Amasus Shipping B.V., Delfzijl.

van: www.kustvaartforum.com
Mark

Amasus Shipping B.V., Delfzijl.

Bericht door Mark »

Afbeelding
Een artikeltje uit de Blauwe Wimpel van juni 1981, zes maanden na oprichting van Amasus Shipping B.V. te Delfzijl.

Ondertussen zijn al diverse levenslopen van bekende rederijen de revue gepasseerd op dit forum, waaronder Van der Schoot en JR Shipping uit Harlingen, Holwerda uit Heerenveen, Verschoor uit Lemmer, Familie Switynk en Scheepvaartbedrijf Poseidon, om maar eens een paar namen te noemen.

Amasus, een naam die je direct combineert met Binnen/Buitenvaarders en kruiplijners. Het artikel uit de Blauwe Wimpel geeft al en beeld van de eerste zes maanden van dit bedrijf, maar hoe is het verder gegaan met Amasus?
Welke schepen hebben de Amasus vlag in de voormast gedragen?
Kortom: wie helpt een chronologisch overzicht te maken van deze Delfzielster rederij?
Mark

Re: Amasus Shipping B.V., Delfzijl

Bericht door Mark »

Ik heb meerdere malen contact gezocht met Delfzijl, maar helaas, zij zijn tot nu toe de enige rederij die nooit ergens op gereageerd hebben.
Jammer maar helaas... Maar goed, op zich zijn we geen PR afdeling nodig... We hebben immers op dit forum genoeg leden die het één en ander van Binnen/Buitenvaarders weten: op het Binnenvaartforum is een compleet topic aan deze schepen gewijd :D
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Amasus Shipping B.V., Delfzijl

Bericht door Ben »

In 1983 is er voor het eerst een lijstje met schepen te vinden waarvoor Amasus als cargadoor optreedt.

Afbeelding
Bron: jaarboek Scheepvaart 1983.
Roy-

Re: Amasus Shipping B.V., Delfzijl

Bericht door Roy- »

Hallo Ben,

Dat zou aardig kunnen kloppen.
De mensen die Amasus opgezet hebben kwamen bij Wagenborg vandaan. Daar hebben ze de klappen van de zweep geleerd.......................
Ik hoorde toen van een kapitein / eigenaar, die zelf in relatie met Poseidon stond, dat het kantoor van Amasus net geopend was.

m.v.g. Roy
Gerrit Bosma

Re: Amasus Shipping B.V., Delfzijl

Bericht door Gerrit Bosma »

Ja , dat was nog eens een tijd.Een heel nieuw kantoor .
Ik zelf ben meegegaan vanaf Wagenborg , want mijn bevrachter Piet Fekkes ging weg?? Wat moet je dan? Er was niet echt een reden voor om weg te gaan bij, je ging gewoon, want de collegas gingen ook .
Eerst met de Lauwerszee en later met de Gesina.
Na een paar jaar voeren de meeste denemarkenvaarders bijna allemaal voor Amasus , op de een of andere manier hadden ze ook erg veel werk in die vaart.
Heb er een goede tijd gehad.Na verkoop Gesina ben ik bij Poseidon terechtgekomen met de Ariël.
Denk dat het voor Wagenborg een goede impuls is geweest, ze moesten toch wat , bijna de helft van de schepen ineens weg.Het grappige is dat meerdere mensen van Amasus later weer terug gegaan zijn naar Wagenborg.
groeten
Gerrit
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Amasus Shipping B.V., Delfzijl

Bericht door Ben »

De lijst van schepen van Amasus begint met een BELINDA onder Panamese vlag. Een voor mij totaal onbekend schip. Wie heeft hier meer info over?
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Amasus Shipping B.V., Delfzijl

Bericht door p.arendz »

Moi Ben,
De Belinda was van Pinkster, gebouwd als Lloyd
Hartelijke Groet,
---Peter.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Amasus Shipping B.V., Delfzijl

Bericht door Ben »

@Peter, ik zit met het :oops: :oops: voor de computer. Hoe kon ik de LLOYD van 1963 over het hoofd :shock: :shock:

Afbeelding
Mark

Re: Amasus Shipping B.V., Delfzijl

Bericht door Mark »

Een schip van het eerste uur:

Afbeelding
Gesina
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Amasus Shipping B.V., Delfzijl

Bericht door Ben »

De Caravelle van 1972 is nr. 2 op de alfabetische "vlootlijst" van Amasus.

Afbeelding
Plaats reactie