"Even Apeldoorn bellen".

van: www.kustvaartforum.com
Hydrafia
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2018 15:40

Re: "Even Apeldoorn bellen".

Bericht door Hydrafia »

Ben schreef: 03 aug 2016 09:58 De Klazina gestrand / op het strand op een ongedateerde foto en lokatie. Is er iemand die hier meer over weet?

Klazina 1956 ex IJsselborg werf Sander Delfzijl.jpg
De Klazina is van mijn vader geweest. Anne Visser. Inderdaad gestrand bij Dungeness in 1972. De reden van dit incident was zijn gezondheidstoestand.
Hij had al een tijd last van zijn hart, was somber en eenzaam. Het ging niet zo goed in de scheepvaart en hij maakte zich grote zorgen over de voortgang van zijn bedrijf. Hij dronk geen alcohol en leefde verder gezond; at alleen wat te veel. Door medicijnen door elkaar te nemen werd hij onwel tijdens zijn wacht. In de vroege ochtend werd de stuurman wakker doordat de motor geen koelwater meer kreeg en een vreemd geluid maakte. Ontstelt zag hij strand toen hij uit zijn patrijspoort keek. Rende naar boven en vond mijn vader totaal van de wereld. Hij heeft de motor gauw uitgezet en getracht mijn vader weer bij zijn positieven te brengen. Toen dat lukte hebben ze alle contact met de buitenwereld verbroken. Grote zeeslepers lagen inmiddels al buitengaats en de politie en Engelse douane wilden aan boord komen. Maar werden de toegang geweigerd. Ze besloten om het tij af te wachten en bij hoog water langzaam en voorzichtig te proberen zelfstandig van het strand af te komen. Uiteindelijk is dat gelukt door goed zeemanschap. Dit incident heeft natuurlijk gevolgen gehad. Hij was onderweg naar Ierland en daar werd hij verdacht van het smokkelen van wapens voor de Ira. Heeft een nacht in de gevangenis gezeten maar vrijgelaten toen er niets werd gevonden. Later heeft mijn vader zich moeten verantwoorden in Den Haag. Anne Visser is in 1984 op 57 jarige leeftijd overleden aan een hartaanval. Ik heb groot respect voor de wijze waarop mijn vader dit incident in Dungeness tot een goed einde heeft weten te brengen.
shassing
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 nov 2007 08:59
Locatie: Delfzijl

Re: "Even Apeldoorn bellen".

Bericht door shassing »

Twee containerschepen van Maersk en MSC kwamen dit weekend met elkaar in aanvaring in de haven van het Chileense Callao.


Bij het incident vielen geen gewonden of doden. Ook de materiële schade bleef beperkt, schrijft Port Technology. Beide vaartuigen konden hun reis langs de westkust van Zuid-Amerika vervolgen na de aanvaring (bekijk ook de video onderaan dit artikel).

Sleepboten werden ingezet om een ernstigere botsing te voorkomen, waardoor de schade beperkt kon blijven. Wat door oorzaak van de aanvaring is geweest, is nog niet duidelijk.
Bron: NT, 27/03/2018

https://youtu.be/BOK4EwmJpJw
Waterzwerver
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 feb 2018 17:59

Re: "Even Apeldoorn bellen".

Bericht door Waterzwerver »

Hydrafia schreef: 27 mar 2018 12:33
Ben schreef: 03 aug 2016 09:58 De Klazina gestrand / op het strand op een ongedateerde foto en lokatie. Is er iemand die hier meer over weet?

Klazina 1956 ex IJsselborg werf Sander Delfzijl.jpg
De Klazina is van mijn vader geweest. Anne Visser.
Ik heb nog een tijdje op de volgende Klazina met je vader gevaren, de ex Jacob Beckker.
Hebben het schip toen uitgehaald van Hamburg. Daarna verbouwing in Delfzijl en vervolgens in charter voor Schulte.
Hoofzakelijk cellulose van Zweden naar Frankrijk en staal weer terug.
Volgens mij ben jij toen nog aan boord geweest in Frankrijk en was er het incident met wat verf en de hond die daar door heen gelopen was ?
Flip
Berichten: 211
Lid geworden op: 31 jul 2010 13:10
Locatie: Appingedam

Re: "Even Apeldoorn bellen".

Bericht door Flip »

Jacob Becker / Klazina

https://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=3460

Groet, Flip Buitenkamp
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: "Even Apeldoorn bellen".

Bericht door Gert Schouwstra »

Containerschip raakt het strand van Vlissingen op Hemelvaartsdag.
https://nos.nl/artikel/2334715-containe ... en-op.html
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie