De scheepsuitrusting.

van: www.kustvaartforum.com
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Rara Reestborg, Roerborg.

Bericht door Theo Horsten »

Afbeelding

De Reestborg is hier net onder de bruggen van de Staalhaven door, de achteropbouw nog maar net vrij van de brug en toch... :)

Een heel merkwaardige foto, of niet soms?
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Bericht door Tinus Brand »

En de verstaging zitten ook al vast !!!
Wie het weet mag het zeggen.

met groet,
Tinus
ed bartels

reestborg

Bericht door ed bartels »

hoi,
Nu ik de Reestborg daar zie, en het is geen trucagefoto, denk ik weer aan de Forel met hetzelfde onderdoortje, de buizenbrug. Eerst, zoals bij de Reestborg beschreven de masten naar beneden, de radiopeilantenne plat
en karren maar, metertje voor metertje. Een gescheur van ijzer op beton, stop! Schoorsteen vastgelopen. De wtk moest wat goochelen met de ballasttanks en kwam de schoorsteen weer vrij en moest ook gedemonteerd worden. Tweede poging, fantastisch. Afgemeerd en de masten weer rechtop gezet, behalve de achterste waar de stuurman iets te ver door trok en de draad brak. Met een rotklap kwam de mast net naast de mik op het luikhoofd terecht, net naast een ijverige havenarbeider die al aan boord was geklommen om met het laden te beginnen. Ik heb de man niet meer gezien. Maar de Forel heeft nog tijden met een scheve masttop gevaren.
De foto van de Reestborg staat in Coasters uitbegin '70 geschreven door Westerwal.
Afbeelding
Hier de Forel zonder masten.
Groetjes Ed
ed bartels

reestborg

Bericht door ed bartels »

Hoi Jolly sailor,
Je heb gelijk, de schoorsteen werd niet gedemonteerd, dat was op de Diannel in de Seinevaart, Maar het ding stak wel degelijk een tikkie boven het dak uit en liep vast want m'n maat kreeg nog op z'n donder omdat hij zou zien dat de hele mikmak er onder door ging. Mooi, die zus van de Forel. Zook de Alge en de Roerdomp.
De Diannel was er gladjes onderdoor gegaan maar ik ben daar nooit bij geweest. Want in de Parijsvaart, toen ik er op zat, maakte ze ook af en toe een reisje naar andere oorden en misschien later wel de staalhaven.
Afbeelding
De Diannel 'platgelegd' met Pukkie op de boom voor de sloep en een goede ziener ontwaard nog de ouwe en de loods in de openluchtstuurhut.
groetjes Ed
Harry Bernd

Bericht door Harry Bernd »

Hallo,Jolly Sailor
Het scharnierende deel van de boom heette de lummel en die zat,hoe verzinnen ze het,in de lummelpot.
Harry
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Ik zit me suf te denken hoe de naam was van die draad heette waar je de mast mee liet zakken
Dat noemden we een strijkreep.

Iet anders is de doorvaarthoogte van de bruggen. Ik weet niet beter of ze waren exact gelijk: 12,80 m breed en bij het normale peil van het Noordzeekanaal een doorvaarthoogte van 6,17 m. Het vervelende was de kromming van die ene brug en de strepen die je aan de onderkant zag waren over het algemeen van schepen die luchtkokers naast het stuurhuis hadden staan. De kappen waren er dan uiteraard wel af, maar daar wilde nog wel eens een koker langs schuren.

Vandaar dat het zo belangrijk was dat bij nacht dat verrekte lampje dat aan weerskanten midden boven die boogbrug zat ook inderdaad brandde. Op het origineel van de foto hierboven kun je het nog net zien zitten. Ik heb daar al eens een stukkie over geschreven, over Bram van Elswijk die, toen vragen aan de voorlui om er even een nieuwe lamp in te zetten, niets opleverden, op den duur linea recta naar de hoogste baas van Hoogovens liep. Iedereen voorbij, ook de laatste secretaresse en zo zijn kantoor binnen. "Ik ben Bram van Elswijk, schipper van zo'n snik die jouw kunstmest komt laden..." enz. enz. Hij kreeg koffie en een sigaar en nog diezelfde nacht brandde het lampje weer. :)
ed bartels

reestborg

Bericht door ed bartels »

