Rotterdamsche Kustvaart Centrale.

van: www.kustvaartforum.com
leonieuwpoort
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 okt 2012 22:14
Locatie: Hoek van Holland

Rotterdamsche Kustvaart Centrale.

Bericht door leonieuwpoort »

Wie heeft er nog meer foto's van schepen
van de Rotterdams Kolencentrale en wil deze plaatsen ?

Bij voorbaat hartelijk , Leo Nieuwpoort
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Roy »

Ik heb een zeer summier vlootlijstje van de R.K.C.
Misschien dat een apart topic wat meer licht op deze destijds toch wel zeer bekende R'damse rederij kan laten schijnen ?.
Ik kom op een totaal van 12 schepen uit.
Datum oprichting en liquidatie zijn mij ook onbekend.

m.v.g., Roy
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding
Is dit soms een van de schepen van de Rotterdamse Kolencentrale?

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Roy »

Ja Evert, dat is er één van de R.K.C.
De foto zou inkomend in de Nieuwe Waterweg kunnen zijn.
In mijn, ( niet gecontroleerde ), lijstje zou het de laatste toevoeging aan de vloot van de R.K.C. zijn.

Inmiddels is mij meer info over de R.K.C. toegezonden. Dat moet eerst nog bestudeerd worden, maar we komen er op terug.

m.v.g., Roy
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik heb ook een lijstje. De NV Rotterdamse Kolencentrale bestond al in de jaren '30 en heeft ook nog een serie spitsachtige binnenvaartschepen gehad. Ik zie dat de letters RKC ook voor Rotterdamse Kustvaart Centrale worden gebruikt. Zouden dat verschillende bedrijven zijn of niet? Er zijn in elk geval dwarsverbanden.

Schepen onder management van de Rotterdamse Kustvaartcentrale NV - RKC:
Att-S (1937 Boele Bolnes) eig: N.V. Zeevaart Maatschappij 'Holland-Engeland', Rotterdam, in 1958 verkocht.
Ton-S (1937 Boele Bolnes) eig: N.V. Zeevaart Maatschappij 'Ton', Rotterdam, in 1960 verkocht.
Bill-S (1937 Boele Bolnes) eig; N.V. Zeevaart Maatschappij 'Bill-S', Rotterdam, in 1940 na bombardement in de Theemsmonding verloren gegaan.
Bill-S [II] (1947 van Diepen, Waterhuizen) eig: N.V. Zeevaart Maatschappij 'Bill-S', Rotterdam, in 1959 verkocht.
Algarve (1939 Boele Bolnes) eig: Rotterdamse Kustvaartcentrale NV, in 1949 aangekocht, in 1958 verkocht
Henrica (1948 Smit Westerbroek) 1e eig: Rotterdamsche Zee- en Kustreederij NV Rotterdam, in 1952 ondergebracht bij RKC en in 1960 verkocht.

Schepen onder management Rotterdamse Kustvaartcentrale NV, met eig: N.V. Rotterdamsche Kolen Centrale, Rotterdam.
R.P.S. (1951, Zaanlandse Scheepsbouw Maatschappij) (afkorting van Rijk Pieter Schoonheim, directeur-eigenaar van de RKC, geb. 1898) In 1953 verloren gegaan bij Quessant.
Gerry-S (1951 TSM, Terneuzen) in 1967 verkocht.
Betty Anne-S (1953 Bodewes Martenshoek) in 1965 verkocht.
Pieter-S (1954 TSM, Terneuzen) in 1966 verkocht.

Schepen onder management en in eigendom van de NV Rotterdamse Kolencentrale -RKC:
Elisabeth (1919 de Jong Ruischerbrug) eig. NV Rokocent I, Rotterdam, in 1940 aangekocht, in 1951 verkocht.
Atje Ray-S s/s, type Empire (1944 Short Bros, Sunderland UK) eig: N.V. Rotterdamsche Kolen Centrale, Rotterdam, aangekocht in 1955 en verkocht in 1957.
Johanna-S (1957, sleepboot, binnenvaart) eig: N.V. Rotterdamsche Kolen Centrale, Rotterdam.

Op DEZE PAGINA staan foto's van de meeste schepen van R.K.C.
HIER staan foto's, tekeningen en gegevens van de Pieter S.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Rotterdamsche Kustvaart Centrale.

Bericht door Ben »

De Rotterdamsche Kolen Centrale, R.K.C. was een onderdeel van de Rotterdamsche Kustvaart Centrale.

Afbeelding
Bron: Moormans Jaarboek 1951.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Rotterdamsche Kustvaart Centrale.

Bericht door Ben »

@Gert, bedankt voor je vlootlijst waaraan de volgende schepen kunnen worden toegevoegd.

Wilhelmina-S - 1954 - sleepboot - binnenvaart.
Antonia - S - sleepboot - geen gegevens bekend.

in beheer:
Maymere - shelterdek vrachtschip - 1946 - St. Lawrence Metal & Marine Works, Quebec
Mayglen - idem - 1946 - idem
Maystar - idem - 1946 - idem
Drury L.S. - type Liberty Z-ET1-S-C3 - 1943 - Delta Shipbuilding, New Orleans
Londredam - type Liberty EC2-S-C1 - 1944 - California Shipbuilding, Los Angeles.
Bron: Scheepsfotoruilbeurs 1990 - 1997 2e druk.
Dick
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 nov 2005 17:28
Locatie: Castricum

Re: Rotterdamsche Kustvaart Centrale.

Bericht door Dick »

Geschiedenis en (naoorlogs) vloot RKC (fam. Schoonheim) staan beschreven in NEDERLANDSE KOOPVAARDIJSCHEPEN IN BEELD deel 10 Wilde vaart (2).

Dick
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Ben »

Gert Schouwstra schreef: Op DEZE PAGINA staan foto's van de meeste schepen van R.K.C.
Een foto van de Henrica staat er niet bij.

Afbeelding

Year: 1948 Name: HENRICA Flag: NLD Tons: 461 DWT: 660 Length overall: 52.5 Beam: 8.7 Builder: Smit, E.J., Westerbroek
Subsequent History: 6- SAFINA-E-GWADUR - 61 STAR ALTAIR Disposal Data: fire & capsized, Karnaphuli River, Chittagong 1.3.66, whilst loading drums of kerosene
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Rotterdamsche Kustvaart Centrale.

Bericht door Roy »

Het is juist wat Dick over zijn boek schrijft m.b.t. de geschiedenis van de R.K.C., maar een complete vlootlijst behelst het niet.
Inmiddels is die wel boven water gekomen, maar ook daar blijven nog wel de nodige vragen bij over.
Inmiddels is al een vraag over één hunner sleepboten gesteld, maar over hun verdere binnenvaartvloot is nog helemaal niets bekend.
Ik ben toch van mening dat dit een essentieel deel van dit bedrijf uitgemaakt heeft..................
Toch maar eens een vraag op het binnenvaartforum gedumpt.

m.v.g., Roy
Plaats reactie