N.V. Scheepvaartbedrijf "Poseidon".

van: www.kustvaartforum.com
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Scheepvaartbedrijf Poseidon B.V.

Bericht door R.Konigers »

Poseidon is opgericht 4 mei 1954 door dhr.Sleeboom..als bevrachtingskantoor.
even een greep uit 1960:
-Trihill en de Trigon....(ik dacht dat dhr.Sleeboom zelf ook bij in zat.)
-Lukas M
en van de familie Damhof had hij toen alleen Jan Damhof jr. over de streep kunnen trekken. De rest van de familie Damhof bleef lekker zitten bij Holland-Coasting en Carebeka.

De vloot van J.Damhof jr.(ea):
Afbeelding
-Bierum

Afbeelding
-Daniël

Afbeelding
-Geziena Hendrika

Afbeelding
-Stern
Roy-

Bericht door Roy- »

Poseidon deed ook het crewmanagement voor Sleepdienst J.& S. Engelsman uit Badhoevedorp.
Hoe lang dit geduurd heeft weet ik niet, maar in 1973 voer ik voor Engelsman. Zodoende weet ik dat.

m.v.g. Roy
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Afbeelding
Even de zaak weer naar boven halen met de Daniel '53...
Mvrgr Roelof
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Bericht door hank »

Mijn idee dat Poseidon was opgericht door diverse Damhof reders blijkt dus niet juist te zijn.
Dus in tegenstelling zoals het bij Beck is gegaan was hier de relatie puur bevrachter-reders. Poseidon heeft dus ook geen eigen schepen in bezit gehad.
Zelf bezit ik geen afbeeldingen maar heb 35 namen genoteerd staan waarvan de eigenaar een Damhof was.Deze zijn tot dusver nog maar weing in beeld geweest, maar dat kan nog komen.

Hank.
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Hallo Hank...ik denk dat het namelijk zo zit...Holland Coasting had een hoofdkantoor in Amsterdam en aan de Marktstraat 1 te Delfzijl een bijkantoor...waar mijn vermoeden bestaat dat dhr.Sleeboom aldaar werkzaam was..en later (1954) met zijn eigen bedrijf (Poseidon) begon..
want de schepen die bij Poseidon aan kantoor zaten kwamen allemaal bij Holland Coasting vandaan....de meeste schepen aan kantoor toen waren wel van dhr.J.Damhof....(Bierum , Daniel , Geziena Hendrika , Stern)......de rest van de Damhofjes bleef lekker bij Carebeka , Wagenborg of Holland Coasting...deze kwamen pas veel later bij Poseidon. Of dhr.J.Damhof nog financieele belangen had in Poseidon durf ik niet te zeggen. Ik hoop dat dit verhaal wat stof doet opwaaien en we later in deze Topic het werkelijke verhaal kunnen schrijven..want tot nu toe heb ik het alleen over vermoedens.....
Komt u maar............
Mvrgr Roelof
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Bericht door Huug »

Afbeelding

Dan zou dat deze Bierum van 1948 zijn ? Maar ik dacht dat de Daniel (1953) het oudste schip was of eerste hoe je ook noemen wil die bij Poseidon zat.

Was er ook niet nog eens wat aan de hand geweest met deze Bierum?
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Klopt Huug op 26 maart 1959 was de Bierum in Harlingen omgedonderd.
maar is gelijk weer rechtgezet en gerepareerd.(zie ook Gron.Kustvaart).
Afbeelding
Wie de eerste boot bij Poseidon was weet ik niet ..ik heb er geen gegevens van tussen 1954-1959...aannemelijk is dat de Bierum en Daniel
in 1954 tegelijk bij Poseidon zijn terechtgekomen.
Mvgr Roelof
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Afbeelding
De Twee Gebroeders van Harm en Jan Damhof , Delfzijl was de eerste jaren het grootste schip binnen de Damhof familie. Echter dit schip kwam pas in 1969 bij Poseidon. Voor die tijd bij Carebeka.
Mvrgr Roelof
Gert Schouwstra
Berichten: 4590
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Barok

Bericht door Gert Schouwstra »

De Raila Dan (laatste naam is Eagle) was een van origine Deens vrachtschip dat werd ingezet voor de vaart op Groenland. Het werd in 1962 gebouwd op de IJsselwerf in Gorinchem in opdracht van de Deense rederij J. Lauritzen.

Van 1969 tot 1974 voer de Raila Dan onder de naam Barok voor de Nederlandse rederij Poseidon.

Na diverse malen verkocht en van naam veranderd te zijn ligt het sinds 1985 afgezonken als kunstmatig koraalrif bij de Florida Keys en is sindsdien één van de meest bezochte duikstekken van de Verenigde Staten.

Zie verder https://www.eaglewreck.info/
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Binnenkort gaan we eens verder met het opbouwen vanaf de begintijd,want er is nog geen foto geplaatst van de eerstelingen:
Geziena- Hendrika , Lukas M welke samen met de eerder getoonde Bierum'48 ,Daniel '53 .
Plaats reactie