Pagina 1 van 10

Anthony Veder & Co. N.V.

Geplaatst: 09 apr 2009 11:28
door Huug
In 1937 werd de Anthony Veder Groep opgericht. De Oranje Lijn was daar een onderdeel van.

In 1968 begaf de Anthony Veder Groep zich in de gasvaart om het zo maar te noemen. Hoewel er nog wel een uitstapje naar de koelvaart werd gehouden is de gasvaart heden de core business van de groep.

De producten die zij vervoeren zijn CO2, Ethyleen, Butadiene, LPG en LNG.

In 1999 brachten zij als eersten ter wereld een nieuw gebouwde CO2 tanker in de vaart.

In 2006 werden de eerste gecombineerde LNG/LPG/E tankers besteld.

In 1991 werd het bedrijf door de Familie Veder verkocht. HAL investment is de grootste aandeelhouder.

Re: Anthony Veder Group

Geplaatst: 09 apr 2009 15:30
door pluijm
In de jaren tachtig hadden ze gastankers varen met namen als Prins Hendrik en Prins Maurits en meer van die prinsen. Ook het voorvoegsel Coral, wat nu nog in gebruik is werd toen al gebruikt.
En ook nu nog zoals hier
Afbeelding
Coral Leaf
groeten
Jan van der Pluijm

Re: Anthony Veder Group

Geplaatst: 09 apr 2009 15:50
door Ben
Huug schreef:In 1968 begaf de Anthony Veder Group zich in de gasvaart.
@Huug, was dat met binnenschepen, of ook al met zeeschepen?

Re: Anthony Veder Group

Geplaatst: 09 apr 2009 16:05
door Huug
De start was toen met de eerste zeegaande gastanker volgens mij de 1e Coral Meandra.

Re: Anthony Veder Group

Geplaatst: 09 apr 2009 16:29
door Huug
Inderdaad is de Coral Maeandra het eerste Gas schip van Altijd Varen.

In 1968 werd zij opgeleverd door De Waal in Zaltbommel No 689

afmetingen: 103.21 x 14.86 x 8.31 Max diepgand: 6.351

Tonnage: 3357brt, 2133nrt, 4207dwt

Voortstuwing: Smit Bolnes V320HD een 20 cilinder V dus met een output van 2984kw

Snelheid 14.0

In 1988 werd haar naam verandert in Maeandra.

In 1992 werd zij verkocht als Relchem Isha voor de sloop echter werd zij toch weer in de vaart gebracht.

Sloop???

Helaas heb ik geen foto van de Coral Maeandra.

Re: Anthony Veder Group

Geplaatst: 09 apr 2009 17:13
door Ben
@Huug, hier is de CORAL MAEANDRA:

Afbeelding
Bij Equasis is de laatste mutatie van 2007 en is zij in ieder geval niet meer aktief.
IMO number : 6824135 RELCHEM ISHA Gross tonnage : 3646 Type of ship : LPG Tanker Year of build : 1968 Flag : Liberia Status of ship : Dead

Re: Anthony Veder Group

Geplaatst: 09 apr 2009 17:17
door MC Spruit
Heb in de begin jaren '90 ook even voor Anthony Veder gevaren op de Koelschepen.

Afbeelding

"Prins Frederik Willem"

Afbeelding

"Prins Casimir"

Moet eerlijk bekennen dat het vreselijke schepen waren om me te manoeuvreren. Geen pitch, geen boegschroef en een standaard bladroer.
De "Casimir" kon 12 keer starten en dan waren de flessen leeg. Ik geloof dat de "Frederik Willem" wel pitch had maar dat kan ik mij niet meer
voor de geest halen. Weet nog wel dat het scheeps-type door Veder werd bestempeld als Project 2000. :lol:

Re: Anthony Veder Group

Geplaatst: 09 apr 2009 17:36
door hank
Relchem Isha ex Coral Maeandra (1968) op 30-09-2008 te Alang gearriveerd voor de sloop. Op 04-10-2008 begon de sloop.

Bron :Newsbrief Jan. 2009.

Hank.

Re: Anthony Veder Group

Geplaatst: 09 apr 2009 18:12
door Huug
Ja eigenlijk kunnen we daar niet omheen de koelschepen Coral Actinia en Acropora waren de eerste Koralen van Koraal Scheepvaart Mij / Anthony Veder. Volgens wel ingelichte bronnen waren dat voor de vetputtenezen behoorlijke werkschepen.
Ook de vries / koel capaciteit was geloof ik niet helemaal joepie.

Re: Anthony Veder Group

Geplaatst: 09 apr 2009 22:00
door Arjen Klein
Na de verkoop van de Oranje Lijn aan de K.P.M. in 1958 is Anthony Veder begonnen met de nieuwe maatschappij op de Antillen. Hierbij waren ondermeer Van Waarde, Strauss en Du Buison betrokken.
Na de opening van de Seaway in 1959 waren de kleinere schepen van de Oranje Lijn in feite niet meer rendabel. Ze zijn met een 14 meter verlengd maar dit mocht niet meer baten.

In eerste instantie is Veder zich gaan richten op de koelvaart. Hij heeft zelf voor zijn overlijden nog mee besloten om in de gasvaart te pariciperen, zodoende niet op één paard te gokken.

Leuk idee dit onderwerp.
Groet

Arjen
www.oranjelijn.nl