in de scheepvaart en opleggers.
vrijdag 12 december 2008
Groei uit haven Rotterdam
Door NTOON OOSTING
ROTTERDAM - De groei is uit de Rotterdamse haven. Vooral de eerste helft van 2009 wordt dramatisch, voorspelt voorzitter Wim van Sluis van de havenbelangenorganisatie Deltalinqs.
FOTO ANP
Een krimp van de overslag van twee tot vier procent is volgens zijn prognose reëel. In de tweede helft van het jaar, is de verwachting, komt de overslag van goederen en grondstoffen weer op gang. De voorraden in Europa zijn dan wel zo’n beetje op.
De gevolgen zullen overal in het Rijnmondgebied merkbaar zijn. Faillissementen en overnames zijn niet te vermijden, maar massa-ontslagen zoals in de jaren ’70 en ’80 blijven naar alle waarschijnlijkheid uit. Het Rijk en de gemeente Rotterdam moeten rekening houden met minder belastingafdrachten.
bron algemeen dagblad
Groei uit haven Rotterdam
Door NTOON OOSTING
ROTTERDAM - De groei is uit de Rotterdamse haven. Vooral de eerste helft van 2009 wordt dramatisch, voorspelt voorzitter Wim van Sluis van de havenbelangenorganisatie Deltalinqs.
FOTO ANP
Een krimp van de overslag van twee tot vier procent is volgens zijn prognose reëel. In de tweede helft van het jaar, is de verwachting, komt de overslag van goederen en grondstoffen weer op gang. De voorraden in Europa zijn dan wel zo’n beetje op.
De gevolgen zullen overal in het Rijnmondgebied merkbaar zijn. Faillissementen en overnames zijn niet te vermijden, maar massa-ontslagen zoals in de jaren ’70 en ’80 blijven naar alle waarschijnlijkheid uit. Het Rijk en de gemeente Rotterdam moeten rekening houden met minder belastingafdrachten.
bron algemeen dagblad
Re: Recessie in de scheepvaart en opleggers.
Doordat opdrachtgevers de financiering niet rond kunnen krijgen, is van de 14 bestelde containerfeeders bij scheepswerf Sietas, Neuenfelde de helft geannuleerd.