Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

van: www.kustvaartforum.com
Oscar
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 feb 2012 00:49

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Oscar »

Evert, dank voor je info. Ik ga er wat verder in duiken.
H.gr.,
Oscar
Jan de Reus
Berichten: 637
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

SS Conte di Savoia

Het passagiersschip Conte di Savoia is in 1932 onder bouwnr. 783 gebouwd bij de Italiaanse werf Cantieri Riuniti dell’ Adriatico te Trieste. Opdrachtgever was in eerste instantie de Italiaanse rederij Lloyd Sabaudo Line. Vanwege de fusie met Navigazione Generale Italiana werd het schip uiteindelijk in dienst genomen door de nieuw gevormde rederij Italia Flotte Riunite. De nieuwe Italia Line was ook eigenaar van de iets grotere Rex die een paar maanden eerder dan de Conti di Savoia in dienst kwam.

De tewaterlating van de Conte di Savoia vond plaats op 18 oktober 1931 en het schip begon aan haar eerste reis op 30 november 1932. Bijzonderheid van de Conte di Savoia was dat het schip was uitgerust met drie Sperry gyroscopische stabilisators. Deze waren bedoeld om het slingeren (rollen) van het schip te beperken maar hebben dit in de praktijk niet echt kunnen waarmaken.

De Conte di Savoia werd zowel ingezet op de lijndienst tussen Genua en New York alsook voor cruises.

Technische gegevens:
Inhoud: 48.504 brt
Lengte: 248,25 m
Breedte: 29.28 m
Diepgang: 9,50 m
Voortstuwing: 4 x Parsons geared stoomturbines met een gezamenlijk vermogen van 130.000 pk
Aantal schroeven: 4
Max snelheid: 27,5 knopen
Aantal passagiers: 2200 in totaal (500 in de 1e klasse, 366 in de 2e klasse, 412 in de toeristen klasse, 922 in de 3e klasse)
Aantal bemanningsleden: 786

Historie
1940 uit de lijndienst gehaald om te worden ingezet voor oorlogsdoeleinden
11 september 1943: gebombardeerd door Duitse vliegtuigen. In brand gevlogen en uiteindelijk gezonken.
10 oktober 1945: na verwijdering van de bovenbouw is het schip gelicht. Er waren plannen om het schip te herbouwen om te worden ingezet voor het vervoer van emigranten naar Zuid-Amerika maar hier is niets van terecht gekomen.
7 januari 1950: Verkocht aan Ricuperi Finsider s.a. (Rome)
24 april 1950: Aankomst bij de Monfalcone werf om te worden gesloopt

Jan
Bijlagen
Conte-di-Savoia_150kB.jpg
Conte-di-Savoia_150kB.jpg (90.71 KiB) 1308 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Roy
Berichten: 4740
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Roy »

Mooi weergegeven Jan !.
Inclusief een Italiaanse haven/kustsleper............... ;)

m.v.g., Roy
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Hollands Diep
Gebouwd in 1961 bij de Biesbosch in Dordrecht
Bruto 9.632 ton, netto 5.793 en deadweight 13.897 ton
LxBxH in meters: 155,12 x 19.42 x 11,21
Motor B&W / P. Smit Rotterdam
5.400 apk
47 bemanningsleden.
In 1970 naar Nedlloyd (Holland Bulk Transport)
In 1970 weer verkocht naar Argentinië (Pampa Argentina)
1980 onder Panamese vlag als Santiago
In 1983 werd de naam Aishan
In 1985 in Pakistan gesloopt.

Eerder ook geplaatst, maar foto is 'verdwenen'
Hollands Diep 20150730_03.jpg
Hollands Diep 20150730_03.jpg (185.57 KiB) 1214 keer bekeken
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Roy
Berichten: 4740
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Roy »

Mooi Evert !.
Duidelijk Kaapstad verlatend.

m.v.g., Roy
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan van der Doe »

Zoals al de anderen Evert, prachtig.

Groeten,
Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Louis O.
Berichten: 1835
Lid geworden op: 31 dec 2004 21:23
Locatie: Vlissingen

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Louis O. »

Mooi weer gegeven, Evert
Jan de Reus
Berichten: 637
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

Flying Cloud

De driemast klipper Flying Cloud is in 1851 gebouwd door Donald McKay uit East Boston (Massachusetts) in opdracht van Enoch Train of Boston. Nog tijdens de bouw werd het schip aangekocht door Grinnell, Minturn & Co uit New York. De Flying Cloud was de beroemdste door McKay gebouwde klipper en was voor meer dan 130 jaar houder van het snelheidsrecord tussen New York en San Francisco (89 dagen en 8 uur)

Inhoud: 1782 brt
Afmetingen: 69 x 12,70 m
Diepgang: 6,55 m

Geschiedenis:
1851 de eerste reis van New York naar San Francisco werd afgelegd in 89 dagen en 21 uur
1854 verbetering van het record met 89 dagen en 8 uur
1862 verkoop naar Engeland (Black Ball Line uit Liverpool) om te worden ingezet voor de route tussen Engeland en Australië/ Nieuw Zeeland; later werd het schip ingezet op de route tussen Newcastle upon Tyne (Engeland) en Saint John, New Brunswick (Canada)
19 juni 1874 de Flying Cloud loopt aan de grond bij Beacon Island bar te Saint John; het schip wordt afgeschreven en verkocht voor de sloop

Jan
Bijlagen
Flying-Cloud_150kB.jpg
Flying-Cloud_150kB.jpg (115.94 KiB) 1111 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Mooi, Jan!
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Roy
Berichten: 4740
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Roy »

Mooie sfeervolle weergave Jan.
Net als bij Evert, zoals gewoonlijk de complete geschiedenis er bij.

m.v.g., Roy
Plaats reactie