Musea en hun maritieme collectie.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Musea en hun maritieme collectie.

Bericht door Ben »

Afgelopen dagen was ik bij Joop en Rini van der Marel in Westerende, bij Aurich in Duitsland, waar hij zijn maritiem museum aan het inrichten is.
In de grote hal achter zijn woning is hij druk bezig al zijn scheepmodellen en maritieme attributen een plaats te geven, er moet nog veel gebeuren maar de sleper Zeeland heeft al een mooie plek gekregen.

Afbeelding
joop 1 schreef:.......dat ik er een foto van heb maar zit nog in een van de 100 bananen dozen nou weet ik zeker dat ben gaat lachen want die ziet de stapel dozen voor zich staan heeft er even in gesnuffeld dus die weet waar ik het over heb gr joop
Ik heb er niet alleen ingesnuffeld, maar de eerste 10 dozen met scheepsfoto's zijn uitgepakt, gesorteerd en in ordners opgeborgen.
Ze staan in de, wat ik maar noem, documentatie-ruimte, waar je t.z.t. gezellig kan zitten om de mappen vol met foto's te bekijken onder het genot van een drankje.

Afbeelding

Afbeelding
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Musea en hun maritieme collectie.

Bericht door Roy »

Dat ziet er veel belovend uit zeg !.
Joop alle succes toegewenst hoor !.

m.v.g., Roy
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Musea en hun maritieme collectie.

Bericht door joop 1 »

bedankt roy ik ga proberen er wat van te maken op mijn manier maar al met al nog wel half jaartje werk ik moet het seizoen ook nog 2 dagen p week met de grevelingen varen en in huis nog het een en ander doen voor de bazin maar het is leuk werk ik zie het niet als werk en dat wou ik ook zo houden want anders gaat de lol er af gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Musea en hun maritieme collectie.

Bericht door Roy »

Zo is het maar net Joop.
Misschien toch wel fijn dat je een beetje voeling met de praktijk blijft houden.
Wat je opbergmappen aangaat; ik heb op alle ruggen van m'n ordners de schoorsteenkleuren en vlaggen van de betreffende rederijen getekend. Wel veel werk, maar dan heb je ook wat. Bovendien, je kan in één klap zien welke rederij het is. Gesteld dat je de rederijkleuren herkend natuurlijk. Je mag wel wat kopietjes van me hebben hoor............. :wink:

m.v.g., Roy
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Musea en hun maritieme collectie.

Bericht door joop 1 »

roy bedankt voor het aanbod maar ik heb er al weet ik niet hoeveel maar dat wordt een tig jaren plan want er zitten nu nog veel rederijen in een ordner zeker wat buitenland betreft en er zijn nog al wat rederijen met dezelfde schoorsteen en elke rederij heeft geen vlag gehad maar we komen er wel uit gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Musea en hun maritieme collectie.

Bericht door Ben »

Afbeelding

Traditioneel opende op eerste Paasdag het Kehdinger Küstenschiffahrtsmuseum in Wischhafen zijn deuren voor het seizoen 2015.
De hoofdtentoonstelling, 70 jaren na het einde van de 2e Wereldoorlog, is dit jaar de rol van kustvaarders in de oorlog.
Een aantal Duitse en Nederlandse coasters, plm. 70, zijn in beslag genomen en werden omgebouwd tot Sperrbrecher, Leichte Artillerie Träger (LAT) en Schwere Artillerie Träger (SAT).
Van de Duitse (kleine) schepen zijn zeer weinig foto's bekend, van de Nederlandse schepen in Duitse Dienst worden ca. 25 foto's getoond, die door leden van de World Ship Society, afdeling Noord Nederland ter beschikking zijn gesteld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meer info en openingstijden van het museum: https://www.kuestenschiffahrtsmuseum.de/
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Musea en hun maritieme collectie.

Bericht door Roy »

In mei editie De Blauwe Wimpel staat een leuk en interessant artikel over Joop & Rini van der Marel.
Het beslaat 4 pagina's, 206 t/m.209, en bevat een schat aan info.
Joop kennen we op het forum als Joop1 die zo'n beetje als een wandelende sleepvaart expert beschouwd kan worden. Vooral wat betreft de voortstuwing hoeven maar weinig mensen Joop de les te leren en dat allemaal uit het blote hoofd.
Een terechte ode aan aan Joop en zijn vrouw Rini.

m.v.g., Roy
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Musea en hun maritieme collectie.

Bericht door Ben »

Afbeelding

In de "museumhaven" van Wischhafen heeft de in 1898 gebouwde gaff-cutter, een Nederlands woord ken ik niet, RIVA een vaste ligplaats gekregen.
Meer info over haar: https://www.nationalhistoricships.org.uk ... /2681/riva
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Musea en hun maritieme collectie.

Bericht door Ben »

Ben schreef:Afgelopen dagen (maart 2014) was ik bij Joop en Rini van der Marel in Westerende, bij Aurich in Duitsland, waar hij zijn maritiem museum aan het inrichten is.
In de grote hal achter zijn woning is hij druk bezig al zijn scheepmodellen en maritieme attributen een plaats te geven, er moet nog veel gebeuren............
..... de eerste 10 dozen met scheepsfoto's zijn uitgepakt, gesorteerd en in ordners opgeborgen.
Ze staan in de, wat ik maar noem, documentatie-ruimte, waar je t.z.t. gezellig kan zitten om de mappen vol met foto's te bekijken onder het genot van een drankje.
Afgelopen weekeinde waren wij weer bij Joop en Rini en hebben ons de ogen uitgekeken :wink: , wat is er in 1½ jaar een hoop werk verzet. Onze complimenten!
Voor elke schepenliefhebber, bootjesgek, modelbouwer etc. etc., of je nu gevaren hebt of niet, een :arrow: AANRADER.
museum westerende van der marel.JPG
museum westerende van der marel.JPG (131.37 KiB) 2812 keer bekeken
museum westerende model siberië.JPG
museum westerende model siberië.JPG (104.87 KiB) 2812 keer bekeken
museum westerende modellen visserij.JPG
museum westerende modellen visserij.JPG (111.12 KiB) 2812 keer bekeken
museum westerende zendapparatuur.JPG
museum westerende zendapparatuur.JPG (144.39 KiB) 2812 keer bekeken
museum westerende van der marel model fiducia 1928.JPG
museum westerende van der marel model fiducia 1928.JPG (105.22 KiB) 2812 keer bekeken
museum westerende model tjalk.jpg
museum westerende model tjalk.jpg (148.87 KiB) 2812 keer bekeken
museum westerende schepen bouwplaten.JPG
museum westerende schepen bouwplaten.JPG (127.11 KiB) 2812 keer bekeken
maritimes museum westerende.jpg
maritimes museum westerende.jpg (49.35 KiB) 2812 keer bekeken
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Musea en hun maritieme collectie.

Bericht door joop 1 »

zo zag het er anderhalf jaar geleden uit als ex bakkerij . en zo als bovenstaande foto van ben is het geworden na poosje hobbyen gr joop
Bijlagen
2013.jpg
2013.jpg (157.65 KiB) 2733 keer bekeken
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Plaats reactie