Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Jan, zondag kan het hier en daar in Nederland wel + 15º worden. 30º verschil dus.
Ik had vroeger een collega die als cargadoor bij de KHL gewerkt had. Als er een schip voor de kant lag was het altijd spitsuur, maar de chef zei dan: "Een dag heeft 24 uur en dan hebben we ook de nacht nog".
Wat vaste prik was wat lading betreft voor de landen waar de KHL op voer was prikkeldraad. Telkens weer werden de schepen voor een groot deel beladen met prikkeldraad. Volgens die collega moet heel Zuid Amerika afgerasterd zijn met prikkeldraad.
Op de terugweg bestond de lading voor een deel uit koeienhuiden, droog, dan waren ze gelooid of 'nat' en dan zaten de vleesresten er nog aan. Het was dan niet te harden op dat schip.
groeten
Evert Sikkema
Ik had vroeger een collega die als cargadoor bij de KHL gewerkt had. Als er een schip voor de kant lag was het altijd spitsuur, maar de chef zei dan: "Een dag heeft 24 uur en dan hebben we ook de nacht nog".
Wat vaste prik was wat lading betreft voor de landen waar de KHL op voer was prikkeldraad. Telkens weer werden de schepen voor een groot deel beladen met prikkeldraad. Volgens die collega moet heel Zuid Amerika afgerasterd zijn met prikkeldraad.
Op de terugweg bestond de lading voor een deel uit koeienhuiden, droog, dan waren ze gelooid of 'nat' en dan zaten de vleesresten er nog aan. Het was dan niet te harden op dat schip.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Hij is weer luid en duidelijk, ( herkenbaar ), Evert.
Mooi hoor !.
m.v.g., Roy
Mooi hoor !.
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Gebouwd bij: Canadian-Vickers Ltd. in Montreal
Stoommachine type Uniflow van 3000 HP voor een snelheid van 14 knopen
2.874 brt
L x B x D in meters 97 x 13,7 x 7
Accomodatie voor 4 passagiers
In 1959 is er een nieuwe stoommachine van Werkspoor in geplaatst van 3.000 apk voor een dienstsnelheid van 15 kn.
in 1967 verkocht voor de sloop.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Mooi Evert !.
De "Triton" en "Telamon" vond ik de mooiste naoorlogse schepen met 4 ruimen in de Roggebrood vloot. Echt harmonieus zeg maar.
De m.k. installatie die Werkspoor in 1959 inbouwde was een turbine installatie en geen stoommachine. 't Is maar een detail hoor.
m.v.g., Roy
De "Triton" en "Telamon" vond ik de mooiste naoorlogse schepen met 4 ruimen in de Roggebrood vloot. Echt harmonieus zeg maar.
De m.k. installatie die Werkspoor in 1959 inbouwde was een turbine installatie en geen stoommachine. 't Is maar een detail hoor.
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 19 mar 2020 16:17
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
In 1966 ben ik als kind van 2 jaar met de Amstelland van Amsterdam naar BA gevaren. Een reis waar ik me niets van herinner maar waar ik wel anekdotes van heb behouden. Een daarvan was de doop door Neptunes toen ik voor de eerste keer over de evenaar voer.
Zie bijgevoegd doopcertificaat.
Groet,
Arie.
Zie bijgevoegd doopcertificaat.
Groet,
Arie.
- Bijlagen
-
- KNORHAAN1966 J.jpg (142.1 KiB) 1672 keer bekeken
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Karimun, gebouwd in 1952, opgeleverd 1953
In 1963 naar de Nedlloyd lijnen
En in 1970 naar de Nedlloyd
In 1972 verkocht naar Somalië en herdoopt in Sinka
In 1973 onder Panamese vlag
In 1984 gesloopt in China
lente (afgerond) 152 meter, breedte (afgerond) 20 meter
Werkspoor - Sulzer motor van 9.500 epk 2 tew 12 cilinders
Snelheid 16,5 kn
Accommodatie voor 12 passagiers
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Een van mijn favorite schepen.
Heb de afbouw van het schip gezien bij de RDM.
Wij lagen in het Prins Bernard Dok of was het Prins Hendrik.
Ik weet het niet meer. Te lang geleden.
IK meen dat de "Karimata" een zusterschip was.
Wat dan ook, weer een mooi werk van jouw hand Evert
Groeten,
Jan.
Heb de afbouw van het schip gezien bij de RDM.
Wij lagen in het Prins Bernard Dok of was het Prins Hendrik.
Ik weet het niet meer. Te lang geleden.
IK meen dat de "Karimata" een zusterschip was.
Wat dan ook, weer een mooi werk van jouw hand Evert
Groeten,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Dit was het eerste schip van de NASM (HAL) en genoemd naar de Groninger industrieel Scholten (aardappelmeel- en strokartonfabrieken).
