Pagina 7 van 10

Re: Anthony Veder & Co. N.V.

Geplaatst: 12 okt 2013 11:16
door Ben
De Coral Actinia en Coral Acropora werden in 1996 met ca. 25 meter verlengd bij de Ysselwerf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Anthony Veder Group

Geplaatst: 05 nov 2013 21:07
door Ben
De tewaterlating van de Coral Maeandra op 17 augustus 1968 bij N.V. Scheepswerf De Waal, Zaltbommel.

Afbeelding
Bron: gahetna

Re: Anthony Veder & Co. N.V.

Geplaatst: 29 mar 2014 17:21
door Huug
HIER wederom wat plaatjes vanaf Singapore rede.

Re: Anthony Veder & Co. N.V.

Geplaatst: 10 apr 2014 16:23
door corp
De koelschepen van Koraal. Een beetje late reactie misschien,maar beter laat als nooit.Was zeer verrast een foto te zien van de Coral Acropora.Ben mijn machinisten loopbaan begonnen op dit schip in 1967.Je kan inderdaad zeggen dat dit een werkschip was.De machinekamer was een puinhoop. Hoofdmotor Deutz 2000 pk en 4 x Duvant Generatorset voor hulpbedrijf.Op de hoofdmotor continu kleppen vervangen vanwege te hoge uitlaat temperaturen.De hoofdmotor kwam nooit aan zijn maximum toerental.Elke dag 4 overuren/7dagen in de week.In elke haven kwamen kisten met onderdelen aan boord. Midden op de Pacific een keer de BBC blower uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Niemand kwam toen schijnbaar op het idee dat de schroef misschien te zwaar was. De Ik heb met dit schip een reis om de wereld gemaakt, en dat vergeet je nooit meer.
Wat ik niet begrijp is dat de Coral Acropora op de site van Anthony Veder voorkomt.Wij voeren voor Dammers en vd Heide en ben daar ook aangenomen toendertijd. Als iemand nog iets wil weten,alles zit nog redelijk in mijn hoofd.

Mvg, Cor

Re: Anthony Veder & Co. N.V.

Geplaatst: 10 apr 2014 17:12
door Jaap de Roode RIP
De CORAL ACROPORA 1962 en de CORAL ACTINIA 1963 waren eigendom van Anthony Veder & Co. en voeren in charter bij Dammers en van der Heide. In 1968 uit het charter en in eigen beheer van Koraal Scheepvaart ( is Anthony Veder). Ik heb van 1968 t/m 1971 op deze schepen gevaren.
Groet
Jaap

Re: Anthony Veder & Co. N.V.

Geplaatst: 10 apr 2014 17:18
door Roy
Hallo Cor,

Leuke / interessante reactie van je !.
Van het merk Duvant generator heb ik nog nooit gehoord, maar dat zegt natuurlijk helemaal niets.... Ik ben echter wel nieuwsgierig om hier meer over te weten hoor.
Welk type Deutz stond er eigenlijk in ?. Heb jij hier nog extra informatie over ?.

Zou het kunnen dat A.V. de "Coral Acropora" en "Coral Actinia" heeft laten bouwen zonder verder op dat moment een kantoor met meerdere medewerkers op poten te willen zetten. Immers, hij had relatief kort daarvoor zijn aandelen in de Oranje Lijn verkocht en wilde / moest wel investeren. A.V. had van huis uit wel ervaring met het vervoer van geconditioneerde lading, dus zijn move naar de koel- en vriesvaart lijkt mij niet zo vreemd. In die jaren waren meer rederijen die relatief kleine fruitjagers in de vaart brachten.
De overstap naar gastankers kwam in 1968, maar ik meen dat A.V. toen zelf al overleden was.
Inmiddels is de toko geheel in handen van HAL Beheer, of hoe het ook exact moge heten. In iedergeval in handen van de familie Van der Vorm. En zo is het cirkeltje weer rond. Immers, de O.L. is destijds ook voor de volle 100% in handen van de H.A.L. gekomen !.

Toch mooi dat dit topic weer eens opgepoetst wordt. :wink:

m.v.g., Roy

Re: Anthony Veder & Co. N.V.

Geplaatst: 10 apr 2014 22:57
door Theo Horsten
Duvant-Crépelle was Franse motorenfabrikant - Crepelle stamde uit 1905 en Duvant uit 1935 - die alweer een mooi poosje geleden opgeslokt is door Wärtsila. Ik dacht in 1990 of daaromtrent. Ze waren sterk in generatorsets, maar ook in diesels voor voortstuwing, voornamelijk voor in Frankrijk gebrouwde schepen. HIER kun je er eentje zien en horen lopen.

Re: Anthony Veder & Co. N.V.

Geplaatst: 11 apr 2014 10:47
door corp
Goedemorgen Heren,

Leuk dat er zo gereageerd wordt op een berichtje en verbazend ook dat er nog zoveel kennis is.
In de Coral Acropora stond een 8 cyl Deutz diesel type 358.Op zich een heel goede motor.Alleen doordat hij op dat moment zo verkracht werd waren er veel reparaties. De Duvant dieseltjes waren probleemloos en hebben de tijd dat ik aan boord was uitstekend gedraaid.Ik heb het even nagekeken in mijn monsterboekje en ik ben aan boord gekomen op 16 juni 1966 in Dover en na een reis van ruim 9 maanden weer afgemonsterd in Rotterdam op 24 maart 1967.Het schip ging toen naar de werf.Hoe het daarna verder ging met de Acropora en of er later nog problemen zijn geweest weet ik niet.Misschien weet Jaap daar meer over.

Terugkomend op Crepelle motoren.Het merk is enige tijd in Nederland vertegenwoordigt geweest en voornamelijk verkocht in de visserij.Dhr. Harmsen uit Alkmaar was hiervoor verantwoordelijk en hij had een klein kantoortje in de Middenhavenstraat in IJmuiden.Nadat hij gestopt was met zijn werkzaamheden was het ook gelijk afgelopen met Crepelle in Nederland en later is het opgegaan in Wartsila. ( Welk merk niet)

Mvg,

Cor

Re: Anthony Veder & Co. N.V.

Geplaatst: 11 apr 2014 11:46
door Roy
Cor & Theo bedankt voor de reacties.
Ja, nu de naam Crépelle erbij staat is het me helemaal duidelijk.
Dat Crépelle door Wärtsilä opgeslokt was wist ik weer even niet. Zo leren we elke dag weer wat............ :!: :wink:

m.v.g., Roy

Re: Anthony Veder & Co. N.V.

Geplaatst: 15 sep 2014 18:56
door brander
CORAL ANTHELIA. Bij Damen Pernis.
Afbeelding

Afbeelding