Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

van: www.kustvaartforum.com
Mark

Bericht door Mark »

Bericht van henkie

Hallo forumleden.
Ik ben een nieuw lid, de naam is Henk Kuipers ( forumnaam henkie) uit Assen en een van de grootste hobby's is het tekenen van schepen die alleen in onze herinnering nog bestaan.
met deze wil ik dan ook een nieuw onderwerp aan dit indrukwekkende forum toe voegen, n.l. NOSTALGIE IN POTLOOD
misschien leuk of aanstekelijk voor anderen maar het is het proberen waard
groetjes
Henk

Bericht van henkie
Afbeelding

Na de bekendmaking van het idee wil ik als voorbeeld een eertse tekening, gemaakt met potlood op a4 formaat hier afbeelden.
het is de "brandaris "uit 1923 van kon. nrd/z.holl.redd.mij.
en het oude gezegde luid nu eenmaal goed voorbeeld doet volgen dus forum leden klim in het potlood en toon het resultaat.
groetjes,
Henk


Bericht van eefh
Hallo Henk ,leuk idee ik denk zeker dat er hier en daar best wel tekeningen van schepen liggen,
hier een sleepboot van Goedkoop uit Amsterdam,succes met dit item.
groeten
Eef


Afbeelding
Afbeelding


Bericht van henkie
Hallo Eef,

Leuk dat je reageerd hebt en wel met een fraaie tekening van een goedkoper.
zal zien dat er morgen door mij nog eentje bij komt.
groetjes
Henk

Bericht van henkie
Afbeelding

zoals toegezegd
een nieuwe tekening, dit maal de replica van de batavia.
eef nu ben jij weer aan de beurt
en hopelijk komen er uiteindelijk meer bij
groetjes
henk


Bericht van eefh
Hallo Henk
hier nog een hele mooie tekening van de deense bergings sleepboot
E.m. Svitzer,heb ik in de jaren 1960 een paar keer mee gewerkt.is gebouwd in zweden,moet er nog ergend een foto van hebben,maar
waar?? mocht ik de foto tegen komen zet ik hem nog wel erbij op je forum
groeten
Eef


Afbeelding

Bericht van henkie
Eef,

schitterend deze afbeelding
heel mooi weer gegeven
henk

Bericht van Jan de Graaf
Henkie en Eef,
Prachtige tekeningen ik hoop dat jullie nog een aantal plaatsen.
Ik kan jammer genoeg niet tekenen.

Bericht van eefh
Hallo Jan en Henk,even voor de duidelijkheid ik teken zelf niet van die mooie dingen heb er wel een paar in mijn bezit, waar je ze ook kan zien is op de site van dhr,v Boeckel als je op de site komt scroll naar omlaag dan kom je van zelf bij de tekeningen het bekijken van deze site is aan te bevelen.
groeten
Eef


https://vbp.omnispective.nl/

Bericht van henkie
Afbeelding

veel kijkers, dat doet mij goed echter meer tekeningen doet beter
dus dit keer nog maar eentje om de ander te stimuleren
groetjes
henk
henkie

tekeningen

Bericht door henkie »

Hallo Scheeps en tekening liefhebbers

Daar het al een tijdje stil is op deze topic wil ik toch kijken of er belangstelling is voor de topic tekeningen.
Ik heb het idee om bij de eventueel te plaatsen tekeningen ook een kort verhaaltje te plaatsen wat voor schip dit is
te denken valt dan aan het soort, het bouwjaar etc.
eigenlijk een stukje geschiedenis der nederlandsche scheepvaart
Als proef het hierna volgende schip;

Afbeelding

Het is de "INDUSTRIE "
Het was een initiatief van Wm. Ruys om tesamen met zijn vriend Fob Smit om een stalen schip te bouwen.
Het werd het het eerste Nederlandsche schip geheel van staal wat in 1847 als schoenerbrik van ongeveer 250 ton te water werd gelaten.
Het betekende een doorbraak in de Nederlandsche industrie.
Beste scheeps en history liefhebbers mocht er belangstelling zijn voor meer tekeningen uit de serie, de geschiedenis der nederlandsche scheepvaart wil ik dit graag horen,
Groetjes
Henk
Mark

Bericht door Mark »

Henk,

Ga gerust door. Mooie platen, daar is zeker weten belangstelling voor!
henkie

Bericht door henkie »

Hallo Kustvaart Forum leden

Diverse keren heb ik al eens een tekening geplaatst op deze topic.
Maar ik wil graag naast het plaatsen van een tekening ook een korte tekst er bij plaatsen, kortom een stukje informatie over het schip.
Zodat er toch ook een beetje verteld wordt over de Geschiedenis van Maritiem Nederland.

