Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

van: www.kustvaartforum.com
Jan de Reus
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

RMS Olympic

De RMS Olympic was een lijnschip van de White Star Line dat dienstdeed van 1911 tot 1935. De bouw vond plaats bij de werf Harland and Wolff te Belfast (Noord Ierland). Het was een zusterschip van de Titanic en van de Britannic en de eerste van de drie schepen die de White Star Line liet bouwen. Kiellegging vond plaats op 16 december 1908 en de tewaterlating was op 20 oktober 1910. Het schip kwam op 14 juni 1911 in de vaart met als thuishaven Liverpool.
Met een lengte van 269 meter was het schip destijds het langste schip ter wereld. De romp bevatte 15 waterdichte schotten, die het schip in 16 waterdichte compartimenten verdeelden. Het schip zou nog kunnen drijven als een kwart van die compartimenten ondergelopen was. Een centraal trappenhuis verbond drie dekken en de eetzaal was de grootste drijvende eetzaal ter wereld. Bij de tewaterlating werd 23 ton vet, olie en zeep gebruikt om het schip van de helling te laten glijden. Het duurde exact 62 seconden om het schip in de rivier te krijgen. Vervolgens werd de luxueuze inrichting van het schip afgebouwd. 29 enorme stoomketels werden geïnstalleerd en in een speciaal gebouwd droogdok werden de drie enorme schroeven aan de assen gezet. Op de dag dat de Titanic te water werd gelaten, kon de Olympic als volwaardig schip worden overgedragen aan de White Star Line.

Afmetingen:
Inhoud: 45.324 BRT waterverplaatsing: 52.067 ton
Lengte: 269 m
Breedte: 28,2 m
Diepgang: 10,5 m

Voorstuwing:
24 x double-ended en 5x single-ended Scotch stoomketels op 215 psi.
2 x viercilinder stoomaangedreven zuigermotoren van elk 16.000 pk (12 MW) voor de twee buitenste (bronzen, driebladige) schroeven.
Eén lagedruk (7psi absoluut) stoomturbine met 18.000pk (13,5MW) voor de centrale (bronzen, vierbladige) schroef.
Max snelheid: 21 knopen

Passagierscapaciteit: 2.584 (in drie klassen)
Bemanning: 1.100

Geschiedenis:
14 juni 1911 aanvang maiden voyage naar New York
20 september 1911: aanvaring met de kruiser HMS Hawke bij het eiland Wight
1915 omgebouwd tot troepen-transportschip
15 mei 1934 aanvaring met het lichtschip LV-117 42 mijl ten zuiden van Nantucket
27 maart 1935: start van haar 257e en laatste reis
12 april 1935: uit de vaart genomen
Nadat een poging om het schip om te bouwen tot drijvend hotel op niets waren uitgelopen is het schip uiteindelijk in 1937 gesloopt te Schotland

Jan
Bijlagen
Olympic_150kB.jpg
Olympic_150kB.jpg (122.85 KiB) 681 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl


Jan de Reus
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

HMS Hood
‘Ventis secundis’

De Britse slagkruiser HMS Hood was in de periode tussen WO1 en WO2 het
grootste oorlogschip van de wereld en stond bekend als de ‘Mighty Hood’.
Het schip is vernoemd naar de Engelse admiraal Samuel Hood.
Oorspronkelijk waren 4 van dergelijke slagkruisers voorzien maar alleen de Hood
is daadwerkelijk gerealiseerd. Als gevolg van het verlies van drie slagschepen tijdens de slag bij Jutland werd de Hood voorzien van extra bepantsering om de inslag van 15 inch granaten te kunnen weerstaan. Bij het ontwerp was echter onvoldoende rekening gehouden met steil inslaande granaten wat later heeft geleid tot haar ondergang bij de confrontatie met het Duitse slagschip Bismarck en de kruiser Prinz Eugen.

