Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

van: www.kustvaartforum.com
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Kennemerland van de Kon. Hollandse LLoyd, gebouwd in 1957 bij de ADM in Amsterdam. Tot 1981 voer dit schip voor de KHL, het was 131,7 m lang en 17,8 m breed. De bruto inhoud wasruim 5.000 ton en het draagvermogen ruim 7.800 ton. De voortstuwing bestond uit Werkspoor Sulzer motor van 5.000 apk, waarmee een snelheid behaald werd van 14,5 knoop. Begin 1981 werd het schip overgedragen aan de Nedlloyd die het in april verkocht, waarna het herdoopt werd in Saudi Venture. In 1983 / '84 werd het Port Alang gesloopt.
Kennemerland.jpg
Kennemerland.jpg (139.67 KiB) 1401 keer bekeken
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan van der Doe »

Toen schepen nog schepen waren.
Prachtig uitgebeeld Evert.

Groeten
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Mijnenveger Ommen M 813  20200714.jpg
Mijnenveger Ommen M 813 20200714.jpg (156.18 KiB) 1364 keer bekeken
Hr Ms Ommen 1956 - 1997
Gebouwd van hout, over aluminium spanten. Ook zijn in het schip zo veel mogelijk a-magnetische materialen verwerkt.
Op het aluminium skelet, is een dubbele laag hout aangebracht met een linnen tussenlaag. De buitenhuid was van teak, de binnenhuid van mahonie. Ook de dekken waren van hout en de dekhuizen van aluminium. Eerst was de brug open, later vervangen door een dichte brug.
Één schip uit de Dokkunklasse ligt in Den Helder bij het Marinemuseum. Een aantal van deze mijnenvergers is in gebruik bij een zeekadettenkorps (in Harlingen, Delfzijl en Lemmer). Er is ook nog een schip uit de Dokkumklasse in gebruik bij de marine van Peru.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan van der Doe »

Mooi Evert.
In mijn diensttijd bij de KM heb ik zo een mijnenveger gevaren de "Goes".
Zonder een gesloten brug. Je stond onder het varen altijd buiten.

Afbeelding

Groeten
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Hr Ms Overijssel  D 815 20200804-03.jpg
Hr Ms Overijssel D 815 20200804-03.jpg (163.15 KiB) 1205 keer bekeken
De onderzeebootjager Hr.Ms. Overijssel (gebouwd in 1957 bij Wilton Fijenoord), was één van de acht schepen van de Frieslandklasse.
Op 1 juli 1958 vertrok de Overijssel vanuit Den Helder naar Nederlands-Nieuw-Guinea. Via het Suezkanaal en Singapore kwam het op 7 augustus 1958 aan in Sorong. In november 1959 was de Overijssel weer terug in Den Helder.

In 1962 was de Overijssel nog een keer in Nederlands Nieuw-Guinea. Op 15 augustus 1962 werd het akkoord van New York getekend, waarbij Nederland Nederlands Nieuw-Guinea overdroeg aan Indonesië. Daarna heeft de Overijssel diverse malen landmacht troepen vervoerd tussen Sorong en Biak, die vandaar uit terug keerden naar Nederland.

Op 15 november 1962 vertrok de Overijssel als laatste Nederlands marineschip van Biak naar Den Helder.
Van Biak naar Singapore mocht de Overijssel niet door Indonesische wateren varen, maar voer rond Borneo (nu Kalimantan) en onder de Filipijnen door. Het schip liep op maximaal vermogen en werd vanuit de lucht in de gaten gehouden door Indonesche militaire vliegtuigen. Op 20 december 1962 was de Overijssel terug in Den Helder. Behalve de vaste bemanning waren ook ruim 30 mariniers aan boord.
In 1982 is de D 815 verkocht aan de Peruaanse marine. Daar werd het schip in dienst genomen als Coronel Bolognesi, waarna het in 1990 is gesloopt.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan van der Doe »

Een mooie uitbeelding van het schip Evert.

Groeten Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

HMS Daring
‘Splendide audax’

De Britse destroyer HMS Daring (D05) was het naamschip van de Daring-klasse destroyers waarvan er in totaal 8 voor de Royal Nayy zijn gebouwd in de periode direct na WO2. Naast de Royal Navy heeft dit type schip ook dienst gedaan bij de Royal Australian Navy (4 eenheden) HMS Daring was het zesde schip met deze naam in de Royal Navy.

