Volgens het teken op de boeg moet dit schip er één zijn voor Turnbull Scott, dus of de Holland Park of Hyde Park.
Groeten,
Simon
Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.
-
- Berichten: 1005
- Lid geworden op: 01 jan 2005 14:13
- Locatie: Groningen
-
- Berichten: 1005
- Lid geworden op: 01 jan 2005 14:13
- Locatie: Groningen
Hyde Park
Ben,
Ik heb op internet eens even gekeken wat ik kan vinden. Het is in ieders geval duidelijk dat de "Holland Park" in opdracht van Park Steamships Ltd. is gebouwd, de overige schepen waren voor Turnbull Scott Shipping Co. Ltd. of Coronet Shipping Ltd. Het management van al deze in Nederland gebouwde schepen lag bij Turnbull Scott, de chartering lag bij Otto Danielsen. Op 18 oktober 1968 werden drie schepen op dezelfde dag tewater gelaten, de "Saltersgate" bij De Vooruitgang Suurmeijer, de "Redgate" bij Van Diepen en de "Hyde Park" bij E.J. Smit.
Wanneer ik de site www.shawsavilships.co.uk/other.htm bekijk zie ik daar de "Regent's Park", in 1972 gebouwd bij E.J. Smit, met dezelfde boeg- en schoorsteenemblemen als het schip in aanbouw bij E.J. Smit. Hoewel ik de foto van de "Holland Park" heb vergroot en dacht daar het embleem OD van Otto Danielsen te zien, ben ik daar niet zo zeker meer van. Het is moeilijk te zien omdat beide emblemen toch op elkaar lijken. Ik ga er dan ook vanuit dat het schip op de werf een schip voor Turnbull Scott is.
Als ik de foto's van de "Holland Park" voor de werf aan de afbouwkade en het schip op de werf voor de tewaterlating nog eens met elkaar vergelijk valt mij de verschillende plaatsing van de zinkanoden op. Deze staan bij de beide schepen niet op dezelfde plaats. Vooral de voorste wijkt af. Daarom denk ik dat het schip op de werf de "Hyde Park" is. Maar misschien is het ook wat (te ver) gezocht.
Immers, in 1968 heeft Smit ook nog de "Embassage" gebouwd, ik weet niet voor welke opdrachtgever, maar wellicht ook voor een Engelse? Ik denk dat dit schip ook van hetzelfde type is, maar heb ook hiervan nog geen foto gezien.
Groeten,
Simon
Ik heb op internet eens even gekeken wat ik kan vinden. Het is in ieders geval duidelijk dat de "Holland Park" in opdracht van Park Steamships Ltd. is gebouwd, de overige schepen waren voor Turnbull Scott Shipping Co. Ltd. of Coronet Shipping Ltd. Het management van al deze in Nederland gebouwde schepen lag bij Turnbull Scott, de chartering lag bij Otto Danielsen. Op 18 oktober 1968 werden drie schepen op dezelfde dag tewater gelaten, de "Saltersgate" bij De Vooruitgang Suurmeijer, de "Redgate" bij Van Diepen en de "Hyde Park" bij E.J. Smit.
Wanneer ik de site www.shawsavilships.co.uk/other.htm bekijk zie ik daar de "Regent's Park", in 1972 gebouwd bij E.J. Smit, met dezelfde boeg- en schoorsteenemblemen als het schip in aanbouw bij E.J. Smit. Hoewel ik de foto van de "Holland Park" heb vergroot en dacht daar het embleem OD van Otto Danielsen te zien, ben ik daar niet zo zeker meer van. Het is moeilijk te zien omdat beide emblemen toch op elkaar lijken. Ik ga er dan ook vanuit dat het schip op de werf een schip voor Turnbull Scott is.
Als ik de foto's van de "Holland Park" voor de werf aan de afbouwkade en het schip op de werf voor de tewaterlating nog eens met elkaar vergelijk valt mij de verschillende plaatsing van de zinkanoden op. Deze staan bij de beide schepen niet op dezelfde plaats. Vooral de voorste wijkt af. Daarom denk ik dat het schip op de werf de "Hyde Park" is. Maar misschien is het ook wat (te ver) gezocht.
Immers, in 1968 heeft Smit ook nog de "Embassage" gebouwd, ik weet niet voor welke opdrachtgever, maar wellicht ook voor een Engelse? Ik denk dat dit schip ook van hetzelfde type is, maar heb ook hiervan nog geen foto gezien.
Groeten,
Simon
In Talbot-Booth`s Merchant ships volume 3 vond ik de volgende schepen van het type Holland Park die in Noord Nederland zijn gebouwd.
In de lengte maat zitten kleine verschillen en er is ook een verlengde versie van de laatst gebouwde schepen.
In Spanje is ook een viertal van deze schepen gebouwd.
1968. Holland Park. E.J.Smit. 787.
" Embassage. " " 788.
