Koks op de kustvaart

van: www.kustvaartforum.com
nimrod

Koks op de kustvaart

Bericht door nimrod »

Wie zijn allemaal kok geweest op de kustvaart.

[IMG]https://imageshack.us/a/img534/6931/scan10004.png[/I

mvg. Harrie Dost
G.H.Hagels

Re: Koks op de kustvaart

Bericht door G.H.Hagels »

Hallo Harrie,

Nou ik ben ook kok geweest op de kustvaart , op o.a de Wilca en de Regina
beiden uit Delfzijl.

Vr Gr Gerrit H Hagels. :D
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Koks op de kustvaart

Bericht door Theo Horsten »

Koks op de kustvaart.

Ik dacht: daar schrijft vast iemand zoiets van: "Koks op de kustvaart... breek me de bek niet open" :D
Of: "Koks op de kustvaart... waar zijn ze gebleven?"
Of: "Koks op de kustvaart... wat waren dat voor mannen?"
Maar nee, dat bleek dus niet het geval.

Zelf zou ik gaan voor: "Koks op de kustvaart... ik zou er een boekje over kunnen schrijven." :wink:
Hoeveel koks zou ik tussen 1951 en 1994 hebben meegemaakt? Ik durf niet te schatten, maar heel, heel veel.
Sommigen blijven je bij omdat ze heel erg goed of heel erg slecht in hun vak waren, of omdat er iets bijzonders met ze was. Anderen, een paar, blijven je bij omdat je ze tot je persoonlijke vrienden rekende.

Ik heb gevaren met:
  • De oud-bediende van Hendrikus Colijn - tussen 1925 en 1939 vijf keer minister-president. Let wel Colijn, niet die kok :roll: - tijdens zijn internering in Duitsland.
  • Een heilsoldaat
  • een tennisleraar
  • een voormalig wachtmeester van de Rijkspolitie
  • de barkeeper van een bekende Eindhovense bar
  • een dameskapper
  • een kruidenier en een slager, een hele rits bakkers en een paar banketbakkers
Met een bakker zat je altijd goed en met een banketbakker zat je meestal op rozen.
De nepdominee heb ik helaas gemist; die ken ik alleen maar van de verhalen van anderen.
Kijk, daar zitten natuurlijk alzo een aantal mooie verhalen in voor dat boekje. :D

Een aantal Wagenborgkoks wil ik hier met name noemen omdat ze bekend en erg goed waren.
  • Top of the list: wijlen mijn vriend Jan van der Haven.
  • Lammert Wever
  • Henk Visser
  • Klaas Sissing
  • twee, misschien drie waarvan ik de naam, maar niet de persoon vergeten ben. Neem me niet kwalijk, het is intussen ook alweer een slordig jaartje geleden.
Een goede kok is zuinig en een slechte kok is duur. Altijd.
De beste kok in al die jaren was die tennisleraar, maar dat was tevens de duurste.
Nu was dat weliswaar in een tak van scheepvaart waar de kosten van de voeding niet uitmaakte, maar dit was werkeliik overdreven en bovendien heb ik een hekel aan verspilling.
Bovendien moesten we elke dag opnieuw steeds maar weer roepen hoe lekker het was en hoe mooi het eruitzag en dat wordt op den duur ook wat vermoeiend. Maar het was fantastisch. Hij had een eigen restaurant in Amsterdam gehad waar veel bekende Nederlanders kwamen, maar dat was hem gaan vervelen. Wat een kunstenaar. Voor een buffet voor honderd of meer personen draaide hij zijn hand niet om en dat kwam in die speciale tak van scheepvaart soms goed van pas.
Na lang aandringen was hij bereid om een keer stamppot andijvie te maken en ook daar wist hij dan nog iets bijzonders van te maken. Net als van rooie kool met ouwemannetjesvlees. Maar de "doodgewone bruine bonen" waar ik om vroeg omdat ik ook wel eens iets anders wilde dan elke dag exclusiece gerechten, verziekte hij. Die deed hij op de manier van de Surinaamse Indianen. Dat zei hij in elk geval. Nou, die vonden dat misschien erg lekker, maar wij niet. Hij moest er gelukkig zelf ook om lachen. :D
Dat bruinebonenrecept had hij trouwens opgedaan tijdens zijn verblijf van vier maanden bij diezelfde Indianen. Daar was hij blijven hangen nadat hij een schip in Paramaribo had afgeleverd. Hij hielp die indianen daar ergens in de bush bij het vangen van tropische visjes voor de aquariumliefhebbers in de rest van de wereld.
Hij bleef wel vaker ergens hangen. Dan gaf hij tennislessen in een luxe hotel of zwemlessen, want ook daar had hij een diploma voor. Hij had die bekende sportacademie in Nederland gevolgd waarvan ik de naam vergeten ben. Ik zit daar niet zo goed in.
Koks zijn soms bijzondere mensen, wilt u dat wel geloven?
OldSailor
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jul 2009 17:18
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Koks op de kustvaart