De HMS Daring is gebouwd bij de werf Swan, Hunter & Wigham Richardson te Tyne and Wear (UK). De kiellegging vond plaats op 29 september 1945 en de tewaterlating was op 10 augustus 1949. Het schip werd op 8 maart 1952 in dienst gesteld.
Waterverplaatsing: 2830 brt (standaard) 3820 brt (full load)
Afmetingen: 120 x 16 x 4,1 meter
Voorstuwing:
2 x oliegestookte ketels fabrikaat Foster Wheeler gekoppeld aan 2 stoomturbines fabrikaat Parsons met een totaal vermogen van 22.370 kW (54000 apk)
Max snelheid: 30 knopen
Aantal schroeven: 2
Actieradius: 8100 km bij een snelheid van 20 knopen
Bewapening:
3 × dubbelloops 4.5 inch (114 mm) kanon
2 x dubbelloops 40 mm Bofors luchtdoel kanons
1 x dubbelloops 40 mm Bofors luchtdoel kanons
1 × Squid 3 loops anti onderzeebootmortier
2 x 5 loops torpedobuizen voor 533 mm torpedo’s
Bemanning: 300 koppen

Geschiedenis:
Mei 1952 – Aug 1954 inzet in de Middellandse Zee
Aug 1954 – Nov 1956 toegevoegd aan de Home Fleet
Nov 1956 – Okt 1958 inzet in de Middellandse Zee; nam deel aan het bombardement van Suez
Okt 1958 – Jan 1959 verbouwing te Devonport waarbij haar achterste torpedobuizen werden verwijderd en vervangen door een extra dekhuis
Jan 1959 – Dec 1960 inzet in de Middellandse Zee en bij de Home Fleet
Dec 1960 – Apr 1963 in reserve geplaatst
Apr 1963 – Dec 1966 verbouwing te Devonport waarbij de laatste torpedobuizen werden verwijderd
Nov 1966 – Okt 1968 toegevoegd aan de Home Fleet; in 1967 ingezet in de Oost waarbij Singapore en HongKong werden aangedaan
Dec 1968 in reserve geplaatst
1971 verkocht voor de sloop

Jan
Bijlagen
HMS-Daring_150kB.jpg
HMS-Daring_150kB.jpg (85.96 KiB) 1108 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Gaasterland 20200909-03 .jpg
Gaasterland 20200909-03 .jpg (170.66 KiB) 1088 keer bekeken
De Gaasterland was het eerste nieuwbouwschip van de Koninklijke Hollandsche Lloyd na de Tweede Wereldoorlog.
Gebouwd door de firma Vuijk in Capelle aan de IJssel.
De lengte van het schip was ruim 131 meter, de breedte bijna 18 meter, bij een holte van een kleine 8 meter.
In de machinekamer stond een Sulzer motor van 5.000 apk, die het schip een snelheid gaf van 15,5 knopen.
Er was accomodatie aan boord voor 4 passagiers.
In 1975 verkocht naar Liberia, waar het onder de naam Bravo Alex ging varen met thuishaven Monrovia.
gesloopt in 1979.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan van der Doe »

Bij jou varen de schepen meestal in goed weer Evert. Worden niet verstopt achter een golf of buiswater. Komt het onderwerp veel beter uit.

Groeten,
Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

Ponape_150kB.jpg
Ponape_150kB.jpg (93.51 KiB) 979 keer bekeken
Ponape

De stalen viermast bark Ponape is in 1903 gebouwd in Italië bij de werf Societa Esercizio Baccini te Genua voor rekening van Pietro Milesi uit Genua. Het schip had toen de naam Regina Elena. De tewaterlating vond plaats in juli 1903 en datzelfde jaar kwam het schip in de vaart.

Inhoud: 2.342 brt
DWT: 3.500 ton
Afmetingen: 90,58 m x 12,93 m x 7,06 m

Geschiedenis:
In 1911 is het schip verkocht aan F. Laeisz uit Hamburg (Dui) en kreeg het de naam Ponape. In 1914 werd het schip in beslag genomen door de Engelse Admiraliteit en hernoemd in Bellhouse. In 1915 werd de Bellhouse verkocht naar Noorwegen (A/S Bellhouse, Tønsberg).
In 1925 werd ze verkocht aan Hugo Lundqvist uit Mariehamn (Finland) en kreeg ze opnieuw de naam Ponape. In 1929 werd de Ponape doorverkocht aan de bekende Finse reder Gustaf Erikson uit Mariehamn.

Het schip werd in 1936 gesloopt te Libau (Letland).

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Plaats reactie