Koks op de kustvaart

van: www.kustvaartforum.com
Theo Horsten
Contacteer:

Re: Koks op de kustvaart

Bericht door Theo Horsten » 15 feb 2013 19:30

Een zeer betrouwbare bron mailde mij het volgende...
m.b.t. de kok die in Oudega (Friesland) gepreekt zou hebben. De naam van de kok was Rutger van der Weerd uit Wageningen en m.i. voer hij op de Spaarneborg als afloskok. Zijn preek had als titel: "Hij ging de weg met blijdschap". Geboeid hebben de mensen deze geweldige preek aangehoord en hebben ze ervan genoten. Hij is hiervoor veroordeeld. Een aardige man, die veel en snel praatte. Kwam uit de voetbalgeneratie van der Weerd uit Wageningen
Die tekst: Hij ging zijn weg met blijdschap, komt uit Handelingen 8:26-40. Wie het interesseert kan HIER gaan kijken.
Geen verkeerde keuze voor een preek. Ik bedoel: die kok Van der Weerd moet toch echt wel het een en ander in zijn mars hebben gehad om een dergelijke tekst eruit te pikken en daar dan een preek over te schrijven waar de mensen geboeid naar luisterden. Het is inderdaad een vermakelijk, maar toch ook heel interessant verhaal. :D

En die veroordeling begrijp ik eigenlijk niet zo goed. Wat had hij nu eigenlijk misdaan? Een beetje advocaat had geen spaan van die beschuldiging heel gelaten. Hij had zich immers niet voor dominee uitgegeven? Voor theologiestudent. Nou, en? Als je zo bijbelvast bent als hij klaarblijkelijk was, mag je jezelf dat eigenlijk wel noemen, vind ik. Waarom mag je dan niet op de kansel klimmen en een mooie preek houden? Er zijn immers genoeg mensen die dat regelmatig doen zonder dat ze dominee zijn? Wie zich geroepen voelt om het evangelie te verkondigen, mag dat immers doen?

Maar dat er na al die jaren nog over gesproken wordt, is toch ook mooi, of niet soms? Ik geloof vast dat die Rurger van der Weerd zijn eigen weg inderdaad met blijdschap gegaan moet zijn. :D
Het zou mooi zijn als hij zich hier alsnog zou melden.
Je weet maar nooit... :roll:

Frans de Lijster

Bericht door Frans de Lijster » 15 feb 2013 19:47

Helemaal mee eens Theo, hulde.

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )

Jan van der Doe
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe » 15 feb 2013 22:02

Inderdaad Theo, de man deed alleen maar goed, maar kerkelijke voorschriften kunnen en doen soms en te veel nog de boel verzieken en de mensen weg houden.
Vriendelijke groet
Jan.

Varen is noodzakelijk
Leven niet

BramM

Bericht door BramM » 16 feb 2013 11:27

Kees Korteweg de bijzondere kok waar ik mee gevaren heb op de "Arran" en de "Coeta" waste zin voeten in de grote vleespan en vond dit heel normaal......

BramM

Harrie

Bericht door Harrie » 09 sep 2014 10:59

Afbeelding
Willem Bellekom. Net voordat ie over boord sprong omdat pistool ketste.. :D Goeie kok :!:

Groeten,

Harrie.
No woman no cry.
Afbeelding

MC Spruit

Bericht door MC Spruit » 10 sep 2014 10:49

Zag de vraag of iemand Rein Muurling kent, heb met Rein gevaren bij Seatrade eind jaren 80, geweldige gozer en ook geen slechte kok.
Het laatste dat ik over hem heb gehoord is dat hij in Santo Tomás de Castilla (Guatamala) woont of woonde. Maar dat is van horen en zegge.
Where Nobody Knows Nothing
Somebody Knows Something..

nimrod

Bericht door nimrod » 10 sep 2014 22:22

MC Spruit schreef:Zag de vraag of iemand Rein Muurling kent, heb met Rein gevaren bij Seatrade eind jaren 80, geweldige gozer en ook geen slechte kok.
Het laatste dat ik over hem heb gehoord is dat hij in Santo Tomás de Castilla (Guatamala) woont of woonde. Maar dat is van horen en zegge.
Bedankt spruit,vandaar dat ik hem niet meer tegen kom,ik heb nog met hem gevaren in 1959
op de Esperance en weet jij ook iets van zijn broer Piet?
Varen is mijn hobby
Afbeelding

mvg. Harrie Dost

Roy

Bericht door Roy » 14 sep 2014 19:42

Lief scheepje die "Esperance".
San Thomas de Castilla is trouwens ook wel een lief oord om te wonen............ 8) :idea: :wink:

m.v.g., Roy

R.Konigers

Bericht door R.Konigers » 15 sep 2014 07:18

Goedemorgen Harrie...broer Piet heeft jarenlang als kapitein gevaren bij W&B..maar is inmiddels al een paar jaar met pensioen.
Mvrgr Roelof

nimrod

Bericht door nimrod » 15 sep 2014 09:00

R.Konigers schreef:Goedemorgen Harrie...broer Piet heeft jarenlang als kapitein gevaren bij W&B..maar is inmiddels al een paar jaar met pensioen.
Mvrgr Roelof
Aha daar hebben wij weer mijn vriend Roelof,nu dat van Piet wist ik al,hij heeft nog een cafe gehad in de stad Groningen.Hij was in 1958 bestman bij mijn vader h.k.Dost op de Ësperance,de vroegere
Hollandia.

bedankt Roelof
Varen is mijn hobby
Afbeelding

mvg. Harrie Dost

Plaats reactie