W. Böhmer, Rederij "Nautiek".

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: W. Böhmer, Rederij "Nautiek".

Bericht door Roy »

Goedemorgen Jacques,

Ja, dat buitenstaanders wel eens vreemd opkijken, gesteld dat je al gelooft wordt, als je het over het leven op zee hebt is helaas maar al te waar. Daarom communiceer ik liever met, ( ex ), varensmensen, die het wel weten en begrijpen.
Bij mij weten was een supercargo een 1e stuurman van de K.N.S.M. die het betreffende schip gecharterd had. Die zal dan ook wel een reserve hut gebivakkeerd hebben. Bij de G.H.V. lijnvaartschepen was meestal wel passagiersaccommodatie waar een hut voor een supercargo bestemd werd.
Zelf heb ik nooit op een schip gevaren dat door derden gecharterd werd, m.u.v. Smit Lloyd. Maar dat was natuurlijk weer een heel ander verhaal dan stukgoed in een lijndienst vervoeren. :!: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
jacques
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jan 2017 12:52

Re: W. Böhmer, Rederij "Nautiek".

Bericht door jacques »

Hi Roy,
Het was geen "must" om 1ste Stuurman bij de KNSM te zijn om als Supercargo aangesteld te worden. Ik heb ook 2de en 3de stuurlieden gekend die dat werk deden omdat het onder ons gezegd en gezwegen het meest bereisde baantje was dat je op 'n schip kon hebben. Weinig te doen zolang het schip vaarde, wel wat administratie zoals vanuit iedere haven 'n reisrapport opsturen naar Amsterdam enz. Ook het maken van de stuwplannen was voor rekening van de supercargo, vragen beantwoorden over ladingclaims en dat soort dingen. Ook het lezen van 'n charterparty is moeilijker dan 'n boek van Dik Trom en zeker de interpretatie van de cp terms and conditions. Jongeren met 'n goede opleiding ( HBS of zo ) konden ook asst. Supercargo worden na eerst 'n tijd als ladingklerk gevaren te hebben. Kortom 'n enorme opportuniteit voor iemand die ook eens wat van de wereld wilde zien. Vwb de accomodatie : op de scheepjes van Nautiek had ik 'n eigen piepklein hutje. Je moest wel uitkijken dat je bij slecht weer de patrijspoort goed sloot want anders kon je hutje zo maar onder water staan. Ik heb ook op 'n groter schip, het Duitse " Helga Witt " gevaren en sliep daar in de z.g. Eigner Zimmer. De Duitsers hadden dat a/b voor het geval de eigenaar eens mee wilde varen hetgeen zelden gebeurde. Wel werd die hut, zelfs onbewoond, iedere dag tot in de puntjes verzorgd. Verder at je dus aan de captain's table na het dagelijkse borreluurtje. Dus dat was gewoon dik in orde. Je werd er niet echt rijk van en kwam zelfs vaak in het rood te Amsterdam aan. Maar als
unieke ervaring kon het best tellen.
groeten
jacques
jacques
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jan 2017 12:52

Re: W. Böhmer, Rederij "Nautiek".

Bericht door jacques »

PS
De KNSM betaalde per dag Fl 13 of 18 ( ben niet zeker meer ) voor accomodatie en eten van de Supercargo aan Rederij Nautiek. Dat bedrag werd gewoon ingehouden op de huur.
jacques
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jan 2017 12:52

Re: W. Böhmer, Rederij "Nautiek".

Bericht door jacques »

M'n stapmaatje op die Böhmertjes was indertijd 'n kok met de voornaam Fons (Alfons) . De achternaam ben ik vergeten. Dat maat zijn ging zo ver dat we onze stapkleren uitwisselden als we erop uit trokken. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als ik ooit nog van hem zou horen maar dat zal best 'n opportune gedachte zijn ?
jacques
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jan 2017 12:52

Re: W. Böhmer, Rederij "Nautiek".

Bericht door jacques »

Dag Roy,
In de hoogtij dagen had de KNSM soms 50/70 schepen p.m. in charter ( time+voyage charter ). Hier werd / wordt inderdaad nauwelijks iets over geschreven. Ook op het Kroonvaardersforum van de KNSM is bij mijn weten nooit iets gechreven door ex Supercargo's resp. de assistenten muv van mezelf dan. Er zal wel 'n reden voor zijn maar ik heb er het raden naar.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: W. Böhmer, Rederij "Nautiek".

Bericht door Roy »

Goede middag Jacques,

Ja, dat is inderdaad jammer.
Dit zijn m.i. juist de krenten in de pap die een rederij overzicht kompleet maken. Helaas zou ik ook niet weten waar je het moet zoeken om zoiets uitgevogeld te krijgen. Al zou je in oude kranten archieven bij de scheepstijdingen zoeken kom je er nog niet uit. Immers, er voeren ook buitenlandse schepen in charter voor de K.N.S.M.
Voor andere suggesties staan we natuurlijk open :!: :roll: :wink:

m.v.g., Roy
jacques
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jan 2017 12:52

Re: W. Böhmer, Rederij "Nautiek".

Bericht door jacques »

Dag Roy,

Om de (meestal) schoolse talenkennis wat bij te spijkeren waren die buitenlandse schepen ook erg nuttig.
Dan moet ik opeens aan Hollands Glorie van Jan de Hartog denken ook. Op één van die schepen voer 'n
bakzeun en die kon in 8 ( of was het 18 ) talen vragen waar de hoeren huisden. Mooi meegenomen dat wel ;
'n eitje in het Engels of Duits dat was wat té moeilijk.
jacques
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jan 2017 12:52

Re: W. Böhmer, Rederij "Nautiek".

Bericht door jacques »

Trouwens waar ze zich ophielden hoefde je niet echt te weten ; ze hadden jou véél
eerder te pakken resp. te grazen dan jij hen !
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: W. Böhmer, Rederij "Nautiek".

Bericht door Roy »

Dat ging niet helemaal op hoor Jacques !.
Ook ik wist hoe een ei in het Spaans heette. Tja, tussen / op de lakens leer je een taal snel hoor. :!: :lol: :idea: :roll: :wink:

m.v.g., Roy
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: W. Böhmer, Rederij "Nautiek".

Bericht door Ben »

wiebold bohmer 1950 a. vuyk capelle a.d. ijssel.jpg
wiebold bohmer 1950 a. vuyk capelle a.d. ijssel.jpg (71.02 KiB) 1798 keer bekeken

IDNo: 5389176 Year: 1950 Name: WIEBOLD BOHMER Flag: NLD Tons: 500 DWT: 875 Length overall: 64.2 LPP: 58.5 Beam: 9.9 Builder: Vuijk, Capelle Disposal Data: BU Nieuw Lekkerland 1972 [De Koophandel]
Plaats reactie