Als hier belangstelling voor is hoor ik dat graag of zie ik de reactie's wel op deze topic.
Hier dan een eerste plaatsing

Afbeelding

Het is de " Rotterdam " ooit het vlaggeschip van de Holland Amerika Lijn.
Zij was het vijfde schip met die naam en werd op 13 september 1958 door H.M. de Koningin gedoopt en tewater gelaten.
De "Rotterdam " (37.783 brt ) had een accomodatie van 655 1ste, en 901 toeristenklasse passagiers.
De grootste faam genoot het schip als cruiseschip, zij heeft het grootste gedeelte voor de H.A.L. gevaren en een tijdje als "Rembrand "
Dankzij een prachtig initiatief is zij behouden voor de toekomst en wordt er hard gewerkt om haar een definitieve plaats te geven in de haven van Rotterdam.
Groetjes
Henk
henkie

Bericht door henkie »

Hallo Forum leden

Het is gebleken dat er veel gekeken wordt op de topic, helaas weinig reactie's, maar dat mag hem de pet niet drukken, komt vanzelf wel.

In het kader van de Mritieme geschiedenis van Nederland hier weer een getekende weergave van een stukje geschiedenis
Dit keer een Tanker

Afbeelding

Het is de "Esso Den Haag ", een schip met een tonnage van 10.667
het werd gebouwd in 1944 op de werf van Sun Ship Building en had oorspronkelijk de naam "Hobkirk's Hill"
In November 1946 kwam zij in dienst van de Petroleum Industrie Mij.
( Esso Den Haag )
v.a. 1960 voor zij voor Monrovia al "Ftixus"nadat zij bij de N.D.S.M. geheel was verbouwd tot ertstanker.
In 1970 voer zij als "Shelly"tot 1976 voor Taiwan.
Na 32 dienstjaren werd zij uiteindelijk in 1976 gesloopt in Taiwan
De "Esso Den Haag "was een typische T2 Tanker.
Groetjes
Henk
Mark

Bericht door Mark »

Jan de Ruijter schreef in een nieuw topic:

Beste haven en scheeps liefhebbers

Ik schilder havengezichten. Door een klik kun je ze even bekijken en even je mening geven.

https://janderuijter.8k.com/catalog.html

Met vriendelijke groeten,

Jan de Ruijter
ed bartels

maritieme schilderijen en tekeningen forumleden

Bericht door ed bartels »

Hoi Mark
Even een reactie op het werk van Jan de Ruyter.
Ik vind ze goed getroffen en erg sfeervol!

Hierbij ook een van mij


Afbeelding

Delfzijl, gemaakt met eenvoudige kinderviltstift op een regenachtige dag dus me zat te vervelen.

Afbeelding

haventje in IJsland. Het schip is eigenlijk de Sporonia waar we vaak mee in IJsland zaten maar heet hier Chawila-B naar een schip uit mijn roman.

Mooie topic overigens!
Groetjes ED
henkie

Re: maritieme schilderijen en tekeningen forumleden

Bericht door henkie »

Hallo Ed

Leuk dat je ook weer mee doet
de laatste van het haventje in ijsland vond ik weer iets aparts

groetjes
Henk
Roy-

Bericht door Roy- »

Hallo Ed,

Hoe is tie !?.
Mooie inzending, ( zoals gewoonlijk ), van je !.

m.v.g. Roy
ed bartels

maritieme schilderijen

Bericht door ed bartels »

Hoy Roy en Henkie,
Ik ben de laatste tijd erg druk van alles en ook tekenen(pentekenen).
De Willem Ruys is echter nog steeds niet af want het volk aan de wal op die tekening vergt nogal wat gekras. Maar da's de rede dat ik er een tijdje uit was bij kustvaart en kombuis. Onderstaande tekening plaatste ik al op 'Kombuis' maar komt hier bij kustvaart beter tot z'n recht.
De haven van Delfzijl, Eemskanaal nz, hout lossen. 50x60 cm.
De Borelly van kapitein eigenaar Eltjo Hut waar ik een paar maanden op zat met plezier, de Leonard-T, die ik met een maat van me schoon hielden, ik zou daarop aanmonsteren via Wagenborg maar dat ging niet door dus terug naar Wijnne en Barends. De wrikkende persoon met dat meisje is Truusje, de dochter van de ouwe, ben ik.
Gewoon wat indrukken aan de kaai bij 'Kroonstad' voor de deur.
Afbeelding

hieronder het IJslandse haventje bij Cor in Breda aan de muur


Afbeelding


groetjes Ed
Plaats reactie