Boeken: nieuw en oud, te koop / gezocht.

van: www.kustvaartforum.com
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Boeken: nieuw en oud, te koop / gezocht.

Bericht door Evert Sikkema »

Ik las dit weekeinde de beschrijving over het boek BAGGERGOUD.
Op 11 mei 1940 probeerde de Nederlandse regering het goud dat in Rotterdam was opgeslagen te redden.
937 staven goud werden, onder moeilijke omstandigheden, aan boord gebracht van loodsboot 19.
Bij Vlaardingen voer dit schip op een magnetische mijn en zonk, waarbij 16 van de 22 bemanningsleden om het leven kwamen.
Bergingsbedrijf Van der Tak begon snel met de berging, maar de Duitsers kwamen daar achter en namen het opgebaggerde goud in beslag.
Van de 937 staven kwamen 816 in handen van de Duitsers.
Pas in 1946 liet de Nederlandse regering naar de resterende 121 staven zoeken.
111 staven werden terug gevonden.
Waar de rest gebleven is, is een vraag.
Hier is het ISBN nummer enz. terug te vinden:
https://www.freemusketeers.nl/index.php/ ... rgoud.html

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
EFFECTIEF

Een boek over De Groot en van Vliet te Slikkerveer

Bericht door EFFECTIEF »

Beste mensen,
hoewel ik niet weet of dit wel de juiste plaats daarvoor is, toch even het volgende:
Zoals bij velen bekend is er bijna 2 jaar door mijn vader en mij gewerkt aan een boek over "onze" werf, De Groot en van Vliet in Slikkerveer.
Via dit forum heb ik veel tips / foto's etc. ontvangen die een goede bijdrage aan het boek hebben geleverd. Ik wil iedereen daarvoor heel hartelijk danken!
De tewaterlating van het boek is op 7 mei in Ridderkerk.
Een klein beetje reclame:
140 pagina's A-4 formaat; ruim 100 (soms oude) zwart-wit foto's van sleepschepen,
binnenvaartschepen en kustvaarders. Ook heeft het een register van gebouwde schepen.Het boek is niet in de boekhandel te koop maar uitsluitend door overmaking van euro 27,00 (incl.
verzendkosten binnen Nederland) op bankrekening 38.54.01.485 t.n.v. A. van Vliet te Ridderkerk met als vermelding "boek". (vergeet niet naam en adres te vermelden!) Afhalen in Ridderkerk kan ook; de afhaalprijs bedraagt euro 24,50. Neem in dat geval contact met mij op (tel. 0180 - 422454

Hartelijke groet,
Huib van Vliet.
Dick
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 nov 2005 17:28
Locatie: Castricum

Re: Boeken: nieuw en oud, te koop / gezocht.

Bericht door Dick »

ZOJUIST VERSCHENEN

NEDERLANDSE KOOPVAARDIJSCHEPEN IN BEELD delen 11 en 12
Dick Gorter

In de serie fotoboekjes van Uitgeverij De Alk over de naoorlogse Nederlandse koopvaardij verschenen tot dusverre tien delen en wel over Wilde vaart (2), Lijnvaart (3), Passagiersvaart, Tankvaart, Koelvaart en Kleine Handelsvaart (2). Een dezer dagen worden de delen 11 en 12 uitgebracht. Deel 12 is een eerste rederij-‘special’, geheel gewijd aan de VNS en omvat 168 pagina’s in plaats van de gebruikelijke 120.

Deel 11 Kleine Handelsvaart (3)
In de delen 5 en 7 van ‘Nederlandse koopvaardijschepen in beeld’ werd aandacht besteed aan een aantal grotere reders(families) uit de Groninger en Friese scheepvaart. Dit deel, het tweede dat aan uit de provincie Groningen afkomstige ondernemers is gewijd, brengt opnieuw de naoorlogse schepen van enkele bekende families voor het voetlicht. Het grootste deel van het boekje is gewijd aan de familie Beck en de oprichters/eigenaren van het Scheepvaartkantoor Groningen, Schuur en Tammes. Heden ten dage zijn hun namen niet meer persoonlijk verbonden met nog varende schepen, hoewel het door leden van de families Schuur en Tammes opgerichte scheepvaartbedrijf, thans onder de naam Seatrade, wereldmarktleider in de koel-/vriesvaart is. De koelschepen van Seatrade zullen in een toekomstige uitgave in beeld worden gebracht. Ook twee namen uit de Delfzijlster scheepvaart, De Boer en Engelsman, waren verbonden met de turfvaart en later de kustvaart. Hun naoorlogse coasters zijn eveneens opgenomen.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Boeken: nieuw en oud, te koop / gezocht.