Bericht door OldSailor »

Ikke......38 jaar.
Zover ik weet hebben ze het allemaal overleeft! :-)

Maar een hele leuke tijd gehad ( met een enkele uitzondering daar gelaten .. ). Zou het zo weer over doen!!!!!!

Groet,
Henk.
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Koks op de kustvaart

Bericht door Huug »

Toen ik gisteren dit Topic zag en Theo haalt me de woorden uit de mond, had ik ook zo iets als "breek me de bek niet open" !

Allah
De Kippenslachter
Kakkerlak
Snelle Janus
Teerpotje
Slaatje
Neutneus
Crempie


Zo zullen er zeker nog meer van die koekenbakkers voorbij gefietst zijn in al die jaren. Een goeie Kok gooide niets over de muur ( jaren geleden mocht dat nog) en was dus ook meestal goed in het voedingscijfer. Een slechte gaf meer aan de meeuwen als we opkonden. Zo was ongeveer mijn stelling. Er waren er die een gebakken ei konden verzieken en er waren er die van twee keer niks een feestmaal konden maken. Een natte versnapering daar waren de meesten ook niet vies van !

Van Allah heb ik nog ergens een filmpje. Zal eens kijken of ik dat boven water en on-line kan krijgen.
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
OldSailor
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jul 2009 17:18
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Koks op de kustvaart

Bericht door OldSailor »

OOPS!!!! Nu gaan we het krijgen..........de slechte "kustvaartkok" .........
Beetje positief mag ook wel hoor!!!!!!

Maar nog steeds,
met vriendelijke groet,
Henk :-)
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Koks op de kustvaart

Bericht door Huug »

Nee hoor Henk niet DE slechte kustvaartkok maar jij als ex kanenbraaier weet als geen ander dat de Kok een belangrijk man / vrouw was aan boord! Dus alles werd van de Kok gezien en maar al te graag werd er op ieder slakje zout gelegd. En zoals in ieder beroep waren er slechten en hele goeden :)

De Kok was op de kustvaart ook vaak de verbindingsman van boven en beneden. Als je nieuwsgierig was dan kon de kok bij de Ouwe weleens "wat" horen !!!

Zo lag ik eens voor orders en iedereen was toch wel benieuwd wat het zou worden. De Kok kwam rond 11.00 met een bakkie soep boven en ik had gezorgd dat er een map met de tekst Montevideo duidelijk zichtbaar op tafel lag. Boven kon je het geroezemoes horen toen onze kanenbraaier eenmaal beneden was.
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
eefh
Berichten: 353
Lid geworden op: 31 dec 2004 09:57
Locatie: maassluis

Re: Koks op de kustvaart

Bericht door eefh »

Was het niet zo,"Een kok halfkachel en de kachel half kok"
groeten
Eef
luctor et abortus(ik worstel en drijf af)
Frans de Lijster
Berichten: 5308
Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Koks op de kustvaart

Bericht door Frans de Lijster »

Ook ik heb als kok gevaren.
Opleiding Brood en Banketbakker, waarin een stukje koude keuken.
Helaas was het voedingsgeld dusdanig dat ik daarvan weinig kwijt kon.
Wel van restjes slaatjes maken.
Bovendien geen koeling of diepvries aan bord.
Mijn enige koeling was een vliegenkastje op het sloependek met een defecte sluiting.
De bemannig was wel blij dat ik brood bakte, voordien nam men brood mee en at dat tot er schimmel op kwam.