Scholten was met fl. 600.000,- de grootste aandeelhouder van de NASM.
Het schip was gebouwd bij Robert Napier & Sons in Glasgow.
Daar werd ook het zusterschip P. Caland gebouwd.
In november 1887 kwam de W.A. Scholten voor de kust van Dover, tijdens dichte mist, in aanvaring met de s.s. Rosa Mary. De W.A. Scholten werd midscheeps geramd en zonk een half uur later. Van de 210 opvarenden (inclusief bemanning) konden maar 78 personen gered worden.
Ik heb dit schip geschilderd voor een familie in Andover in Masachusetts (USA).
Het toeval wil dat verre voorouders van zowel de vrouw als de man van dit echtpaar met dit schip naar Amerika zijn gevaren. Dat was gebeurd enkele jaren voordat het schip aan haar einde kwam bij Dover.
Ik weet niet hoe het tegenwoordig is met de aandeelhouders van de HAL, maar ik meen wel eens ergens gelezen te hebben dat door de heer Scholten bedongen was dat een schip van de HAL altijd een naam moet krijgen die verband houdt met de provincie Groningen. Vandaar het cruiseschip met de naam VEENDAM
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
-
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
S803 Zeeleeuw
‘Op prooi belust’
De onderzeeboot Zr. Ms. Zeeleeuw werd gebouwd bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij NV (RDM) te Rotterdam.
De kiellegging vond plaats op 24 september 1981 en de tewaterlating op 20 juni 1987. De Zeeleeuw werd op 25 april 1990 in dienst gesteld.
De Zeeleeuw is een onderzeeboot uit de Walrus-klasse welke in totaal uit 4 eenheden bestaat.
De andere 3 boten uit deze klasse zijn:
S802 Walrus
S808 Dolfijn
S810 Bruinvis
Afmetingen:
Standaard waterverplaatsing: 2350 ton (2650 ton onder water)
Grootste lengte: 67,73 m
Grootste breedte: 8,40 m
Gemiddelde diepgang: 6,6 m
Voorstuwing: Diesel elektrisch
3 x SEMT-Pielstick dieselmotoren / 1 HOLEC elektromotor/1 schroef met 6 bladen.
Totaal vermogen 6300 pk.
Max. snelheid: 13 knopen boven water / 20 knopen onder water
De bewapening bestond uit:
4 torpedobuizen voor het afvuren van 533 mm torpedo’s (20 torpedo’s aan boord); deze buizen zijn ook geschikt voor mijnen of het afvuren van Sub-Harpoon raketten
Bemanning: 50-55 koppen
Jan
‘Op prooi belust’
De onderzeeboot Zr. Ms. Zeeleeuw werd gebouwd bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij NV (RDM) te Rotterdam.
De kiellegging vond plaats op 24 september 1981 en de tewaterlating op 20 juni 1987. De Zeeleeuw werd op 25 april 1990 in dienst gesteld.
De Zeeleeuw is een onderzeeboot uit de Walrus-klasse welke in totaal uit 4 eenheden bestaat.
De andere 3 boten uit deze klasse zijn:
S802 Walrus
S808 Dolfijn
S810 Bruinvis
Afmetingen:
Standaard waterverplaatsing: 2350 ton (2650 ton onder water)
Grootste lengte: 67,73 m
Grootste breedte: 8,40 m
Gemiddelde diepgang: 6,6 m
Voorstuwing: Diesel elektrisch
3 x SEMT-Pielstick dieselmotoren / 1 HOLEC elektromotor/1 schroef met 6 bladen.
Totaal vermogen 6300 pk.
Max. snelheid: 13 knopen boven water / 20 knopen onder water
De bewapening bestond uit:
4 torpedobuizen voor het afvuren van 533 mm torpedo’s (20 torpedo’s aan boord); deze buizen zijn ook geschikt voor mijnen of het afvuren van Sub-Harpoon raketten
Bemanning: 50-55 koppen
Jan
- Bijlagen
-
- S803-Zeeleeuw_150kB.jpg (141.05 KiB) 1383 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
De Ruyter
De lichte kruiser Hr. Ms. De Ruyter werd in de jaren dertig van de vorige eeuw gebouwd bij Dok en Werf Maatschappij Wilton Feijenoord (WF) te Schiedam.
De kiellegging vond plaats op 16 september 1933 en de tewaterlating op 11 maart 1935.
Op 3 oktober 1936 is de’ De Ruyter’ in dienst gesteld.