Hoi Jolly en Theo,
Strijkreep! Dat zou het zijn ja. Eerst ging de hanger van d e laadboom van de winch af en werd die draad er op gezet. Ik weet nog dat de draad via schijven liep onder aan de mastvoet. Maar ik heb Bodewes gemaild die me waarschijnlijk fijlloos gaat vertellen hoe het heet en werkte. Theo's benaming rinkeld wel een belletje bij me. In m'n oude schoolboekjes wordt die draad helemaal niet genoemd en moest je waarschijnlijk dat maar in de praktijk leren.
Inderdaad, er zat een bocht tussen de bruggen. Ik heb wel veel geleerd aan dek die reis want buiten die kruipdore...geschiedenis heb ik met een matroos van de Gazelle, die net als ik op de Forel savonds alleen aan boord was, de Gazelle van achter ons naar voor ons verhaalt wat ons nog lukte ook zonder krassen.
Was de Reestborg niet een zusje van de Els Teekman? Ik zie behoorlijke gelijkenissen tussen de Reestborg en mijn schilderij van de Els hier voor me.
Groetjes EdAfbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Interessant om te lezen wat jullie daar allemaal hadden te doen in IJmuiden met die lage bruggen. Maar ik herinner me ook foto's van Ab V. van een lage brug in Utrecht waar zelfs kleden in het gangboord werden gespannen om extra ballast te zetten.

Omdat ik dat allemaal zelf nooit aan den lijve heb ondervonden ben ik maar eens in het boekje Zeemanschap voor de Kleine Handelsvaart gedoken. Hierin vond ik o.a. deze twee tekeningetjes die wel bij dit onderwerp passen dacht ik.

gr. Harry

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

De Reestborg was een 500-tonner, net als de Els Teekman. Zelfde casco, zelfde afmetingen, maar verder in een wat modernere uitvoering. Er werd voorzichtig geëxperimenteerd met automatisering en alarmering als voorloper van de Roerborg en de Geulborg.

De strijkreep liep over drie schijven. Of waren het er zelfs vier? Ik weet het niet meer. Hoe het ook zij: de hefboom was zo kort dat hij het er vooral bij het weer omhoog zetten erg moeilijk mee had. Het kraakte angstig, maar naarmate de mast verder overeind kwam, werd dat natuurlijk een stuk makkelijker. Bij het strijken merkte je dat veel minder omdat hij er dan veel geleidelijker in kwam te hangen. Ik was elke keer weer blij als de borg ervoor schoof.

Toen we net in dit huis woonden, hadden we een bar slechte televisieontvangst. Ik meende dat te kunnen oplossen door de antenne hoog boven het huis uit te laten steken. Ik heb toen door de smid een mast van 12 meter laten maken die ik met een strijkreep en een stelsel van takels in mijn eentje, met de hand, kon strijken en weer opzetten. Dat was ook elke keer weer even met de billen knijpen en ik moest vaak strijken en weer opzetten voor ik het zo had als ik het wilde hebben. Toen het helemaal klaar was, werd er ergens anders een beter relaisstation neergezet en had ik geen hoge mast meer nodig. Ik heb hem gestreken en onttuigd. Ik heb nu nog een ruime voorraad roestvrij draad, klemmen en spanschroeven. :shock:
De takels gebruik ik nog vaak voor andere zaken. Je weet niet hoe handig die dingen zijn en wat je er allemaal in je eentje mee kan mannen.

.

.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Utrecht... ja. Het heeft lang geduurd tot de bruggen allemaal op gelijke en voldoende hoogte waren gebracht. Van Amsterdam tot aan de Kernhaven lag er één hele lage over het kanaal waar we die kunsten moesten vertonen. Het kon gebeuren dat je er eerst met het voorschip onderdoor moest schuiven en dan ballast gaan verpompen. Achterpiek vol, die je normaal nooit vol had, man-over-boordboot vol en inderdaad: sommigen vulden de gangboorden.

Als de andere scheepvaart je nu maar even gelegenheid gaf om die manoeuvre rustig uit te voeren, dan was er niks aan de hand, maar het is verschillende schepen overkomen dat ze net met het stuurhuis eronder zaten en dat een tanker het dan nodig vond om met stevig wat vaart te passeren. Dan ging je eerst omlaag en dan weer omhoog en dan was de handel aan gort en kon je naar het Westerdok waar ze gespecialiseerd waren in het oplappen van stuurhuizen van 500-tonners.
Zelf heb ik hem ook een keer geraakt. Onnodig. De stuurman zat op zijn knieën achter het stuurhuis en die zei van: "Ja hoor, kom maar, vooruit maar, gaat goed."
Nou, niks dus. Dat is een afschuwelijk geluid als je met een houten stuurhuis onder de brug door schuurt. Handel voor het Westerdok.

Bij een andere gelegenheid zei de stuurman, toen hij het stuurhuis binnenkwam nadat we veilig waren gepasseerd en ik vroeg hoeveel speling we hadden gehad: "Een sigaretje kon ertussen, maar een bolknakje niet."

:)
Plaats reactie