Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

van: www.kustvaartforum.com
Jan de Reus
Berichten: 429
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

Havengezicht Rotterdam
Bijlagen
Haven-Rotterdam1_150kB.jpg
Haven-Rotterdam1_150kB.jpg (132.4 KiB) 785 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl


Evert Sikkema
Berichten: 3402
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Zeeslag 17e eeuw - fantasie  20200524-01.jpg
Zeeslag 17e eeuw - fantasie 20200524-01.jpg (201.06 KiB) 725 keer bekeken
Eens wat anders dan 20ste eeuwse schepen, die ik altijd aquarelleer. Een 17e eeuwse fantasie zeeslag.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.

Jan van der Doe
Berichten: 7394
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan van der Doe »

Weer eens wat anders Evert.
Ik ben blij dat je niemand laat verdrinken of op een ra of een
ander stuk hout laat ronddrijven.
Gewoon met man en muis naar de kelder.

Groeten,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Edith
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 mei 2019 16:34

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Edith »

Wat ik mij afvraag ,geef je ook schilderles ? Na het corona tijdperk uiteraard vrgr

Evert Sikkema
Berichten: 3402
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Nee, Edith, ik geef geen schilderlessen, ook niet na de Covid 19 crisis. Ik zou niet weten hoe ik het aan moet pakken en qua leeftijd (bijna 80) is het ook wat aan de late kant.
Ik geniet zelf altijd wel van de filmpjes over aquarelleren (watercolours) van Direk Kingnok en Nitan Sing op YouTube.
Ik denk dan: Het wordt niks en toch komt er een prachtige aquarel tevoorschijn.
De moeite waard, vind ik, om er af en toe een halfuurtje voor te gaan zitten.
Groeten Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.

Edith
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 mei 2019 16:34

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Edith »

Vroeger wel geprobeerd met aqarelverf maar overgestapt maar acrylverf , laat zich beter corrigeren heb veel bewondering voor jou werk , bedankt voor je antwoord en dat we nog lang mogen genieten van jou bijzonder mooi werk ,vrgr

Jan de Reus
Berichten: 429
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

HMS Juno

HMS Juno (F52) was een Leander-class fregat van Royal Navy. De Juno is gebouwd bij de werf Vosper Thornycroft te Woolton,Hampshire. De tewaterlating vond plaats op 24 november 1965 en het schip werd op 18 juli 1967 in dienst gesteld.
Waterverplaatsing: 3200 brt
Afmetingen: 113,4 x 12,5 x 5,8 meter
Voorstuwing:
2 x oliegestookte ketels fabrikaat Babcock & Wilcox gekoppeld aan 2 stoomturbines fabrikaat White-English Electric met een vermogen van 22.370 kW (30.000 pk), 2 schroeven gaven het schip een max. snelheid van 28 knopen.
Actieradius: 8500 km bij een snelheid van 15 knopen
Bewapening:
1 × dubbelloops 4.5 inch (114 mm) kanon
1 x Sea Cat surface to air missile system
1 × Limbo anti onderzeebootmortier
1 x Westland Wasp helicopter
Bemanning: 260 koppen
Geschiedenis:
1976 ingezet tijdens de kabeljauwoorlog met IJsland waarbij de Juno de IJslandse kanonneerboot Tyr twee keer heeft geramd
1981 in reserve geplaatst
1982-1985 te Rosyth omgebouwd tot navigatie trainingsschip
1986 gestrand in de Solent
1987 aanvaring met het Type 21 fregat Active
4 november 1992 uitdienststelling.
1994 verkocht voor de sloop

Jan
Bijlagen
HMS-Juno_150kB.jpg
HMS-Juno_150kB.jpg (75.15 KiB) 562 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 429
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

MS Oranje

Het motorschip Oranje is in de jaren 1938-1939 onder bouwnr. 270 gebouwd bij de Nederlandse Scheepsbouw Maatschappij (NSM) te Amsterdam in opdracht van de Stoomvaart Maatschappij Nederland. Het schip was bedoeld om te worden ingezet op de lijndienst op Nederlands-Indië. De doop
De kiellegging vond plaats op 2 juli 1937 en de Oranje werd op 8 september 1938 tewater gelaten. De doop werd verricht door Koningin Wilhelmina. De Oranje was destijds het snelste door dieselmotoren aangedreven passagiersschip (topsnelheid 26 knopen) en kwam op 15 juli 1939 in de vaart.

