Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

van: www.kustvaartforum.com
Douwe J.
Berichten: 1784
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:52

Bericht door Douwe J. »

Holland Park
Afbeelding
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

@Douwe, bedankt voor de foto van Holland Park, maar welke het nu is op mijn foto is nog niet boven water. Misschien iets voor Simon Marrink?

Een krantenbericht over de eerste langscheepse tewaterlating in Noord-Nederland:

Afbeelding
Roy-

Bericht door Roy- »

Zouden we jaren later de "Gem" weer niet tegenkomen !?. Nu omdat er spullen over de muur gezet werden waar Greenpeace zich erg kwaad over maakte................?.

m.v.g. Roy
Bert
Berichten: 2376
Lid geworden op: 30 dec 2004 18:08
Locatie: Delfzijl

Bericht door Bert »

1982 Roy, de "GEM" dumpte op 14 aug nuculair afval in de Atlantic 400 mijl Noord West van de Spaanse kust.

Groeten Bert.
Simon Marrink
Berichten: 1006
Lid geworden op: 01 jan 2005 14:13
Locatie: Groningen

E.J. Smit 1968

Bericht door Simon Marrink »

Ben,

Hoewel scheepswerf Bröerken mijn specialiteit is weet ik ook nog wel eens iets over andere werven in de buurt. Maar ook ik weet niet alles. Wat mij wel opvalt aan je foto is dat de bomen geen bladeren dragen. Nu is het zo dat dit ook in Westerbroek normaal gesproken wel het geval is. Ik denk dat de foto dus veel eerder of later in het jaar genomen moet zijn, de "Hyde Park" is op 18 oktober 1968 tewater gelaten, op 1 dag met twee zusterschepen. Ik heb de foto vergroot en zag voorop het schip OD staan, dit betekent dat Otto Danielsen iets met het schip van doen had. Als ik er vanuit mag gaan dat de "Nikolaj Sif", "Henrik Sif" en de "Knud Danielsen" (1967) van hetzelfde type waren, dan valt de "Knud Danielsen" af. Een foto van dit schip heb ik echter nog nooit gezien. De "Holland Park" is al in april opgeleverd, dan zou de foto dus eerder gemaakt moeten zijn. Beide schepen waren voor Turnbull Scott maar voeren onder beheer van Otto Danielsen, dus de OD kan kloppen. Maar wanneer ik de foto bestudeer van het schip bij E.J. Smit voor de wal en de "Holland Park" valt mij op dat het aantal openingen aan de zijkant van het schip voor de trossen bij het schip voor de wal twee is en bij de "Holland Park" vier. Ik ga er dan ook vanuit dat schip voor de wal dan de "Hyde Park" moet zijn en de foto in de periode eind oktober - november 1968 moet zijn gemaakt. Maar 100% zeker ben ik, zoals gezegd, niet!

Groeten,

Simon
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Simon Marrink schreef: Wat mij wel opvalt aan je foto is dat de bomen geen bladeren dragen.
@Simon, bedankt voor je uitvoerige reactie en het bovenstaande citaat bracht me op het juiste spoor. Het negatief zit in map nummer 32, gedateerd augustus 1967/februari 1968. De negatiefnummers lopen van 1/2 t/m 71/72 en het onbekende schip heeft het negatiefnummer 65/66. Deze staat op de laatste strook en de foto is dan gemaakt eind 1967/begin 1968. De Holland Park werd opgeleverd in april 1968, dus is het de Holland Park.
Simon Marrink schreef: dan valt de "Knud Danielsen" af. Een foto van dit schip heb ik echter nog nooit gezien.
Dit is de Knud Danielsen:
Afbeelding
Bron: Danske Rederier volume 2.
Douwe J.
Berichten: 1784
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:52

Bericht door Douwe J. »

Otto Danielsen 1967
Afbeelding
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
Jan-Willem
Berichten: 458
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:21

Bericht door Jan-Willem »

Een nieuwe uitdaging.
We zien een schip op de helling bij E.J. Smit op de dag van de tewaterlating.
Zo te zien één uit dezelfde serie. Britse vlag in top, geen opbouw, naam niet zichtbaar.
Wie het weet mag het zeggen, ik heb geen idee.
Afbeelding

Gr. Jan Willem..
Roy-

Bericht door Roy- »

Is dat niet een van die PARK scheepjes, waarvan er ook voor de O.A.L. gevaren hebben ?.

m.v.g. Roy
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Jan-Willem schreef:We zien een schip op de helling bij E.J. Smit op de dag van de tewaterlating.Zo te zien één uit dezelfde serie. Britse vlag in top, geen opbouw, naam niet zichtbaar.
Met één uit dezelfde serie refereert Jan-Willem naar deze:
Afbeelding
Holland Park 1968.
Plaats reactie