J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam.
In 1975 verkocht Argo Reederei (beheer Zeerederij H.Nefkens , bevrachting Hoekstra) de Bussard naar Denemarken.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam.
In 1976 was het zo slecht met de Rotterdam-Ipswich Line dat het dat jaar werd opgeheven en het gecharterde
Ipswich Pioneer II ging terug naar Argo Reederei , die er al snel een ander charter voor vond.
Hoekstra bleef voorlopig manager voor de Rico , Auriga , Altair en Greif.
Ipswich Pioneer II ging terug naar Argo Reederei , die er al snel een ander charter voor vond.
Hoekstra bleef voorlopig manager voor de Rico , Auriga , Altair en Greif.
Re: J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam.
Zeer interessant solo'tje Roelof.
Er is blijkbaar erg veel over Hoekstra te vertellen. Interessant hoor !.
m.v.g., Roy
Er is blijkbaar erg veel over Hoekstra te vertellen. Interessant hoor !.
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam.
Nou Roy..het eind komt al een beetje in zicht..
in 1977 werd de Panamese Rico verkocht en ook de Greif werden verkocht. In dat jaar richtte Argo Reederei Richard Adler & Sn , ( in dat jaar is volgens mij dhr.Hoekstra ook gestopt (volgens bronnen is hij in 1978 overleden))
in Rotterdam een nieuwe rederij op : ROTTERDAM INTERCONTINENTAL LINE
de schepen onder beheer van Nefkens , de Altair en Auriga werden overgeheveld naar de nieuwe RIL. (ik weet niet wat dhr.Nefkens nog met de RIL te maken had , maar waarschijlijk niets).
De oprichting van de nieuwe officiele rederij had waarschijlijk te maken om scheepsbouwsubsidie te krijgen voor een nieuwbouwschip die gebouwd zou worden bij de toenmalige Jonker & Stans...
De voorwaarden voor die scheepsbouwsubsidie was dat het in Nederland geregistreerd bedrijf moest zijn en het schip min. 6 jaar onder Nederlandse vlag moest blijven varen....waardoor er zogenaamde "subsidierederijtjes"in Nederland werden opgericht alwaar vaak Duitsers achter zaten (bijv.Red.Equator en Red.Noordlijn).
in 1977 werd de Panamese Rico verkocht en ook de Greif werden verkocht. In dat jaar richtte Argo Reederei Richard Adler & Sn , ( in dat jaar is volgens mij dhr.Hoekstra ook gestopt (volgens bronnen is hij in 1978 overleden))
in Rotterdam een nieuwe rederij op : ROTTERDAM INTERCONTINENTAL LINE
de schepen onder beheer van Nefkens , de Altair en Auriga werden overgeheveld naar de nieuwe RIL. (ik weet niet wat dhr.Nefkens nog met de RIL te maken had , maar waarschijlijk niets).
De oprichting van de nieuwe officiele rederij had waarschijlijk te maken om scheepsbouwsubsidie te krijgen voor een nieuwbouwschip die gebouwd zou worden bij de toenmalige Jonker & Stans...
De voorwaarden voor die scheepsbouwsubsidie was dat het in Nederland geregistreerd bedrijf moest zijn en het schip min. 6 jaar onder Nederlandse vlag moest blijven varen....waardoor er zogenaamde "subsidierederijtjes"in Nederland werden opgericht alwaar vaak Duitsers achter zaten (bijv.Red.Equator en Red.Noordlijn).
Re: J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam.
In die tijd was er in Rotterdam een H. Nefkens die een aantal rijnvaartschepen had.
Deze veelal bij Van Goor in Monnickendam gebouwde schepen werden en bloc verkocht aan de Duitse rederij Lehnkering.
Volgens mij is hierboven sprake van dezelfde H. Nefkens.
Hank
Deze veelal bij Van Goor in Monnickendam gebouwde schepen werden en bloc verkocht aan de Duitse rederij Lehnkering.
Volgens mij is hierboven sprake van dezelfde H. Nefkens.
Hank
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam.
In 1978 kwam het nieuwbouwschip Alamak in de vaart voor Rotterdam Intercontinental Line te Rotterdam in de vaart , gebouwd bij Jonker en Stans...eigenlijk niets meer met Hoekstra te maken.
Dat jaar werd de Auriga verkocht naar Griekenland , maar werd door Argo Reederei , Bremen weer teruggecharterd als Auriga.
In 1982 werd ook de Altair verkocht.
In 1984 zoals verwacht werd na 6 jaar de Alamak (na subsidie verloop) overgeheveld naar Argo Reederei , Bremen echter onder Cypriotische vlag...als Alamar. Dit betekende ook gelijk het einde van Rotterdam-Intercontinental Line te Rotterdam.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam.
Je hebt gelijk Hank...ik heb op het binnenvaart iets gevonden over ing.Harry Nicolaas Maria Nefkens te Rotterdam hij heeft in 1964 bij van Goor het binnenvaartschip Victor laten bouwen. En ook in 1964 bij Pattje de Robert.
In 1966 bij Pattje nog 3 binnenvaartschepen in opdracht gegeven maar ook weer geannuleerd.
Dus hij was niet onbekend met de scheepvaart.
In 1966 bij Pattje nog 3 binnenvaartschepen in opdracht gegeven maar ook weer geannuleerd.
Dus hij was niet onbekend met de scheepvaart.
Re: J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam.
R.Konigers schreef:In 1968 werd de Ipswich Pioneer(ex Meise '60) na 8 jaar teruggeleverd aan Argo Reederei en kwam als Pirol weer onder Duitse vlag....
Re: J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam.
R.Konigers schreef:.....werd in 1971 na 10 jaar trouwe dienst de Ipswich Progress (ex Fink) verkocht aan James Smith ,Rotterdam als Bernisse ,......