Pagina 4 van 5

Re: Verbrandings- en stort/vuilwater schepen.

Geplaatst: 18 jan 2012 15:55
door Huug
Ja de Constance was eigendom van de Tanker Transport Service een werkmaatschappij van Cindu / Uithoorn . De historische link naar het voormalige Rederij Theodora was dus makkelijk te leggen.
In de jaren zestig begonnen de eerste legale stort vaarten op de toenmalige Stella Maris. Dit meestal via TTS die daar hun contacten hadden. TTS is op een gegeven moment zelf met (zee)schepen gaan varen en kocht daartoe de Stella Maris (Constance) en Frans van Seumeren ( Linda) van Rederij Theodora aan. De stortladingen werden hoofdzakelijk vanuit Amsterdam naar zee gebracht. Dit waren overigens volkomen legale transporten dit in tegenstelling tot wat er wel eens gesuggereerd werd in die tijd. Van iedere reis ging er een monster de wal op. De stort op zee gebeurde bij de stortboei voor de Noord Hollandse kust en wel kruisend dwars op het tij , volle kracht varend. De schepen waren voorzien van en speciale pijp die over de kont tijdens het lossen de troep in het schroefwater loosde. Wat meer venijnige stoffen moesten naar de Atlantic gebracht worden buiten de 100 vadem lijn zoals ook bij de M.I.Tranporter I is beschreven.
Ook Fawley was een in die tijd goede klant voor de twee schepen. Hier werden in de hoogtij dagen zo,n 10 opeenvolgende reizen gemaakt naar een punt ten zuiden van Wight. Ter controle was er altijd iemand van de raffinaderij aan boord !

In de jaren zeventig kwam er steeds meer weerstand omtrent deze vaarten . Goed ??

Re: Verbrandings- en stort/vuilwater schepen.

Geplaatst: 18 jan 2012 19:48
door k-k
Een iets minder fortuinlijke reis van de Constance in oktober 1971. Even het plaatje geleend van ons aller Wrijfhout.
..foto..
Wij mochten een paar dagen later met de Alchiba het water terug brengen naar Amsterdam.
De brugwachter te Dorkwerd gooide een steen met het Nieuwsblad van het Noorden erom bij ons aan dek.
..foto..
Recentelijk zat ik in het archief van het Nieuwsblad van het Noorden te spitten.
Het vreemde was dat ik daar een iets andere tekst bij het plaatje vond.
https://www.archiefleeuwardercourant.nl/ ... iba%2CNVHN
Nog wat artikelen uit de krant over hetzelfde onderwerp.
18-10-1971
https://www.archiefleeuwardercourant.nl/ ... anc%2CNVHN
19-10-1971
https://www.archiefleeuwardercourant.nl/ ... anc%2CNVHN
21-10-1971
https://www.archiefleeuwardercourant.nl/ ... anc%2CNVHN
22-10-1971
https://www.archiefleeuwardercourant.nl/ ... anc%2CNVHN
23-10-1971
https://www.archiefleeuwardercourant.nl/ ... m=constanc
Groeten, Klaas

Re: Verbrandings- en stort/vuilwater schepen.

Geplaatst: 19 jan 2012 11:31
door Ben
Ik vond dit nog in een plakboek over de Constance en het binnenbrengen door de sleepboot Holland.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Verbrandings- en stort/vuilwater schepen.

Geplaatst: 19 jan 2012 12:04
door k-k
Indertijd zullen TTS en Cindu wat minder blij met al deze aandacht en berichten zijn geweest.
Voor we gingen laden hadden we in de sluis van Delfzijl al een verslaggever aan boord.
Bij het overslaan van de lading kan ik me herinneren dat de brandweer aan boord van de Constance was.
Wat de samenstelling van het afvalwater was is ons nooit verteld. Wel dat het niet schadelijk voor ons noch voor het schip zou zijn. Het veroorzaakte bij het laden geen stank. Na het overslaan zijn we 's nachts langszij de Constance gebleven. Die lag in het Balkengat op de boeien. Even leek het erop dat de tanks van de Constance zouden worden uitgepoten en we dat water ook mee zouden nemen. Uiteindelijk ging dat niet door en zijn we naar binnen geschut, waarna de ladingtanks door de douane zijn verzegeld. Om de pers te ontwijken zijn we ´s nachts in Bergum op de palen aan de Westkant van de brug blijven liggen. Te Amsterdam bij de Cindu in de Petrolrumhaven kwam de douane de zegels weghalen en konden we lossen. Stelde allemaal niet zoveel voor want men heeft niet eens de moeite genomen om de hoeveelheid lading in Delfzijl en Amsterdam te vergelijken. Nu heb ik (dank zij het Forum) veel meer info over die reis dan toen.
Groeten, Klaas

Re: Verbrandings- en stort/vuilwater schepen.

Geplaatst: 23 jan 2012 12:58
door Ben
linda 1955 ex frans van seumeren.jpg
linda 1955 ex frans van seumeren.jpg (30.02 KiB) 1134 keer bekeken
Linda ex Frans van Seumeren.

Re: Verbrandings- en stort/vuilwater schepen.

Geplaatst: 21 feb 2012 19:40
door Ben
In september 1967 LEPRECHAUN (PFOG), zelfde eigenaar.
In november 1969 onder Panamese vlag, thuishaven Panama City, zelfde naam. Gruno Panama eigenaar.
In maart 1971 naar D.N. van Oeveren & A.J. van der Kooy in Panama City, vlag Panama.
In 1973 omgebouwd tot vuilverbrandingsschip bij de Zaanlandse Scheepsbouw Mij. te Zaandam.
Afbeelding

Afbeelding
collectie J.A. Ideler.

Meer info over de Leprechaun vind je hier: https://www.shipspotters.nl/viewtopic.php?f=17&t=886

Re: Verbrandings- en stort/vuilwater schepen.

Geplaatst: 27 aug 2012 20:59
door Huug
Afbeelding

Wadsy Tanker.

Afbeelding

Kathe H

Archief: H.Pieterse

Re: Verbrandings- en stort/vuilwater schepen.

Geplaatst: 29 apr 2013 17:06
door Ben
Een krantenartikel uit 1971 over de tanker Stella Maris met verwijderde naam, waarschijnlijk voer ze toen onder de naam Constance.

Afbeelding
Bron: gahetna

Re: Verbrandings- en stort/vuilwater schepen.

Geplaatst: 29 apr 2013 20:44
door k-k
Vond een plaatje met de naam Stella Maris er nog op.

Afbeelding
bron: GaHetNa


Hieronder staat de nieuwe naam er op.

https://www.gahetna.nl/collectie/afbeeld ... term/56017

Zou dit in Amsterdam in de Petroleumhaven kunnen zijn. Huug zal het waarschijnlijk wel weten. Hij voer in okt. 1971 op de Constance en heeft waarschijnlijk de naamsverandering meegemaakt. Groeten, Klaas.

Re: Verbrandings- en stort/vuilwater schepen.

Geplaatst: 17 sep 2013 16:28
door Ben
jandezeeman schreef:Was de ATM, voordat ze in zich in Moerdijk vestigde, ook niet betrokken bij een verbrandingsschip. Iets van Vulcanus staat me bij.
vulcanus 1956 vuilverbrandingsschip.jpg
vulcanus 1956 vuilverbrandingsschip.jpg (298.21 KiB) 1392 keer bekeken