Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

van: www.kustvaartforum.com
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Schilderij Willemstad van Evert Sikkema

Bericht door vaerdereij »

Evert, in één woord: geweldig!
Anne
Louis O.
Berichten: 1824
Lid geworden op: 31 dec 2004 21:23
Locatie: Vlissingen

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Louis O. »

Zet er maar rustig je naam onder Evert, want het is een plaatje.
Herman
Berichten: 144
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:12
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Herman »

Bedankt Henkie en Evert,ik zet deze er nog bij op.getekend door mij in 98

Afbeelding

gr.Herman
henkie

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door henkie »

Maritieme liefhebbers

hier een collectie eigenwerk van mijn hand in kalender uitvoering

Afbeelding

schepen die er op staan zijn de cisne branco, gerechtigheid, rotterdam v, amstelland,
de sleper zeeland, straat lagos,
de curaçao, boissevain, duivendrecht, timca, batavia, bloemfontein en de brandaris

misschien is hier liefhebberij voor
groetjes
Henk
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Weet je wat het is, je hebt allemaal je eigen "handschrift", net als bij schrijven.
Sommigen zullen misschien iets net zo kunnen tekenen, maken of schilderen als degene die je bewonderd, maar over het algemeen wil dat niet lukken en val je steeds terug op je eigen "handschrift".
En zoals je bent, of zoals je het doet is goed, wat een ander er ook van zegt.
Heel vaak zeggen mensen niet van een schilderij: "Zo kan ik het ook", maar toch hebben ze het nooit "zo" gedaan.
Het is net als iets voorspellen. Voorspellen is erg gemakkelijk, vooral als je het achteraf doet.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Mijn laatste schilderij uit 2008, een half uur geleden voltooid.
Dit "schip geeft misschien een beetje "warmte" tijdens deze koude jaarwisseling.
Merak in houten lijst.jpg
Merak in houten lijst.jpg (146.38 KiB) 1546 keer bekeken
Dit is het ss MERAK van de KPM, gebouwd bij de Rotterdamsche Droogdok Mij in 1926.
Het schip was bestemd voor de dienst tussen Merak op Javan en Oosthaven (Pandjang) op Sumatra, waardoor een rechtstreekse reis per trein (en schip) mogelijk werd tussen Medan in het noorden van Sumatra en Batavia (nu Jakarta) op Java.
Het was een schip van 1754 tot bruto (netto 986) en een draagvermogen van 1350 ton.
De lengye was 79,28 meter, de breedte 12,89 meter en de holte 4,91 meter.
Er stond een 4 cilinder compound stoommachine in van 1800 ipk voor een dienstsnelheid van 12 knopen.
Er was ruimte voor 28 eerste klas passagiers, 20 tweede klassers en 909 dekpassagiers.
Het schip is een paar keer verbouwd waardoor de hutcapaciteit uiteindelijk (in 1947) 64 passagiers was en ongeveer 700 dekpassagiers.

groeten
Evert Sikkema
En een goede jaarwisseling en ik hoop dat we volgend jaar met z'n allen weer net zoveel plezier aan het kustvaartforum beleven als in dit jaar.
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Roy-

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Roy- »

Mooier dan met een schilderij van zo'n ouderwetse "tropen stoker" als de "Merak" van de K.P.M. kon je het jaar niet afsluiten Evert !.
Ik ben er tenminste weer wat warmer van geworden.

Graag tot volgend jaar, m.v.g. Roy
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan van der Doe »

evert sikkema schreef:Weet je wat het is, je hebt allemaal je eigen "handschrift", net als bij schrijven.
Sommigen zullen misschien iets net zo kunnen tekenen, maken of schilderen als degene die je bewonderd, maar over het algemeen wil dat niet lukken en val je steeds terug op je eigen "handschrift".
En zoals je bent, of zoals je het doet is goed, wat een ander er ook van zegt.
Heel vaak zeggen mensen niet van een schilderij: "Zo kan ik het ook", maar toch hebben ze het nooit "zo" gedaan.
Het is net als iets voorspellen. Voorspellen is erg gemakkelijk, vooral als je het achteraf doet.

groeten
Evert Sikkema
Evert,

Jij bent niet alleen een fotograaf, maar ook een redenaar en kunstenaar en steeds kijk ik weer verwonderd naar alles wat je op het forum schrijft.

Jouw naam staat op mijn lijst om dagelijks naar te kijken.

Mijn hartelijke dank voor al de tijd aan het forum gegeven.

De beste wensen voor een gezond en voorspoedig 2009.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Dank je wel, Jan, voor de complimenten en de beste wensen voor 2009.
Maar wat jij over mij schrijft, geldt ook voor jou. Jij bent de schakel tussen Canada en Nederland. Bij het lezen van jou berichten over het weer bijvoorbeeld, weet ik ook ongeveer hoe het er voor staat met onze familie in Belleville, Kingston, Barrie en (wat) verder weg in Red Deer, Panoka, Calgary en Edmonton en nog verder weg (waarbij het weer in de verste verte niet overeenkomt met het weer bij jou in de buurt, Jan), Dixon en Sebastopol in Californië.
Ook mijn beste wensen voor het pas begonnen jaar en ik hoop ook dat we met zijn allen weer veel plezier aan het forum zullen beleven.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Op verzoek van Anne (Vaerderij) Mulder heb ik het schilderij van het ss MERAK ook bij het onderwerp KPM op Kombuispraat geplaatst, voorzien van het volgende commentaar van Anne.

Ik wil je vragen het prachtige schilderij van de Merak ook te plaatsen op Kombuispraat en wel op de topic: KPM.

Het ss. Merak is op jouw schilderij voorzien van kranen bij de voorste luikhoofden. Op de werf was het schip nog uitgerust met laadbomen. In het boek van A.J.J. Mulder is dat ook nog het geval. Op de twee foto's van de CD van Stegro zie je de Merak uitgerust met twee kraantjes. Met Nico Meinsma ben ik aan het uitvogelen wanneer die verandering heeft plaatsgevonden. We willen ook uitzoeken of de Merak steenkolen stookte of residu. Het zou kunnen zijn dat door de hoge residuprijzen in de dertiger jaren (ook tijdens een crisis) olie gestookte bootjes werden omgebouwd tot kolen gestookte. De KPM was eigenaar van een aantal kolenmijnen in de voormalige kolonie en de gages van de lokale stokers was ook niet om over naar huis te schrijven wat aanleiding tot deze ommezwaai zou kunnen zijn.

Moi, Anne


groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Plaats reactie