Koks op de kustvaart

van: www.kustvaartforum.com
nimrod

Re: Koks op de kustvaart

Bericht door nimrod » 03 feb 2013 20:35

compass schreef:
buitengewoon opvoedend
Ik denk dat je bedoelt 'buitengewoon voedzaam' ? :D

Overigens vaart er nog steeds een Piet Muurling als proefvaartkapitein voor de schepen uit het Winschoterdiep e.o. Is volgens mij 'zoon van ..'. Theo Jr. Zal hem vast kennen.

Grt,
Bert de Boer
Ja Bert dat zal wel de Piet Muurling zijn die in de jaren 60 bij mijn vader op de Esperance had gevaren
als bestman,hij zal nu 74 of 75 jaar jong zijn,jaren geleden voer hij op de Twee Gezusters.

mvg. Harrie Dost
Varen is mijn hobby
Afbeelding

mvg. Harrie Dost

nimrod

Bericht door nimrod » 05 feb 2013 15:16

Ik heb deze Topic gemaakt ,maar heb ook op de kustvaart gevaren als kok vanaf 1959.
Daar heb ik nog wat foto's van.

Afbeelding
Deze foto is gemaakt op de Surte

Afbeelding
Deze is van de Aldebaran

gr. Harrie Dost
Varen is mijn hobby
Afbeelding

mvg. Harrie Dost

A Vriend

Bericht door A Vriend » 06 feb 2013 16:10

Jan, en je was kok op de Scheldeborg in 1967-1968? Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet

paul

Bericht door paul » 06 feb 2013 18:53

Een van de meest onvergetelijke kok waar ik mee gevaren heb was een Belg ,, Benjamin Luville als ik mij goed herinner,in de zomer maanden runde hij een restaurant in Oostende,en in de winter voer hij als kok op de khv.
Hij had lang in Argentinie gewoond was volgens zijn zeggen 21 keer getrouwd geweest.
Als hij niet te veel dronk,en zelf de wal op kon, om op de markt eten te kopen,kon hij verschrikkelijk lekker koken.
Ben zelf een keer in Oostende bij hem wezen eten in het restaurant,perfect.
Vraag me af of er hier ook lezers zijn die deze man meegemaakt hebben.
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood

nimrod

Bericht door nimrod » 07 feb 2013 00:09

In 1970 was ik stuurman op de passagiervaart (n.l. de Rijnhaven) en toen hadden wij een kok????
die was kippenslachter geweest en die spoelde de sla niet en wat saus er over ging het gelijk naar
de passagiers en toen kropen de wormen eruit,had je gelijk een dessert.Met de bezemsteel
roerde hij de soep om.Wij als bemanning gingen aan de wal om te eten.

Afbeelding
Varen is mijn hobby
Afbeelding

mvg. Harrie Dost

Tjipke

Bericht door Tjipke » 13 feb 2013 09:33

Ik heb ooit een verhaal gehoord over een kok van de kustvaart die door een weddenschap een komplete kerkdienst incl. een preek in een kerk (OUDEGA W) heeft verzorgd. Deze weddenschap ook nog heeft gewonnen. Het mooie aan dit verhaal was dat de kerkgemeente vond dat deze dominee wel erg goed kon preken. Vraag was dit een kok van de coaster FAVORIET ?????
Wie dit verhaal kan bevestigen en ook nog een naam weet mag dat hier vertellen. Ik ben nieuwschierig (mischien ene Houwaart??)
tjipke

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 13 feb 2013 09:51

Ik schreef het veertien dagen geleden al: De nepdominee heb ik helaas gemist; die ken ik alleen maar van de verhalen van anderen. :D

Ik weet dat hij bij Wagenborg voer en volgens mij was het geen weddenschap maar was hij in de trein met iemand in gesprek geraakt en had daar zijn rijke fantasie op losgelaten, waarna hij een uitnodiging kreeg om te komen preken. Ik meen toch ook dat het niet één keer was, maar meerdere keren. Het hele verhaal moet overbekend zijn en er is vast wel iemand die het fijne ervan weet.

Harry Bernd

Bericht door Harry Bernd » 13 feb 2013 12:33

Ik weet het niet.Heb die verhalen over de "kokdominee" ook wel gehoord,maar heb ze opgeborgen in hetzelfde hoekje waar al die verhalen liggen over de tros die aan de Ballentent werd vastgemaakt teneinde het bouwsel in het water te trekken.
Harry

A Vriend

Bericht door A Vriend » 13 feb 2013 13:51

Afbeelding
Heb nog een krantenartikel. Deze wordt waarschijnlijk bedoeld. Hier de veroordeling van de kok. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet

hendrikstuurman

Bericht door hendrikstuurman » 13 feb 2013 20:31

tjonge dat is heel erg dicht bij eh was het toevallig ene van der wal

Plaats reactie