De HMS Hood is gebouwd bij de werf John Brown & Co te Clydebank (Schotland).
De kiellegging vond plaats op 1 september 1916 en de tewaterlating was op 22 augustus 1918.
Het schip werd op 15 mei 1920 in dienst gesteld.
Waterverplaatsing: 45.200 brt (1918) 48.360 brt (1940)
Afmetingen: 262 x 32 x 10 meter
Voorstuwing:
24 oliegestookte ketels (fabrikaat Yarrow) gekoppeld aan 4 stoomturbines (fabrikaat Brown-Curtiss) met een totaal vermogen van 113 MW (151.200 apk)
Max snelheid: 31 knopen
Aantal schroeven: 4
Actieradius: 5332 zeemijl (10.00 km) bij een snelheid van 20 knopen
Bewapening (1939):
4 × 2 kanons 15 inch (380 mm)
12 x 1 kanons 5,5 inch (140 mm)
4 x 2 kanons 4 inch (100 mm)
3 x 8 kanons (2 pounder)
5 x 4 Vickers machinegeweren 0,5 inch (12,7 mm)
4 x 21 inch (533 mm) torpedobuizen
1 x catapult voor vliegtuigen
Bemanning: 1169 koppen (1021) / 1.477 koppen (1941)
Geschiedenis:
22 augustus 1918: gedoopt door de weduwe van adm. Sir Horace Hood
15 mei 1920: in dienst gesteld als vlaggenschip van de British Atlantic Fleet
17 mei 1929 – 16 juni 1930: modernisatie
1931: muiterij te Invergordon (Schotland)
1936: toegevoegd aan de Mediterranean Fleet
1939: toegevoegd aan de Home Fleet
1940: als vlaggen schip van Force H deelgenomen aan Operatie Catapult waarbij de voor anker liggende Franse vloot werd uitgeschakeld
13 jan – 18 maart: modernisatie te Rosyth
mei 1941: uitgevaren onder commando van admiraal Holland om het Duitse slagschip Bismarck te onderscheppen
24 mei: onderschepping van de Bismarck en de zware kruiser Prinz Eugen in de Straat van Denemarken; nadat een 8 inch granaat van de Prinz Eugen op het sloependek van de Hood explodeerde, vatte munitie van de 4 inch kanonnen vlam, waardoor brand ontstond. Om omstreeks 6:00 uur ontstond bij de hoofdmast een enorme steekvlam direct gevolgd door een zeer zware explosie waarbij het schip in tweeën brak. Van de 1418 bemanningsleden hebben er slechts drie de ramp overleefd. De Bismarck werd op haar beurt op 27 mei datzelfde jaar door de Royal Navy tot zinken gebracht.

Jan
Bijlagen
HMS-Hood_150kB.jpg
HMS-Hood_150kB.jpg (70.92 KiB) 575 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl

Evert Sikkema
Berichten: 3417
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Hr Ms Poolster A 835  20200727.jpg
Hr Ms Poolster A 835 20200727.jpg (154.93 KiB) 433 keer bekeken
Zie hier voor een uitvoerige beschrijving: https://marineschepen.nl/schepen/poolster.html

Groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.

Jan van der Doe
Berichten: 7459
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan van der Doe »

Ziet er weer piekfijn uit Evert.

Groeten
Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jan de Reus
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

Nedlloyd Westerkerk
Het vrachtschip Nedlloyd Westerkerk is in 1976 als Westerkerk onder bouwnr. 790 gebouwd bij Dok- en Werf Maatschappij Wilton Feijenoord N.V. te Schiedam voor rekening van N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij (VNS) te Den Haag. De kiellegging vond plaats op 17 augustus 1966 en de tewaterlating was op 7 juni 1967. Het schip kwam 26 oktober van datzelfde jaar in de vaart. Voor de VNS werden nog drie andere W-schepen gebouwd te weten: Wissekerk, Willemskerk en Waalekerk. De schepen zijn uitgerust met vier 6-tons laadbomen, twee 3-tons kranen, zes 10-tons kranen en een zware laadboom voor lasten tot 120 ton.

Inhoud: 10.710 brt
Deadweight 13.282 ton
Afmetingen: 166,62/152,51 x 22,74 x 12,50 meter
Voorstuwing: 6 cil. 2 stroke single acting dieselmotor Stork met een vermogen van 17.000 pk
Max snelheid: 20 knopen
Aantal schroeven: 1

Call sign: PIOA
Bemanning: 32

Geschiedenis:
1 juli 1970 overgang naar Koninklijke Nedlloyd N.V. te Rotterdam, naam en thuishaven ongewijzigd
aug 1973 thuishaven wordt Rotterdam
feb 1978 overgang naar Nedlloyd Lijnen B.V. te Rotterdam, herdoopt in Nedlloyd Westerkerk
feb 1984 overgang naar Mammoet Shipping B.V. te Amsterdam herdoopt in Westerkerk
mei 1986 overgang naar Nedlloyd Lijnen B.V. te Rotterdam herdoopt in Nedlloyd Westerkerk
maart 1987 aankomst te Taiwan om aldaar te worden gesloopt

Jan
Bijlagen
Nedlloyd-Westerkerk_150kB.jpg
Nedlloyd-Westerkerk_150kB.jpg (69 KiB) 361 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl

Evert Sikkema
Berichten: 3417
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Zeeslag in de 17e eeuw 20200825-05 a.jpg
Zeeslag in de 17e eeuw 20200825-05 a.jpg (151.48 KiB) 276 keer bekeken
Zeeslag in de 17e eeuw.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.

Jan van der Doe
Berichten: 7459
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan van der Doe »

Evert

Afbeelding

de slag was in 1633 geschilderd 1688

Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Evert Sikkema
Berichten: 3417
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Jan, die zeeslag van mij is een fantasie zeeslag.
Maar zo zou het geweest kunnen zijn.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.

Jan de Reus
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

NEDLLOYD RIJN
Het vrachtschip Nedlloyd Rijn is in 1962 gebouwd onder bouwnr. 958 bij de Duitse werf Howaldtswerke A.G. te Hamburg voor rekening van de N.V. Stoomvaart Maatschappij "Nederland" te Amsterdam. Het schip had toen de naam Neder Rijn

Inhoud: 10.299 brt
Deadweight: 11.718 ton
Afmetingen (LxBxH) 163,81 x 21,49 x 11,58 m
Voorstuwing: 8 cilinder, 2-stroke single-acting, Dieselmotor fabrikaat Stork met een vermogen 15.000 pk
Max. snelheid: 20 knopen
roepsein PGDP

Geschiedenis:
12 dec 1962 in dienst als Neder Rijn voor de N.V. Stoomvaart Maatschappij ‘Nederland’ thuishaven: Amsterdam
1 juli 1970 management door Koninklijke Nedlloyd N.V., thuishaven: ongewijzigd, naam: ongewijzigd
Nov 1972 eigendom overgedragen aan Koninklijke Nedlloyd N.V., thuishaven wordt Rotterdam, naam: ongewijzigd
17 mei 1977 overgedragen Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam
April 1979 herdoopt als NEDLLOYD RIJN
26 mei 1981 te Amsterdam overgedragen aan Saudi Ambassador Shipping Co Ltd, thuishaven wordt Jeddah, naam wordt Saudi Ambassador
19 maart 1984 vertrek uit Jeddah voor sloop naar Shanghai, China
1 juni 1984 gearriveerd voor de sloop te Shanghai, China

Jan
Bijlagen
Nedlloyd-Rijn_150kB.jpg
Nedlloyd-Rijn_150kB.jpg (73.31 KiB) 195 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl

Evert Sikkema
Berichten: 3417
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Neder Rijn SMN 1962 (02).jpg
Neder Rijn SMN 1962 (02).jpg (169.27 KiB) 107 keer bekeken
Op 1 januari 2011 heb ik ook een aqaurel van dit schiop geplaatst onder de oorspronkelijke naam Neder Rijns, voor anker liggend op de Chao Praya rivier (de Menam) bij Bangkok, evenals een aqaurel van de Neder Waal bij het passeren van de rots van Gibraltar.
Beide foto's zijn door Photobucket verwijderd, maar de Neder Waal heb ik begin februari van dit jaar opnieuw geplaatst

Door de opkomende containerisatie waren deze schepen geen lang leven beschoren.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.



Plaats reactie