Willy 1986 van scheepswerf Ferus Smit en haar zusjes.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Willy 1986 van scheepswerf Ferus Smit en haar zusjes.

Bericht door Ben »

R.Konigers schreef:....de eerste Willy van '86 was er 1 uit een serie van ca.10 van Ferus Smit...de 2e Willy was een soort nakomelingetje gebouwd bij Scheepswerf Harlingen..die leek wel erg veel op de Ferus standaard bootjes.
Afbeelding
Willy 1986.

Afbeelding
Willy 1991.

Afbeelding

De verschillen in tonnage en afmetingen.

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Willy 1986 van scheepswerf Ferus Smit en haar zusjes.

Bericht door Ben »

Het iets grotere zusje van de Willy van 1986, de Willy 2 ging als Willy op 9 september 1991 tewater bij N.V. Scheepswerf- en Reparatiebedrijf "Harlingen, Harlingen" voor Evert Bays C.V., Texel.

Afbeelding

Afbeelding
van Buuren

Re: Willy 1986 van scheepswerf Ferus Smit en haar zusjes.

Bericht door van Buuren »

De Heron(ex.Lingedijk) ligt in 2005 big-bags te laden bij Ritsema in de Hunzehaven Groningen

Afbeelding
aron
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 dec 2007 16:36
Locatie: kabelgat

Re: Willy 1986 van scheepswerf Ferus Smit en haar zusjes.

Bericht door aron »

Leuk draadje, heb op alle twee de Willy`s gevaren bij Bais, de 2 was een grotere kopie met in de ogen van Evert verbeterpunten die ik
niet onderschrijf, maar ja wie ben ik. Heb wel kunnen ervaren de verschillen en vond de kleinere bootje iets solider.

ik volg verder,
Op zee is alles in beweging.........dat staat vast!
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Willy 1986 van scheepswerf Ferus Smit en haar zusjes.

Bericht door itasca »

De LOA van 65 m in deze serie, is daar een reden voor??
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Willy 1986 van scheepswerf Ferus Smit en haar zusjes.

Bericht door R.Konigers »

Goedemiddag itasca , er lag ergens een grens voor een loodlijnlengte van < 60m , alleen zo uit mijn hoofd weet ik niet meer waarvoor...er waren in die tijd vele "grenzen" zoals 65m loodlijn (constructief) , 75 meter loodlijn (max.KHV) , 100 m over alles
grens voor loodsplicht ergens in Noorwegen meende ik , 999 BRT , 1599 BRT , 85 meter loodlijn (daarboven o.a. valboot verplicht) , 80 m loodlijn (daarboven lekstabiliteit verplicht) dan had je nog grenzen bij de nieuwere GT metingen van 2000 GT -4000 GT en ook nog eens grenzen voor motorvermogen van 750 kW en 2400 kW...ik zal vast nog wat vergeten :-)
Deze regels zijn vaak vastgelegd door klassebureaus - scheepvaartinspectie of bemanningswetgeving of scheepsmetingdienst..

Ik heb het even beknopt en kort gehouden want het is nogal taaie , droge kost...ik hoop dat je er iets aan hebt. Wil je meer weten , moet ik ook even in de boeken gaan duiken maar dan wil je wel weten stuur ik wel een PB'tje.
Groeten Roelof
Jaap de Waard
Berichten: 65
Lid geworden op: 20 aug 2008 19:50
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Willy 1986 van scheepswerf Ferus Smit en haar zusjes.

Bericht door Jaap de Waard »

Roelof,
had die 60 en 75 meter ook niet iets met de bemanningseisen te maken? Verder was volgens mij de 75 meter ook nog een tijdje de grens tussen kleine en grote handelsvaart.
Niets mooier dan een schip
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Willy 1986 van scheepswerf Ferus Smit en haar zusjes.

Bericht door R.Konigers »

Die 75 meter grens was inderdaad de grens tussen KHV en GHV...en ook nog 1599 BRT...als je daarboven kwam moest je een marconist aan boord hebben. Sommige schepen zag je nog wel eens rondvaren met een extra container achterop het dekhuis.
(na verlenging ofzo , of bij open-of gesloten shelterdekkers). Bemanning ging aan de hand van BRT's of motorvermogens volgens mij.
Groeten Roelof
aron
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 dec 2007 16:36
Locatie: kabelgat

Re: Willy 1986 van scheepswerf Ferus Smit en haar zusjes.

Bericht door aron »

Op allebei de Willy`s voerden we met z`n 5-jes ( ter info)


Aron.
Op zee is alles in beweging.........dat staat vast!
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Willy 1986 van scheepswerf Ferus Smit en haar zusjes.

Bericht door R.Konigers »

Oh ja..ik kreeg net info dat er ook nog een grens van 65 m over alles was..onder deze lengte was je niet loodsplichtig...denk bijvoorbeeld even de afgekapte neus van de Wilhelmina V...die was namelijk gebouwd met een lengte van 65.67m o.a.
Plaats reactie