Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 3616
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Roy » 24 feb 2018 17.20 10:49

Da's zeker een fraai aquarel Pieter !.
Duidelijk herkenbaar als Trident schip. Jammer dat ze maar zo kort dienst gedaan hebben. Het samenwerkingsverband met de Colombianen en Venezolanen heeft helaas maar kort geduurd.............
( leuke afbeelding voor het Roggebrood topic. Kunnen we wel weer een verhaal omheen breien............). :idea: 8)

m.v.g., Roy


Pieter S
Berichten: 159
Lid geworden op: 20 jan 2008 17.20 13:04
Locatie: West-Terschelling

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Pieter S » 25 feb 2018 17.20 12:44

15 jaar oud geworden, waarvan de laatste 5 jaar als Nedlloyd Oranjestad. Fijn schip, mooie reizen op gemaakt en dan valt het toch een beetje koud op je dak, als je in 1986 leest dat ze de laatste reis heeft gemaakt. Roy.
Eens werktuigkundige, altijd werktuigkundige

Evert Sikkema
Berichten: 3252
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema » 26 feb 2018 17.20 09:50

Artemis 20180226-03.jpg
Artemis 20180226-03.jpg (139.34 KiB) 895 keer bekeken
Artemis 1954
Verkocht in 1972 en gesloopt in 1984.

De andere schepen uit deze serie waren:
Charis 1954 -1972. Gesloopt in 1981
Adonis 1954 -1972. Gesloopt in 1986
Daphnis 1954 - 1971. Gesloopt in 1980
Isis 1955 -1970. Gesloopt in 1981
Osiris 1955 - 1970. Gesloopt in 1980
Aegis 1955 -1970. Gesloopt 1980
Attis 1955 - 1970. Gesloopt in 1978
Doris 1956 - 1964. Door onachtzaamheid van de gezagvoerder (tijdens storm slechts 1 anker uitgebracht te dicht onder de kust bij Napels) gestrand en niet meer te bergen.
Themis 1957 - 1972. Gesloopt 1986.
Ik heb ergens gelezen dat het moeilijke schepen waren om mee te varen en dat de motoren (en het 'paaltjespikken') nogal wat trillingen veroorzaakten.
Maar het waren wel mooie schepen om te zien, vind ik.
groeten
Evert Sikkema
Laatst gewijzigd door Evert Sikkema op 26 feb 2018 17.20 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.

Roy
Berichten: 3616
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Roy » 26 feb 2018 17.20 10:29

Dat klopt wel Evert.
De casco's van deze schepen waren eigenlijk het zelfde als dat van de "Hathor" en "Amor". Ergo de 1e schepen van deze serie Is- schepen zouden er ook zo uitgezien hebben. Door de ervaringen met de CiMaVi schepen alsmede de "Eos" en "Argos" opgedaan ging het bouwbureau van de K.N.S.M. overstag en plaatste de opbouw en m.k. achterop. Dat scheelde een flinke slok op een borrel qua m3 inhoud, dus lading ruimte. Ook het gewicht van een lange zware schroefas kwam te vervallen.
De opvolgende On-klasse waren veel sierlijker met hun scherpe casco. De Is-klasse was n.l. wat voller / plomper gebouwd.
Enne, ik spreek uit ervaring.................. :? :idea: :wink:

m.v.g., Roy

p.s. Wat betreft het verloren gaan van de "Doris", bleef sindsdien in de Middellandse Zee voor anker liggend altijd de zeewacht doorlopen.
Dat is later bij andere rederijen nog al eens vergeten met desastreuse gevolgen. Denk maar eens aan de tanker "Maassluis". Ik moet er niet aan denken wat zich op dat schip afgespeeld heeft............
Laatst gewijzigd door Roy op 26 feb 2018 17.20 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Pieter S
Berichten: 159
Lid geworden op: 20 jan 2008 17.20 13:04
Locatie: West-Terschelling

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Pieter S » 26 feb 2018 17.20 12:26

Scan-150308-0005.jpg
Scan-150308-0005.jpg (131.92 KiB) 933 keer bekeken
Ik meen dat Arne Zuidhoek ooit eens iets over de wat minder prettige eigenschappen van de Is-klasse heeft geschreven in het boek "onze mooiste koopvaardijschepen 1945-1970. De Is-klasse waren niet lelijk, maar de On-schepen oogden veel soepeler, sierlijker. Toen ik in dienst kwam in 1973 werden die trouwens ook in rap tempo verkocht, maar de Marathon mocht ik nog in opdracht schilderen voor een ex- opvarende.
Eens werktuigkundige, altijd werktuigkundige

Evert Sikkema
Berichten: 3252
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema » 15 mar 2018 17.20 19:35

Ziet er goed uit, Pieter, die Marathon. Heeft toch nog 21 jaar gevaren voor de KNSM.
Van Waerwijck KPM 20180314.jpg
Van Waerwijck KPM 20180314.jpg (145.3 KiB) 813 keer bekeken
Van Waerwijck.
In 1954 gebouwd. Hier met KPM schoorsteen, maar hoofdzakelijk gevaren voor de KJCPL en in 1966 overgegaan naar Mij. Zeetransport (Fjell Oranjelijn) en herdoopt in Prinses Maria.
In 1969 verkocht naar Griekenland en nog tot 1981 gevaren als Roumania en daarna gesloopt.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.

Jan van der Doe
Berichten: 6710
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan van der Doe » 15 mar 2018 17.20 21:36

Weer een pracht stuk werk Evert.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Evert Sikkema
Berichten: 3252
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema » 16 mar 2018 17.20 17:07

De Van Waerwijck had ook nog 3 zusterschepen, namelijk:
Roggeveen die in 1966 als Prinses Emilia voor de Oranjelijn ging varen, maar in 1969 al weer werd verkocht en onder de naam Boulgaria in de vaart kwam en in 1970 is gezonken na een aanvaring met het Duitse schip Hagen.

Schouten die in 1966 bij de Oranjelijn de naam Prinses Anna kreeg en in 1969 werd verkocht. Onder de naam HWA Po is in 1972 tijdens een storm vergaan.

Houtman werd in 1972 door de KJCPL verkocht, waarbij ze de naam Maldive Unity. In 1984 ging ze Dynasty Male heten, waarna ze in datzelfde jaar werd gesloopt.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.

Roy
Berichten: 3616
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Roy » 19 mar 2018 17.20 13:17

Ligt weer mooi in het water Evert !.
Wederom een plaatje hoor.

m.v.g., Roy

Evert Sikkema
Berichten: 3252
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema » 04 apr 2018 17.20 08:28

Ares, KNSM (1959).jpg
Ares, KNSM (1959).jpg (113.46 KiB) 510 keer bekeken
Gebouwd bij de ADM in 1959
5711 Brt
LXBXD in meters 122,2 x 17,4 x 8,5
Aantal passagiers 12
Motor: Stork
In de nacht van 24 op 25 november 1962 gestrand bij Kaapduinen (Dishoek)
Vlot getrokken door de slepers Oostzee, Humber, Scaldis en Burgemeester Van Damme
Op 22 november 1968 op de Westerschelde in aanvaring met baggermolen
In 1977 verkocht. Nieuwe naam Bravo Ares.
Van 1981 tot eind 1984 opgeleged in Piraeus
Daarna gesloopt in Port Alang onder de naam Equiti.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.



Plaats reactie