Willy 1986 van scheepswerf Ferus Smit en haar zusjes.

van: www.kustvaartforum.com
Jaap H
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jan 2005 21:31

Re: Willy 1986 van scheepswerf Ferus Smit en haar zusjes.

Bericht door Jaap H »

Was het niet zo dat schepen met lengte tussen de loodlijnen kleiner dan 60 meter met 1 stuurman mochten varen en tussen 60 en 75 meter met 2 stuurlui?

Later had het ook nog iets met vaarbevoegdheid te maken , maar dat was eind jaren 80. Ben toen vers van school met mijn 3e rang als stuurman gaan varen bij Beck Scheepvaart op de Triton, maar had eigenlijk eerst half jaar als 2e moeten varen. Volgens de de heer Folmer niet zo'n probleem, duurde volgens hem toch langer dan 2 maanden voordat S.I. er achter was en dan was mijn aflos periode afgelopen. Dus eerste tijd alleen aflos reisjes gedaan van ongeveer 2 maanden.

Groeten Jaap
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Willy 1986 van scheepswerf Ferus Smit en haar zusjes.

Bericht door R.Konigers »

Hallo Jaap , dat van voor 1984 weet ik niet . Met overschakeling naar de GT-metingen is alles veranderd in 1984.
Bij een scheepje als de Willy kom je dan op het volgende uit <2000 GT:
kapitein
stuurman
machinist ( motor < 750 kW , als kapitein in bezit is van MM , machinist niet nodig)
4 matrozen ( 3 matrozen voor onbeperkte vaart op schepen <1000GT )

Misschien kunnen er afwijkingen zijn i.v.m. vaargebieden.
Zo kom ik denk ook op die 5 man waar Aron het over heeft.
Jaap H
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jan 2005 21:31

Re: Willy 1986 van scheepswerf Ferus Smit en haar zusjes.

Bericht door Jaap H »

Goedenavond Roelof,

Meen dat het halfverwege 1985 was dat de regels veranderde. Zat toen bij Holwerda daar gingen in 1985 van de 3000 tonners ( 1599Brt) de 2e stuurman en 1 matroos van boord. Meen van de 1500 Tonnners een matroos en de assistent WTK.

De Triumph en Triton van 1986 waren onder de 1000GT, maar voor de andere 1500 tonners, zoals Victress , Globe enz. die hadden ook certificaat voor 5 mans bezetting. Die waren gebouwd voor 1985. Ze kwamen later net boven de 1000GT uit, daar was een overgangsregeling of "Dispensatie" van kracht.

Volgens mij voeren schepen zoals de Willy in het begin met zijn vijven, Kapt, Strm en 3 matrozen, waarvan 1 met machinekamer verklaring. Later kregen ze een 4 mans safe manning. Buiten de kapitein al of niet in bezit van MM moest er iemand anders zijn die de essentiële dingen (bransbluspomp, etc.) kon bedienen, dat was de Machinekamer verklaring. Meen dat met de MarOff opleiding die mk-verklaring niet meer nodig was als de stuurman het MarOff diploma had.

Voor 1984 of 1985 gold de regel kleiner dan 60 meter tussen de loodlijnen, 1 stuurman en tussen 60 en 75 meter 2 stuurlui. Aantal Machinisten hing af van het vermogen, herinner ik me.

Groeten Jaap
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Willy 1986 van scheepswerf Ferus Smit en haar zusjes.

Bericht door R.Konigers »

Hallo Jaap...hartelijk dank voor je aanvulling en goede reis naar Finland.
Groeten Roelof
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Willy 1986 van scheepswerf Ferus Smit en haar zusjes.

Bericht door Ben »

Ben schreef:.......wegens drukte serie verder uitbesteed aan scheepswerf Bijlsma, Wartena
bnr. 649 1989 Voran - 1993 Sandettie - 2004 Dan Provider - 2007 Gerda ......
ShipSpotting.com
Afbeelding
© Leo Johannes

En nog veel meer foto's van haar: https://www.shipspotting.com/ships/ship.php?imo=8906212
jan pont
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 jul 2007 19:40
Locatie: gorinchem

Re: Willy 1986 van scheepswerf Ferus Smit en haar zusjes.

Bericht door jan pont »

Afbeelding
wily 25-03-86
varen is een manier van leven
aron
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 dec 2007 16:36
Locatie: kabelgat

Re: Willy 1986 van scheepswerf Ferus Smit en haar zusjes.

Bericht door aron »

Ik heb ff in mijn oude monsterboekje gekeken en ik heb nog zo`n verklaring voor de mk van de scheepvaartinspectie,
kwam een mannetje kijken of je de pompen kan bedienen en nog een paar van die handelingen, schreef een papiertje uit,
Bais blij en wij weer hobbelen. Bais- stuurman-en 3 matrozen hop de zee weer op.

Afbeelding

Aron.
Op zee is alles in beweging.........dat staat vast!
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Willy 1986 van scheepswerf Ferus Smit en haar zusjes.

Bericht door Ben »

De Tarja G ex Tarja werd in 1997 gekocht door Stamina Shipping Ltd., Limassol, Cyprus met als mgr.Unifleet B.V., Roosendaal en verbouwd tot tanker Charlotte Theresa.

Afbeelding
marcel c
Berichten: 2658
Lid geworden op: 08 nov 2006 21:57
Locatie: ijmuiden
Contacteer:

Re: Willy 1986 van scheepswerf Ferus Smit en haar zusjes.

Bericht door marcel c »

Hallo,

De Emil gebouwd als Nescio 22-02-2015 te IJmuiden.

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes , Marcel
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Willy 1986 van scheepswerf Ferus Smit en haar zusjes.

Bericht door R.Konigers »

Still in the running..geweldig !
Plaats reactie