Bericht door Wrijfhout »

Verschijnt eind mei / begin juni bij Uitgeverij De Alk https://www.alk.nl

Coasters op Kaarten, ik heb er hard aan gewerkt deze winter en over hetgeen ik tot nu toe heb gezien ben ik dik tevreden.

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Leslie Spurling
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 mar 2012 11:55
Locatie: Bonnie Scotland

Re: Boeken: nieuw en oud, te koop / gezocht.

Bericht door Leslie Spurling »

Harry

I wish you well with your new book - the old postcards recall a golden age of shipping that has sadly passed. I am sure that it will prove very popular with the maritime community.

Kind regards


Leslie
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Boeken: nieuw en oud, te koop / gezocht.

Bericht door Theo Horsten »

Dat is mooi, Harry. Ziet er goed uit, gefeliciteerd.
Goed idee, ook. Dat zal best verkopen.
Ik was matroos en had een keer al wel postzegels gekocht, maar nog geen kaartjes.
We zaten ergens in de kroeg en toen heb ik op de voorkant van een bierviltje geschreven dat alles goed was en op de blanco achterkant het adres van mijn ouders en een postzegel.
Dat viltje kwam keurig over en mijn vader kon dat zeker waarderen. :D
Het is jaren bewaard gebleven, maar later helaas zoekgeraakt. Dat had anders best in jouw boek gepast.

Nog een vraag: wat is het formaat van dat boek, dus hoogte en breedte. A5?
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Boeken: nieuw en oud, te koop / gezocht.

Bericht door Wrijfhout »

Hallo Theo

bedankt voor de felicitaties. Onderstaand 4 willekeurige pagina's uit het boek. In de loop der jaren heb ik een prachtige verzameling coasters op ansichtkaarten bijeen gesprokkeld. Voornamelijk Nederlandse of ex-Nederlandse schepen. Daar moest ik op den duur eens een keer iets mee doen. Het viel mij altijd op hoe lang mannen die op een kuster hebben gevaren in zo'n album zaten te bladeren. "Daar ben ik geweest, en daar...", en dan kwamen de verhalen. Ik heb er een dikke 250 uitgezocht en die staan in dit boek: A4 formaat, 144 bladzijden, de prijs wordt € 27,90 , daar heb ik nu definitief bericht over gehad, net als over de verschijningsdatum: eind april. Het boek wordt in kleur gedrukt want de helft van de kaarten is zwart/wit en na verloop van tijd gaan we over op kleur.

ISBN 978 90 601 3 332 23

gr. Harry

Afbeelding

Afbeelding

Vanwege de lage resolutie zijn de foto's niet optimaal, dat ziet er in werkelijkheid prima uit.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Boeken: nieuw en oud, te koop / gezocht.

Bericht door Huug »

Vanmorgen kreeg ik boek COASTERS OP KAARTEN thuis bezorgd !! Op dat moment was ik bezig met een klusje in huis. Welnu dat klusje is opgeschoven want als je een bladzijde open slaat kan je niet meer weg komen dus fiets je door het hele boek. Vanavond zal de derde maal volgen en zo zal het nog menigmaal door de vingers gaan.
Het is weer een werk zoals we van Harry de Groot gewend zijn met prachtige beelden van heel veel kustvaart haventjes met schepen of the past. De teksten geven een zorgvuldige, duidelijke, korte en makkelijk te lezen uitleg over de getoonde schepen in de haven waarin de schepen getoond worden.

Een must have voor alle scheepvaart liefhebbers en dan met name de Coaster fans van nu en toen!!!!

Bedankt Harry zeg ik ook namens vele liefhebbers.

Boek: Coasters op kaarten. Een maritieme groet door Harry de Groot
ISBN 978 90 6013 332 3
Uitgeverij : De Alk
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Boeken: nieuw en oud, te koop / gezocht.

Bericht door Ben »

@Harry, gefeliciteerd met je nieuwste boek.
Ik sluit me bij de woorden van Huug aan want daar valt niets meer aan toe te voegen of het moet al de vraag zijn: "wanneer komt deel 2?"

Afbeelding
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Boeken: nieuw en oud, te koop / gezocht.

Bericht door Jan Stolp »

Ik mag toch hopen dat hij daar al mee bezig is........
Zonder dollen ,ik vind het een prachtig boek geworden.Ik ben nu het andere boek aan het lezen van Ina ,de schippersdochter wat ook een goed tijdsbeeld oplevert.
Ik las echter dat Harry al weer aan de reis was ,zij het een korte.
Groet Jan
Plaats reactie