Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
In 1952 in eigendom overgedragen aan de KPM.
In 1960 verkocht, waarna het schip nog veel verschillende namen heeft gehad tot het in 1985 is gesloopt.
PS
In 1947 werd eveneens in opdracht van de Nederlandse Staat bij Gebr. Pot in Bolnes de Batavia (II) gebouwd en ook in beheer gegeven aan de KPM.
Dit schip werd in 1952 ook eigendom van de KPM en in 1963 herdoopt in Bakongan, maar ook in 1963 al weer verkocht.
Dit schip (dat toen Megiri heette) is in 1967 in de haven van Palembang gekapseisd en gezonken, waarbij 4 bemanningsleden om het leven zijn gekomen.
Het waren beide schepen van het Bataviatype uit 1939.
Tussen 1947 en 1950 zijn er 10 schepen van dit type gebouwd, allemaal zo rond de 1.330 ton.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Ze zijn weer prachtig, Evert
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Hier is het verhaal van Hr Ms Colombia te lezen:
https://www.tracesofwar.nl/articles/258 ... lombia.htm
en ook hier:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hr.Ms._Colombia_(1941)
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Gebouwd bij: P. Smit Jr. N.V., Rotterdam
snelheid 10 kn
Stoomschip
1463 brt
Lengte 81 meter
Breedte 11,5 meter
In 1928 te water als Jonge Johanna voor de Middellandsche Zeevaart Compagnie N.V., Rotterdam
In 1940 verkocht aan de KNSM, waarna de naam Jupiter op de boeg kwam te staan.
In 1960 verkocht, waarna de naam Maria de Lourdes werd.
In 1961 kwam al weer een andere naam op het schip te staan: Nina
In 1962 opgelegd en in 1963 in Hong Kong gesloopt.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
In 1956 herdoopt in Senegalkust en in 1970 over gegaan naar de Koninklijke Nedlloyd.
Verkocht in 1971 en tot 1980 onder Panamese vlag met de naam Senegal.
Daarna tot 1981 onder de naam Chisanthi i (ook onder Panamese vlag).
In de loop van 1981 gesloopt in Karachi (Pakistan).
Bruto tonnage 4.758
LxBxD 112,5m x 16,35m x 8.19m
4 tew Werkspoor diesel van 3.000 apk
Snelheid 13 mijl
Er was ruimte voor 6 passagiers.
Bij in dienstname was het aantal bemanningsleden 42
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
-
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Pracht plaatje Evert.
mvg
Geert
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Scheepsbouwer: Wenling Hexing Shipbuilding & Repair Yard, Wenling, China
Te water op 6 augustus 2009
MAK motor, Type 6M25
Snelheid 13 kn
Bruto tonnage 2.834 ton
Lengte over alles: 94.70 meter
Breedte: 13.40 meter
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Bij de bouw van dit schip op een Duitse werf zou je kunnen spreken van een 'deal'.
De KPM en de regering van Nederlands Oost Indië waren met Duitsland overeen gekomen dat in het vervolg de Duitse markt 'open' zou gaan voor de tabak uit Deli en dat in ruil daarvoor een passagiersschip voor de KPM op een Duitse werf gebouwd kon worden.
De Boissevain was een zusterschip van de Ruys en de Tegelberg.
Alle 3 schepen hebben de Tweede Wereldoorlog overleefd.
Na de oorlog kreeg de KPM met ingang van januari 1947 weer de beschikking over het schip, nadat het in de oorlog gefungeerd had als troepentransportschip.
Na de oorlog voer het schip met troepen naar Nederlands Indië en kwam terug met repatrianten.
Na de overdracht aan de KPM werd het schip in Hong Kong opnieuw ingericht als passagiersschip.
In dat zelfde jaar werd het overgedragen aan de KJCPL in verband met de spanningen in Indië.
In oktober 1948 werd de thuishaven Batavia gewijzigd in Amsterdam.
In 1968 ging de Boissevain naar de sloperij in Taiwan.
Ik heb het schip in 2014 geschilderd afgemeerdin de haven vanj Hong Kong begin jaren '60. Deze aquarel heb al eens eerder geplaats via Photobucket, maar die halen de foto er af als je een bepaalde hoeveelheid geplaatst hebt. Wil je dat de foto blijft staan dan moet je betalen.
De 2e aquarel is van 2017.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Het is in feite één van de vele K tankers van de Shell en zou de naam Kabylia krijgen.
In 1970 is het schip over gegaan naar de Nedlloyd (Holland Bulk Transport).
Door Stolt tankers gecharterd en herdoopt in Stolt Westertoren.
In 1972 door KPM-lijnen voor de sloop verkocht naar de National Machinery Import & Export Corporation in Shanghai, waar ze (pas) in 1974 gesloopt is.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.