Wie heeft er nog meer foto's van schepen
van de Rotterdams Kolencentrale en wil deze plaatsen ?
Bij voorbaat hartelijk , Leo Nieuwpoort
Rotterdamsche Kustvaart Centrale.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 29 okt 2012 22:14
- Locatie: Hoek van Holland
Re: Foto's gezocht.
Ik heb een zeer summier vlootlijstje van de R.K.C.
Misschien dat een apart topic wat meer licht op deze destijds toch wel zeer bekende R'damse rederij kan laten schijnen ?.
Ik kom op een totaal van 12 schepen uit.
Datum oprichting en liquidatie zijn mij ook onbekend.
m.v.g., Roy
Misschien dat een apart topic wat meer licht op deze destijds toch wel zeer bekende R'damse rederij kan laten schijnen ?.
Ik kom op een totaal van 12 schepen uit.
Datum oprichting en liquidatie zijn mij ook onbekend.
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Foto's gezocht.
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Re: Foto's gezocht.
Ja Evert, dat is er één van de R.K.C.
De foto zou inkomend in de Nieuwe Waterweg kunnen zijn.
In mijn, ( niet gecontroleerde ), lijstje zou het de laatste toevoeging aan de vloot van de R.K.C. zijn.
Inmiddels is mij meer info over de R.K.C. toegezonden. Dat moet eerst nog bestudeerd worden, maar we komen er op terug.
m.v.g., Roy
De foto zou inkomend in de Nieuwe Waterweg kunnen zijn.
In mijn, ( niet gecontroleerde ), lijstje zou het de laatste toevoeging aan de vloot van de R.K.C. zijn.
Inmiddels is mij meer info over de R.K.C. toegezonden. Dat moet eerst nog bestudeerd worden, maar we komen er op terug.
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Foto's gezocht.
Ik heb ook een lijstje. De NV Rotterdamse Kolencentrale bestond al in de jaren '30 en heeft ook nog een serie spitsachtige binnenvaartschepen gehad. Ik zie dat de letters RKC ook voor Rotterdamse Kustvaart Centrale worden gebruikt. Zouden dat verschillende bedrijven zijn of niet? Er zijn in elk geval dwarsverbanden.
Schepen onder management van de Rotterdamse Kustvaartcentrale NV - RKC:
Att-S (1937 Boele Bolnes) eig: N.V. Zeevaart Maatschappij 'Holland-Engeland', Rotterdam, in 1958 verkocht.
Ton-S (1937 Boele Bolnes) eig: N.V. Zeevaart Maatschappij 'Ton', Rotterdam, in 1960 verkocht.
Bill-S (1937 Boele Bolnes) eig; N.V. Zeevaart Maatschappij 'Bill-S', Rotterdam, in 1940 na bombardement in de Theemsmonding verloren gegaan.
Bill-S [II] (1947 van Diepen, Waterhuizen) eig: N.V. Zeevaart Maatschappij 'Bill-S', Rotterdam, in 1959 verkocht.
Algarve (1939 Boele Bolnes) eig: Rotterdamse Kustvaartcentrale NV, in 1949 aangekocht, in 1958 verkocht
Henrica (1948 Smit Westerbroek) 1e eig: Rotterdamsche Zee- en Kustreederij NV Rotterdam, in 1952 ondergebracht bij RKC en in 1960 verkocht.
Schepen onder management Rotterdamse Kustvaartcentrale NV, met eig: N.V. Rotterdamsche Kolen Centrale, Rotterdam.
R.P.S. (1951, Zaanlandse Scheepsbouw Maatschappij) (afkorting van Rijk Pieter Schoonheim, directeur-eigenaar van de RKC, geb. 1898) In 1953 verloren gegaan bij Quessant.
Gerry-S (1951 TSM, Terneuzen) in 1967 verkocht.
Betty Anne-S (1953 Bodewes Martenshoek) in 1965 verkocht.
Pieter-S (1954 TSM, Terneuzen) in 1966 verkocht.
Schepen onder management en in eigendom van de NV Rotterdamse Kolencentrale -RKC:
Elisabeth (1919 de Jong Ruischerbrug) eig. NV Rokocent I, Rotterdam, in 1940 aangekocht, in 1951 verkocht.
Atje Ray-S s/s, type Empire (1944 Short Bros, Sunderland UK) eig: N.V. Rotterdamsche Kolen Centrale, Rotterdam, aangekocht in 1955 en verkocht in 1957.
Johanna-S (1957, sleepboot, binnenvaart) eig: N.V. Rotterdamsche Kolen Centrale, Rotterdam.
Op DEZE PAGINA staan foto's van de meeste schepen van R.K.C.
HIER staan foto's, tekeningen en gegevens van de Pieter S.
Schepen onder management van de Rotterdamse Kustvaartcentrale NV - RKC:
Att-S (1937 Boele Bolnes) eig: N.V. Zeevaart Maatschappij 'Holland-Engeland', Rotterdam, in 1958 verkocht.
Ton-S (1937 Boele Bolnes) eig: N.V. Zeevaart Maatschappij 'Ton', Rotterdam, in 1960 verkocht.
Bill-S (1937 Boele Bolnes) eig; N.V. Zeevaart Maatschappij 'Bill-S', Rotterdam, in 1940 na bombardement in de Theemsmonding verloren gegaan.
Bill-S [II] (1947 van Diepen, Waterhuizen) eig: N.V. Zeevaart Maatschappij 'Bill-S', Rotterdam, in 1959 verkocht.
Algarve (1939 Boele Bolnes) eig: Rotterdamse Kustvaartcentrale NV, in 1949 aangekocht, in 1958 verkocht
Henrica (1948 Smit Westerbroek) 1e eig: Rotterdamsche Zee- en Kustreederij NV Rotterdam, in 1952 ondergebracht bij RKC en in 1960 verkocht.
Schepen onder management Rotterdamse Kustvaartcentrale NV, met eig: N.V. Rotterdamsche Kolen Centrale, Rotterdam.
R.P.S. (1951, Zaanlandse Scheepsbouw Maatschappij) (afkorting van Rijk Pieter Schoonheim, directeur-eigenaar van de RKC, geb. 1898) In 1953 verloren gegaan bij Quessant.
Gerry-S (1951 TSM, Terneuzen) in 1967 verkocht.
Betty Anne-S (1953 Bodewes Martenshoek) in 1965 verkocht.
Pieter-S (1954 TSM, Terneuzen) in 1966 verkocht.
Schepen onder management en in eigendom van de NV Rotterdamse Kolencentrale -RKC:
Elisabeth (1919 de Jong Ruischerbrug) eig. NV Rokocent I, Rotterdam, in 1940 aangekocht, in 1951 verkocht.
Atje Ray-S s/s, type Empire (1944 Short Bros, Sunderland UK) eig: N.V. Rotterdamsche Kolen Centrale, Rotterdam, aangekocht in 1955 en verkocht in 1957.
Johanna-S (1957, sleepboot, binnenvaart) eig: N.V. Rotterdamsche Kolen Centrale, Rotterdam.
Op DEZE PAGINA staan foto's van de meeste schepen van R.K.C.
HIER staan foto's, tekeningen en gegevens van de Pieter S.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Rotterdamsche Kustvaart Centrale.
De Rotterdamsche Kolen Centrale, R.K.C. was een onderdeel van de Rotterdamsche Kustvaart Centrale.
Bron: Moormans Jaarboek 1951.
Bron: Moormans Jaarboek 1951.
Re: Rotterdamsche Kustvaart Centrale.
@Gert, bedankt voor je vlootlijst waaraan de volgende schepen kunnen worden toegevoegd.
Wilhelmina-S - 1954 - sleepboot - binnenvaart.
Antonia - S - sleepboot - geen gegevens bekend.
in beheer:
Maymere - shelterdek vrachtschip - 1946 - St. Lawrence Metal & Marine Works, Quebec
Mayglen - idem - 1946 - idem
Maystar - idem - 1946 - idem
Drury L.S. - type Liberty Z-ET1-S-C3 - 1943 - Delta Shipbuilding, New Orleans
Londredam - type Liberty EC2-S-C1 - 1944 - California Shipbuilding, Los Angeles.
Bron: Scheepsfotoruilbeurs 1990 - 1997 2e druk.
Wilhelmina-S - 1954 - sleepboot - binnenvaart.
Antonia - S - sleepboot - geen gegevens bekend.
in beheer:
Maymere - shelterdek vrachtschip - 1946 - St. Lawrence Metal & Marine Works, Quebec
Mayglen - idem - 1946 - idem
Maystar - idem - 1946 - idem
Drury L.S. - type Liberty Z-ET1-S-C3 - 1943 - Delta Shipbuilding, New Orleans
Londredam - type Liberty EC2-S-C1 - 1944 - California Shipbuilding, Los Angeles.
Bron: Scheepsfotoruilbeurs 1990 - 1997 2e druk.
Re: Rotterdamsche Kustvaart Centrale.
Geschiedenis en (naoorlogs) vloot RKC (fam. Schoonheim) staan beschreven in NEDERLANDSE KOOPVAARDIJSCHEPEN IN BEELD deel 10 Wilde vaart (2).
Dick
Dick
Re: Foto's gezocht.
Een foto van de Henrica staat er niet bij.Gert Schouwstra schreef: Op DEZE PAGINA staan foto's van de meeste schepen van R.K.C.
Year: 1948 Name: HENRICA Flag: NLD Tons: 461 DWT: 660 Length overall: 52.5 Beam: 8.7 Builder: Smit, E.J., Westerbroek
Subsequent History: 6- SAFINA-E-GWADUR - 61 STAR ALTAIR Disposal Data: fire & capsized, Karnaphuli River, Chittagong 1.3.66, whilst loading drums of kerosene
Re: Rotterdamsche Kustvaart Centrale.
Het is juist wat Dick over zijn boek schrijft m.b.t. de geschiedenis van de R.K.C., maar een complete vlootlijst behelst het niet.
Inmiddels is die wel boven water gekomen, maar ook daar blijven nog wel de nodige vragen bij over.
Inmiddels is al een vraag over één hunner sleepboten gesteld, maar over hun verdere binnenvaartvloot is nog helemaal niets bekend.
Ik ben toch van mening dat dit een essentieel deel van dit bedrijf uitgemaakt heeft..................
Toch maar eens een vraag op het binnenvaartforum gedumpt.
m.v.g., Roy
Inmiddels is die wel boven water gekomen, maar ook daar blijven nog wel de nodige vragen bij over.
Inmiddels is al een vraag over één hunner sleepboten gesteld, maar over hun verdere binnenvaartvloot is nog helemaal niets bekend.
Ik ben toch van mening dat dit een essentieel deel van dit bedrijf uitgemaakt heeft..................
Toch maar eens een vraag op het binnenvaartforum gedumpt.
m.v.g., Roy