Technische gegevens:
Inhoud: 20.017 brt
Lengte over alles: 199,94 m
Lengte tussen de loodlijnen: 184,40 m
Breedte: 25.45 m
Diepgang: 8,83 m
Voortstuwing: 3 x enkelwerkende 12 cil. 2 takt Sulzer dieselmotoren met een gezamenlijk vermogen van 37.500 apk (27.964 kW) bij 145 omwentelingen
Aantal schroeven: 3
Max snelheid: 26,3 knopen (dienstsnelheid: 21 knopen)
Aantal passagiers: 740 (283 in de eerste klas, 283 in de tweede klas, 92 in de derde klas en 82 in de vierde klas)
Bemanning: 383

Historie
4 september 1939: eerste reis naar Batavia op Java; vanwege uitbreken WO2 opgelegd te Soerabaja
feb 1941: overgevaren naar Sydney en overgedragen aan Australië om te worden ingezet als hospitaalschip
Na WO2 ingezet als passagiersschip voor repatriëring zieken en anderen uit Nederlands-Indië
1947 ingezet op de lijndienst tussen Amsterdam en Jakarta
Januari 1953 op volle zee in aanvaring gekomen met passagiersschip Willem Ruys waarbij de boeg van de Oranje zwaar werd beschadigd.
1959 Einde lijndienst naar Jakarta; de Oranje wordt ingezet op de route naar Australië
1959 Verbouwing tot cruiseschip waarbij de 4 klassen werden ingeruild voor 2 klassen (323 eerste klas, 626 tweede klas)
7 september 1960 start van de eerste ‘rond de wereld’cruise
4 mei 1964 laatste wereldcruise
1964 Aangekocht door het Italiaanse Flotta Lauro enomgedoopt tot Angelina Lauro. Tijdens een grote verbouwing bij de scheepswerf Cantieri del Tirreno te Genua is brand uitgebroken op het schip waarbij 6 slachtoffers vielen.
Na verbouwing waren de technische specificaties als volgt:
Inhoud: 24.377 brt
Lengte: 205,5 meter
Breedte: 25,5 meter
Capaciteit: eerste klas 180-377 passagiers, toeristenklas 946-1050 passagiers (totale capaciteit 1230 passagiers)
6 maart 1966 aanvang eerste reis als Angelina Lauro vanuit Bremerhaven naar Australië
1972 stopzetting lijndienst en verbouwing om het schip volledig als cruiseschip te kunnen inzetten(totale capaciteit wordt teruggebracht naar 800 passagiers in een klasse)
Ingezet voor cruises in het Caribisch gebied onder de vlag van de Italiaanse Costa Lines met als thuishaven San Juan in Puerto Rico
1977 gecharterd door Costa Lines met als nieuwe thuishaven Port Everglades (Florida)
1979 Brand uitgebroken ter hoogte van de Amerikaanse Maagdeneilanden waarbij het schip gedeeltelijk is gezonken in ondiep water. Na total loss te zijn verklaard is het schip verkocht voor de sloop en op 30 juli door de sleepboot Nippon Maru naar Taiwan versleept. Tijdens de sleepreis is het schip op 24 september gezonken midden op de Stille Zuidzee.

Jan
Bijlagen
MS-Oranje_150kB.jpg
MS-Oranje_150kB.jpg (61.11 KiB) 492 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl

Evert Sikkema
Berichten: 3402
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Both 20200614a.jpg
Both 20200614a.jpg (152.81 KiB) 400 keer bekeken
De Both (het tweede schip voor de KPM met deze naam) is in 1931 gebouwd bij de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij in Amsterdam. De voortstuwing bestond uit een Lentz-dubbel C4 cylinders Gebroeders Stork van 1.650 ipk.
Op 17 februari 1942 wist de Both, samen met de Stagen en Balikpapan vanuit Oosthaven (aan de zuidkust van Sumatra) te ontkomen naar Australië, onder escorte van het Britse schip Hr Ms Ship Goulborn.
De Both heeft de oorlog overleefd, maar werd op 16 april 1958 in de haven van Padang (West Sumatra) tijdens een opstand tegen het Centrale Bewind tot zinken gebracht.
Groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.

Jan de Reus
Berichten: 429
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

Rotterdamsche Droogdok Maatschappij
Bijlagen
Haven-Rotterdam3_150kB.jpg
Haven-Rotterdam3_150kB.jpg (127.17 KiB) 247 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl



Plaats reactie