De kruiser ‘De Ruyter’ was het vlaggenschip voor de Oost-Indische wateren en is bekend geworden als vlaggenschip van schout bij nacht Karel Doorman tijdens de Slag in de Javazee. Hr. Ms. De Ruyter was de eerste moderne kruiser naar Nederlands ontwerp. Hoofdontwerper was ir.G. ’t Hooft (Bureau van Marine Scheepsbouw)
Afmetingen:
Standaard waterverplaatsing: 6442 ton (7822 ton volgeladen)
Grootste lengte: 170,92 m
Grootste breedte: 15,70 m
Diepgang: 4,90 m
Machinevermogen:
6x Yarrow ketels gekoppeld aan 3x Parsons geared stoomturbines met een totaal vermogen van 66.000 apk
Max snelheid: 32 knopen.
De bewapening bestond uit:
3 x dubbelloops Mk 9 15cm kanons
1x enkelloops Mk 10 15cm kanon
5 x twee Bofors type 28/3 40mm L/60 mitrailleurs
8 x 12,7mm mitrailleurs
Het schip beschikte over een geavanceerde vuurleiding gefabriceerd door Hazemeijers Signaal-Apparaten (het latere Holland Signaal)
2x Fokker C-XI-W drijvervliegtuigen (gelanceerd middels katapult)
Bemanning: 437 koppen
Geschiedenis:
12 januari 1937 vertrokken naar Nederlands-Indië
4 februari 1942 werd het schip licht beschadigd tijdens een Japanse aanval
27 februari uitgevaren met een internationaal eskader om Japanse konvooien met invasietroepen te onderscheppen. In gevecht gekomen met Japans eskader waarbij de Nederlandse kruisers Java en De Ruyer werden getorpedeerd door de Japanse kruisers Haguro en Nachi. Nadat brand was uitgebroken is het schip na 3 uur gezonken. 345 bemanningsleden van De Ruyter lieten daarbij het leven waaronder schout-bij-nacht Karel Doorman.
In 2016 bleek het wrak van De Ruyter van de zeebodem te zijn verdwenen vermoedelijk geruimd door een Aziatisch bergingsbedrijf.
Jan
De lichte kruiser Hr. Ms. De Ruyter werd in de jaren dertig van de vorige eeuw gebouwd bij Dok en Werf Maatschappij Wilton Feijenoord (WF) te Schiedam.
De kiellegging vond plaats op 16 september 1933 en de tewaterlating op 11 maart 1935.
Op 3 oktober 1936 is de’ De Ruyter’ in dienst gesteld.
De kruiser ‘De Ruyter’ was het vlaggenschip voor de Oost-Indische wateren en is bekend geworden als vlaggenschip van schout bij nacht Karel Doorman tijdens de Slag in de Javazee. Hr. Ms. De Ruyter was de eerste moderne kruiser naar Nederlands ontwerp. Hoofdontwerper was ir.G. ’t Hooft (Bureau van Marine Scheepsbouw)
Afmetingen:
Standaard waterverplaatsing: 6442 ton (7822 ton volgeladen)
Grootste lengte: 170,92 m
Grootste breedte: 15,70 m
Diepgang: 4,90 m
Machinevermogen:
6x Yarrow ketels gekoppeld aan 3x Parsons geared stoomturbines met een totaal vermogen van 66.000 apk
Max snelheid: 32 knopen.
De bewapening bestond uit:
3 x dubbelloops Mk 9 15cm kanons
1x enkelloops Mk 10 15cm kanon
5 x twee Bofors type 28/3 40mm L/60 mitrailleurs
8 x 12,7mm mitrailleurs
Het schip beschikte over een geavanceerde vuurleiding gefabriceerd door Hazemeijers Signaal-Apparaten (het latere Holland Signaal)
2x Fokker C-XI-W drijvervliegtuigen (gelanceerd middels katapult)
Bemanning: 437 koppen
Geschiedenis:
12 januari 1937 vertrokken naar Nederlands-Indië
4 februari 1942 werd het schip licht beschadigd tijdens een Japanse aanval
27 februari uitgevaren met een internationaal eskader om Japanse konvooien met invasietroepen te onderscheppen. In gevecht gekomen met Japans eskader waarbij de Nederlandse kruisers Java en De Ruyer werden getorpedeerd door de Japanse kruisers Haguro en Nachi. Nadat brand was uitgebroken is het schip na 3 uur gezonken. 345 bemanningsleden van De Ruyter lieten daarbij het leven waaronder schout-bij-nacht Karel Doorman.
In 2016 bleek het wrak van De Ruyter van de zeebodem te zijn verdwenen vermoedelijk geruimd door een Aziatisch bergingsbedrijf.
Jan
- Bijlagen
-
- HrMs-De-Ruyter_150kB.jpg (82.04 KiB) 1286 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl