Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
-
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
ms Servaaskerk
Het motorschip Servaaskerk is in 1962 onder bouwnr. 808 gebouwd bij de werf V/d Giessen te Krimpen a/d IJssel in opdracht van de Verenigde Nederlandse Scheepvaart Mij te ‘s Gravenhage. De Servaaskerk behoorde tot de S-kerk klasse welke in totaal uit 9 stuks heeft bestaan.
Inhoud: 8.288 brt Na verlenging bij Wilton-Feijenoord in 1970: 9.831brt
Lengte: 161 m
Breedte: 21 m
Diepgang: 11,9 m
Voortstuwing:
De voortstuwing geschiedde door een 9 cilinder Smit B&W motor met een vermogen van 10.600 apk waarmee een max. snelheid van 18 knopen kon worden bereikt.
Roepletters: PHLR
Geschiedenis:
1962-1970: VNS
1970-1973: Nedlloyd
1973-1977: KJCPL als Straat Forcados
1977-1984: Nedlloyd als Nedlloyd Forcados
1984-1985: Premier Shipping Na. Panama als New Horse
1985: gesloopt te Zhongsha (China)
Jan
Het motorschip Servaaskerk is in 1962 onder bouwnr. 808 gebouwd bij de werf V/d Giessen te Krimpen a/d IJssel in opdracht van de Verenigde Nederlandse Scheepvaart Mij te ‘s Gravenhage. De Servaaskerk behoorde tot de S-kerk klasse welke in totaal uit 9 stuks heeft bestaan.
Inhoud: 8.288 brt Na verlenging bij Wilton-Feijenoord in 1970: 9.831brt
Lengte: 161 m
Breedte: 21 m
Diepgang: 11,9 m
Voortstuwing:
De voortstuwing geschiedde door een 9 cilinder Smit B&W motor met een vermogen van 10.600 apk waarmee een max. snelheid van 18 knopen kon worden bereikt.
Roepletters: PHLR
Geschiedenis:
1962-1970: VNS
1970-1973: Nedlloyd
1973-1977: KJCPL als Straat Forcados
1977-1984: Nedlloyd als Nedlloyd Forcados
1984-1985: Premier Shipping Na. Panama als New Horse
1985: gesloopt te Zhongsha (China)
Jan
- Bijlagen
-
- Servaaskerk2_150kB.jpg (130.12 KiB) 1304 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Romance
De eikenhouten brigantijn ROMANCE is in 1936 gebouwd bij de scheepswerf van J. Ring Andersen te Svendborg (Denemarken) als GRETHE. Ze was bestemd voor de kleine handelsvaart binnen Europa en had een laadvermogen van 200 ton.
De GRETHE werd in 1965 door de bekende kapitein Allen Villiers aangekocht om te worden gebruikt voor de filmindustrie. Villiers heeft naam gemaakt als een van de laatste Europese Kaap Hoorn vaarders en heeft vele maritieme boeken op zijn naam staan. Nadat het schip gebruikt was voor de filmindustrie is het in 1966 aangekocht door Arthur en Gloria Kimberley die het de naam Romance gaven.
Van 1966 tot 1989 hebben de Kimberly’s met de Romance gevaren voornamelijk in de tropische wateren van de Stille Oceaan en de Caribische Zee
In 1995 werd het schip door een verwoestende orkaan zwaar beschadigd en was reparatie niet meer mogelijk. In 1996 is het schip in de buurt van de Britse Maagdeneilanden afgezonken.
Jan
De eikenhouten brigantijn ROMANCE is in 1936 gebouwd bij de scheepswerf van J. Ring Andersen te Svendborg (Denemarken) als GRETHE. Ze was bestemd voor de kleine handelsvaart binnen Europa en had een laadvermogen van 200 ton.
De GRETHE werd in 1965 door de bekende kapitein Allen Villiers aangekocht om te worden gebruikt voor de filmindustrie. Villiers heeft naam gemaakt als een van de laatste Europese Kaap Hoorn vaarders en heeft vele maritieme boeken op zijn naam staan. Nadat het schip gebruikt was voor de filmindustrie is het in 1966 aangekocht door Arthur en Gloria Kimberley die het de naam Romance gaven.
Van 1966 tot 1989 hebben de Kimberly’s met de Romance gevaren voornamelijk in de tropische wateren van de Stille Oceaan en de Caribische Zee
In 1995 werd het schip door een verwoestende orkaan zwaar beschadigd en was reparatie niet meer mogelijk. In 1996 is het schip in de buurt van de Britse Maagdeneilanden afgezonken.
Jan
- Bijlagen
-
- Romance_150kB.jpg (71.34 KiB) 1205 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
In 1948 gebouwd in opdracht van de Nederlandse Staat bij de NDSM in Amsterdam en in beheer bij de KPM.
In 1952 overgedragen aan de KPM.
In 1952 lag de Kaloekoe aan de steiger in Ambon toen ze door de Camphuys aangevaren werd, waarbij beide schepen zwaar beschadigd werden.
In 1963 is het schip verkocht aan Indonesië en in 1964 geleverd.
In 1980 is het schip gestrand op de kust van Sulawesi en verloren gegaan.
Het schip kan, ten tijde van de KPM 12 eerste klas passagiers, 18 tweede klas passagiers, 28 derdeklas passagiers en 824 dekpassagiers vervoeren, bij een bemanning van 69.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Mooi gedaan Evert !.
Nog aan zo'n wrakke oude houten steiger. Helemaal echt................
m.v.g., Roy
Nog aan zo'n wrakke oude houten steiger. Helemaal echt................
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Gelukkig weer eens een schip zonder de containers.
En het beste er van is je ziet het schip, de bootwerkers ,
het cargonet, zo als het was. En ook gen huizenhoge golven.
Het schip, daar gaat het om.
Dank je wel Evert.
Groeten,
Jan.
En het beste er van is je ziet het schip, de bootwerkers ,
het cargonet, zo als het was. En ook gen huizenhoge golven.
Het schip, daar gaat het om.
Dank je wel Evert.
Groeten,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
jan van der doe
van harte gefeliciteerd
namens alle k,n.s.m. forum leden
gr alex
van harte gefeliciteerd
namens alle k,n.s.m. forum leden
gr alex
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Dank je wel Alex voor de gelukwens en al de andere leden.
Hartelijke groeten,
Jan
Hartelijke groeten,
Jan
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 28 jan 2021 17:54
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Maarten Platje inspireerde mij met zijn schilderij van ms Ceres tot dit schilderij van zusterschip Achilles.
-
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Shamrock III
Het jacht Shamrock III is ontworpen door William Fife en is onder werfnr. 685 gebouwd bij William Denny & Brothers of Dumberton (Schotland) in opdracht van Sir Thomas Lipton.
De tewaterlating vond plaats of 17 maart 1903. Het schip had een tonnage van 278 brt (139 nrt)
Thuishaven was Greenock
De Shamrock III heeft namens de Royal Ulster Yacht Club meegedaan aan de America’s cup van 1903 en moest het opnemen tegen het Amerikaanse jacht Reliance van de New York Yacht Club. De Reliance wist echter alle 3 races te winnen.
In 1920 is de Shamrock III nog gebruikt om te racen tegen de nieuwe Shamrock IV waarna het schip is gesloopt.
Jan
Het jacht Shamrock III is ontworpen door William Fife en is onder werfnr. 685 gebouwd bij William Denny & Brothers of Dumberton (Schotland) in opdracht van Sir Thomas Lipton.
De tewaterlating vond plaats of 17 maart 1903. Het schip had een tonnage van 278 brt (139 nrt)
Thuishaven was Greenock
De Shamrock III heeft namens de Royal Ulster Yacht Club meegedaan aan de America’s cup van 1903 en moest het opnemen tegen het Amerikaanse jacht Reliance van de New York Yacht Club. De Reliance wist echter alle 3 races te winnen.
In 1920 is de Shamrock III nog gebruikt om te racen tegen de nieuwe Shamrock IV waarna het schip is gesloopt.
Jan
- Bijlagen
-
- ShamrockIII_150kB.jpg (86.01 KiB) 943 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Wat een pracht van een schip Jan !.
Zo te zien heeft ze een lepelboeg, maar hoe wordt een dergelijk tuigage/zeilvoering genoemd ?.
Ik ben duidelijk geen insider op zeilschepen gebied.......
m.v.g., Roy
Zo te zien heeft ze een lepelboeg, maar hoe wordt een dergelijk tuigage/zeilvoering genoemd ?.
Ik ben duidelijk geen insider op zeilschepen gebied.......
m.v.g., Roy