" Hyde Park. " " 789.
" Cilurnum. G&H.Bodewes. 498.
" Saltersgate. Vooruitgang. 222.
1969. Monica. E.J.Smit. 791.
" Cairnveture. " " 792.
" Liese Nielsen. v. Diepen. 993.
" Voreda. " " 994.
" Corato. Vooruitgang. 223.
" Camarina. G&H.Bodewes. 502.
1970. Virgilia. v.Diepen. 996.
" Gudrun Danielsen. " " 997.
" Jytte Danielsen. E.J.Smit. 794.
" Calandria. G&H.Bodewes. 506.
1971. Cairntrader. E.J.Smit. 795.
" Bretwalda. " " 796.
" Cairnranger. " " 798.
" White Crest. v.Diepen. 998.
1972. Thea Danielsen. G&H.Bodewes. 511.
" Cairnrover. " " 512.
Miramar heeft meer informatie over al deze voornoemde schepen.
Hank.
In de lengte maat zitten kleine verschillen en er is ook een verlengde versie van de laatst gebouwde schepen.
In Spanje is ook een viertal van deze schepen gebouwd.
1968. Holland Park. E.J.Smit. 787.
" Embassage. " " 788.
" Hyde Park. " " 789.
" Cilurnum. G&H.Bodewes. 498.
" Saltersgate. Vooruitgang. 222.
1969. Monica. E.J.Smit. 791.
" Cairnveture. " " 792.
" Liese Nielsen. v. Diepen. 993.
" Voreda. " " 994.
" Corato. Vooruitgang. 223.
" Camarina. G&H.Bodewes. 502.
1970. Virgilia. v.Diepen. 996.
" Gudrun Danielsen. " " 997.
" Jytte Danielsen. E.J.Smit. 794.
" Calandria. G&H.Bodewes. 506.
1971. Cairntrader. E.J.Smit. 795.
" Bretwalda. " " 796.
" Cairnranger. " " 798.
" White Crest. v.Diepen. 998.
1972. Thea Danielsen. G&H.Bodewes. 511.
" Cairnrover. " " 512.
Miramar heeft meer informatie over al deze voornoemde schepen.
Hank.
Mijn vermoeden dat er nog meer schepen zouden zijn blijkt gelijk al uit het verhaal van Simon die met nog twee namen noemt.
De Redgate 1968( v.Diepen 992) is in 1978 als Annemieke (OAL)gezonken.
De Regent,S Park (E.J.Smit 797)word ook niet vermeld ,deze schepen waren al verdwenen toen het Talbot-Booth,s in 1979 uitkwam.
Zo zullen er nog wel enkele schepen zijn.
Hank.
De Redgate 1968( v.Diepen 992) is in 1978 als Annemieke (OAL)gezonken.
De Regent,S Park (E.J.Smit 797)word ook niet vermeld ,deze schepen waren al verdwenen toen het Talbot-Booth,s in 1979 uitkwam.
Zo zullen er nog wel enkele schepen zijn.
Hank.
-
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:21
Mijn vraag blijkt toch wat lastiger dan ik had gedacht..
Maar ik heb toch een conclusie getrokken.
Aan het logo op de boeg te zien is het schip gebouwd voor Park Steamships te Londen. (Een P met een horizontale S)
Voor zover ik weet zijn de volgende schepen voor deze eigenaar/reder gebouwd bij E.J. Smit:
Holland Park (bn 787) 1968
Hyde Park (bn 789) 1968
Regent Park (bn 797) 1972
Schepen vóór en na die tijd vallen af.
De Regent Park valt af door een afwijkend model.
De Hyde Park was tijdens de tewaterlating grijs van kleur, en was voorzien van een opbouw.
Op mijn foto, duidelijk op de dag van de tewaterlating, niet.
Blijft over, de Holland Park.
Of heb ik nog wat over het hoofd gezien?
In elk geval, iedereen bedankt voor het meedenken.
Gr. Jan Willem
Maar ik heb toch een conclusie getrokken.
Aan het logo op de boeg te zien is het schip gebouwd voor Park Steamships te Londen. (Een P met een horizontale S)
Voor zover ik weet zijn de volgende schepen voor deze eigenaar/reder gebouwd bij E.J. Smit:
Holland Park (bn 787) 1968
Hyde Park (bn 789) 1968
Regent Park (bn 797) 1972
Schepen vóór en na die tijd vallen af.
De Regent Park valt af door een afwijkend model.
De Hyde Park was tijdens de tewaterlating grijs van kleur, en was voorzien van een opbouw.
Op mijn foto, duidelijk op de dag van de tewaterlating, niet.
Blijft over, de Holland Park.
Of heb ik nog wat over het hoofd gezien?
In elk geval, iedereen bedankt voor het meedenken.
Gr. Jan Willem
-
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:21