Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

van: www.kustvaartforum.com
Rob Niezing
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 sep 2006 11:03
Locatie: Eindhoven

Bericht door Rob Niezing »

Laat maar komen Henk, wat een mooie tekening van de Straat lagos :D

Gr.Rob
Animo libero Dirigimur
henkie

Bericht door henkie »

Hallo Roy & Rob,

Dank voor de lovende woorden
en zoals beloofd hier de gegevens van de "STRAAT LAGOS"
moet hier wel bijvermelden dat deze komen van Harry,een gebruiker van Kombuispraat

De oorspronkelijke naam was "Van Der Hagen", gebouwd bij Bijker's Aann. bedrijf nv. "IJsselwerf" te Gorinchem in opdracht van de K.P.M.
Lengte: 128 mtr.
Motor: 2t ew 6 cil Gebr. Stork & co.
Zuigerdiam: 63 cm slag: 135 cm.
Vermogen: 4800 pk
Snelheid: 15 mijl/uur
In 1967 overgegaan naar de KJCPL als "STRAAT LAGOS" en in datzelfde jaar verlengd in Japan.
In 1978 als "CHAI TRADER" over naar Peace Shipping, Piraeus.
In 1984 gesloopt in Taiwan.
( bron het boek: Kon.Java-China-Paketv.Lijnen van o.a. dhr. Slettenaar)
Groetjes
Henk
arendnet

Bericht door arendnet »

Hallo Evert
Hier nog een van je eigen De ss Lindekerk van de vns :D

Afbeelding

En hierstaan er nog meer om van te genieten. :D
https://www.arendnet.com/sikkema.htm
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Van Riemsdijk K.P.M.

Bericht door vaerdereij »

Afbeelding
ms Van Riemsdijk K.P.M. Een schitterende aquarel geplaatst met toestemming van Hans Breeman.
Meer maritieme kunstwerken van Hans zijn te bewonderen op zijn web-site: www.hansbreeman.nl


ms Van Riemsdijk (ll) Bjr 1949, Ned. Dok- & Scheepsbouw Mij. NV. Amsterdam. Bouwnr. 85 PIDZ/PFIB
4.489 brt (later 4.946), 2.997 nrt, 4.001 draagvermogen (later 3.863) lengte/breedte/holte:112.27/16.22/6.90 m.
4 tew 6 cyl. Werkspoor 3.000 apk, 13 mijl
24 1ste klas-, 27 2de klas- en 1885 dekpassagiers later 91 hutpassagiers en 121 bemanningsleden
kiellegging 10 juni 1940, tewaterlating 7 april 1941, technische proefvaart 1 maart 1948, officiële proefvaart en overdracht 18 september 1948
op 9 oktober 1941 in onvoltooide toestand door de bezetters in beslag genomen;
in september 1944 nog steeds onvoltooid naar IJmuiden gesleept en daar als blockschip tot zinken gebracht
op 7 april 1945 in het spuikanaal door een Britse luchtaanval beschadigd en gedeeltelijk gezonken
op 11 oktober 1946 werd het casco gelicht en afgebouwd bij de N.D.S.M. in Amsterdam
in juni 1960 door de K.P.M. ter beschikking gesteld van de Koninklijke Luchtmacht in Biak als transport- en logementschip
in juni 1960 bij Verolme te Rozenburg verbouwd en herdoopt in Keerkring
1967 - 1972 Venice, Venders Navigation Corp.. (liberia) Ltd., Panama
1972-1979 Hero, Joint Maritime Ltd., Panama
1979 voor sloop verkocht aan CHi I. Enterprise Co. Ltd.,
Kaohsiung (Taiwan).
(bovenstaande gegevens zijn overgenomen van A.J.J. Mulder, K.P.M. Wel en wee van een Indische rederij).
Anne
hansbreeman

ss Statendam III van de HAL

Bericht door hansbreeman »

Hallo allemaal,

Er is weer een nieuw olieverfschilderij te zien op mijn website. Het is de ss Statendam III, met de drie schoorstenen, die in de meidagen 1940 voor de kade in Rotterdam het einde van haar zoutwaterleven bereikte, door het bombardement in Rotterdam.

Op het schilderij is ze te zien in gezelschap van een bekende nederlandse sleepboot.

Veel kijkplezier
www.hansbreeman.nl
henkie

Re: ss Statendam III van de HAL

Bericht door henkie »

Hallo Hans,

Ik heb zo het idee dat jij er ook geen genoeg van kunt krijgen om de scheepvaart te vereeuwigen.
Deze is ook weer bijzonder fraai.
Schilderen is ook een kunst, maar jij weet dat zeer goed tot uitdrukking te brengen.
Het is altijd weer genieten
Groetjes
Henk
henkie

Re: ss Statendam III van de HAL

Bericht door henkie »

Gezien het succes van deze topic
moet er maar weer eentje bij komen

Afbeelding
Het is de stranding van het Panamese vrachtschip "FAUSTUS "
bij Hoek van Holland op 7 November 1952
Verdere gegevens omtrent dit schip ontbreken mij maar misschien is er een forumlid die hier meer over kan vertellen, ik hou mij aanbevolen
Groetjes
Henk
Roy-

Bericht door Roy- »

Hallo Henk,

Op het topic Boele & Oosterwijk, is de "Faustus" nogal eens de revue gepasseerd.
Het was een schip van het Empire type, dus standaard gebouwd in de W.O.II. De "Faustus" is dwars door de Noorderpier geslagen en in de monding van de Nieuwe Waterweg gezonken.
Het wrak is niet meer gelicht maar in een, door de zandzuiger "Ahoy" gezogen, trog gekanteld. Dan was dus het einde van de "Faustus".

Het hier pas gepubliceerde schilderij van Hans Breeman liet ook de "Zwarte Zee"( III ), zien !.
Dus 42 jaar na haar "dood" is ze weer helemaal in...........

m.v.g. Roy
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Roy schreef:Hallo Henk,

Het was een schip van het Empire type, dus standaard gebouwd in de W.O.II.
m.v.g. Roy
FAUSTUS
ex: EMPIRE PROSPERO
geb. 1942/'43 door Bartram &Sons Ltd. South Dock, Sunderland.
te water. 29 november, 1942
opgel. maart, 1943
afm. 432x(417)x 56 voet
grt. 6.640
tdw. 9.850
mech. 3 cyl tripple exp.

1947: CORINTHIC (W.H.Hockerline & co. Ltd. Hull)
1951: MARINE FLAME (Marine Enterprise Ltd. Lyras Bros.
1951: SHAREZA (Reliance SS Co. S.A. Panama)
1952: FAUSTUS ( Cia. Nav. Acapulco, Panama (S.G. Embericos, London.)
1952: 6 november
& november over de Noorder Pier
reis met kolen van Hampton Roads naar Rotterdam.

de rest is geschiedenis.

De smoorklep van de machine ligt in het voormalige Hotel Amerika in Hoek van Holland.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
henkie

Re: Faustus

Bericht door henkie »

Liefhebbers
Hier dan weer een volgende uit de serie over de geschiedenis der nederlandsche scheepvaart

Afbeelding

Het is de "HENDRIK P. GOEDKOOP"
een sleper uit 1962 en gebouwd bij de Arnhemsche Stoonsleephelling Maatschappij.
Het heeft voor diverse maatschappijen gevaren en als laatst bekend als "MULTRATUG 15 "voor Multratug uit Terneuzen
groetjes
Henk
Plaats reactie