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Koks op de kustvaart

Bericht door Theo Horsten »

Frans schreef:Opleiding Brood en Banketbakker, waarin een stukje koude keuken. Helaas was het voedingsgeld dusdanig dat ik daarvan weinig kwijt kon.
Zoals ik zei: kreeg je zo iemand als kok aan boord, dan zat je meestal op rozen. :D
Tja, dat voedinggeld. Ik moet hier en daar nog wel wat cijfers hebben, maar het laatste wat me bijstaat van de 500-tonners van Wagenborg, was iets van Fl.3,35 per man per dag en dat met zeven man, dus goed 23 gulden per dag oftewel goed 700 gulden per maand.
Geheel tegen de regels in was de voeding toen nog in handen van de kapitein, maar toch was dat een goede zaak. Je werd namelijk gedwongen om de voeding goed in de gaten te houden en vooral: een fatsoenlijke boekhouding bij te houden. Kwam je namelijk niet uit met die 3,35 per mandag - wat kon gebeuren als je lang niet in Holland kwam en ook niet in het Kielerkanaal - dan werd het tekort zonder meer bijgepast, vooropgesteld dat je een goede boekhouding kon tonen. Niet alleen maar klagen en zeggen dat het allemaal zo duur was geweest en hier en daar uit een la een paar oude rekeningen van shipchandlers in vreemde haventjes tevoorschijn toveren, maar een kasboek of desnoods gewoon een schrift met daarin je inkopen en het aantal mandagen. Loodsen en andere bezoekers vooral niet vergeten mee te tellen. Kleine moeite, maar het scheelde veel. Wie geen boekhouding kon tonen, mocht het tekort zelf bijpassen. Jammer dan.

Ik hield dat elke maand nauwkeurig bij. Kleine moeite om even met een blok en een potlood dat proviandhok in te gaan en samen met de kok de voorraad op te nemen. Maar je moet het natuurlijk wel doen. Een prima kok als Jan van der Haven zat in die tijd van die 3,35 per mandag op iets van 2,80 of 2,90. En dan te bedenken wat voor maaltijden hij dan op tafel zette. Die zag bij wijze van spreken kans om van een ouwe schoen een broodje pekelvlees te maken. Ik overdrijf een tikkie, dat spreekt, maar die gooide niets weg. Ik vertelde hem nooit wat het voedingscijfer exact was, alleen maar dat hij binnen de normen zat. Was hij in een maand van 2,85 naar 2,90 gegaan, dan zei ik alleen: "Jan, je bent een tikkie duurder geworden, maar je zit nog steeds goed."
Maar zeg nou maar even dat hij 45 cent per dag beneden de norm zat, dan was dat krap 100 gulden per maand. Die had je nódig. Daar kon je iets mee opvangen. Dat kon je zomaar weer kwijtraken als een goeie kok met verlof ging en je kreeg een minder goede kok aan boord. Of je moest ergens duur provianderen. Of je deed eens iets extra's. Als je zo tegen de Kerst 500 gulden in de plus zat, dan was dat prachtig.

Die voeding zat op de 500- en 700-tonners gewoon in je rekening-courant. Het waren dus werkelijk "jouw centen". Er werd beweerd dat er mensen waren die daar geld aan verdienden. Hoe dat dan kon, is me niet recht duidelijk. Door het hele jaar gerekend had je het echt nodig, maar je kon er prima van eten. Wie daar een paar tientjes per maand aan probeerde te verdienen, zal dat wel heel hard nodig hebben gehad. Toch echt wel zielig. Misschien waren het dezelfde mensen die geld verdienden aan de bonded stores. Die waren er. Ook dat vond ik maar zielig.

Op wat toen de "grotere schepen" waren, vanaf Oranjeborg, Kroonborg etc., was de voeding vrij. Met dien verstande dat je wel elk kwartaal moest uitrekenen wat het had gekost. Ik heb hier nog cijfers van de Bothniaborg uit 1972. Daar werd 4,50 per man per dag als normaal beschouwd. In het derde kwartaal 1972 zaten ze op 5,69. Zoals gewoonlijk was dat niet aan de kwaliteit van de voeding te merken. Dat verdween, ergens heen.

Jan "Pappie" Breevoord vroeg een keer aan zijn kok of die toevallig een tientje bij zich had.
Dat had hij niet, maar hij wilde wel even een tientje gaan halen.
"Doe maar even," zei Jan.
Kok komt terug en geeft Jan een tientje.
Jan pakt het aan, vouwt het op en gooit het overboord.
"Wat doe je nou?" roept de kok.
"Hetzelfde wat ie met mijn cent'n doet," zei Jan. :D
Plaats reactie