De 17 Bijlsma Traders 2200-2500.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
-
- Berichten: 1007
- Lid geworden op: 01 jan 2005 14:13
- Locatie: Groningen
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: De 17 Bijlsma Traders 2200-2500
Voor de laatste 2 waren even geen kapitein-eigenaars voor te vinden..bnr.676 werd te water gelaten als Flevoborg maar er werd tijdens de afbouw nog een kapt./eigenaar voor gevonden...nl. van Dam en in de vaart gekomen als Elise..en de
laatste bnr.682 de Fivelborg heeft nog 2 jaren voor Wagenborg zelf gevaren.
Re: De 17 Bijlsma Traders 2200-2500
@Henk, je bevestigt mijn al jaren lange gedachten dat ik de Marietje Andrea bij Welgelegen in Harlingen op de helling heb gezien en dat de kop verhoogd werd.schokker schreef:Volgens mij was de Steady ook 2200dwt. Volgens mij waren zelfs de eerste 6 of 7 stuks 2200ton dwt.
De Marietje Andrea is later als enige verdiept (door kalfdekken en ook de boeing op de kop verhoogt) tot 2500 ton.
Een foto van nr. 13 de Aaltje Jacoba heb ik nog niet gezien, ik heb slechts dit verknipte knipsel:
-
- Berichten: 1007
- Lid geworden op: 01 jan 2005 14:13
- Locatie: Groningen
Re: De 17 Bijlsma Traders 2200-2500
De Cito was de enige uit de serie die bij oplevering onder buitenlandse vlag voer met als eigenaar Navyleader Shipping Ltd., Limassol, Cyprus. In 2003 werd zij door haar nieuwe eigenaar Cito Shipping N.V., Limassol, Cyprus
onder Nederlandse vlag gebracht met thuishaven Harlingen. Zij voer in charter bij Maritim Befrachtung AG, Duisburg.
onder Nederlandse vlag gebracht met thuishaven Harlingen. Zij voer in charter bij Maritim Befrachtung AG, Duisburg.
Re: De 17 Bijlsma Traders 2200-2500
Wat me ook opvalt is dat sommige een andere hoogte van het ruim/coaming hebben. Bij sommige zie je de luiken thv van de bovenkant van de boeiing (achterop) en bij andere er onder, zoals die van Danser. En dat klopt dat ook weer met de ruiminhouden volgens Prima Shipping, de Celina (114.384 cft) en RMS, de RMS Rahm (125.424cft). De Celina heeft een ruimhoogte van 6.31 m en de Rahm van 6.92 m. Voor de rest zijn deze 2 schepen qua maten wel weer gelijk (holte/diepgang/DWCC)
Met vriendelijke groet,
Jasper van Loon
Met vriendelijke groet,
Jasper van Loon
-
- Berichten: 1007
- Lid geworden op: 01 jan 2005 14:13
- Locatie: Groningen
Re: De 17 Bijlsma Traders 2200-2500.
@JvL
De Celina is de ex-Marietje Andrea en is dus van origine een 2200dwt schip.
Bij verdiepen door kalfdekken wordt het ruim niet hoger daarom de lagere hoogte.
De 2500 dwt versie is met grotere holte gebouwd en een hogere coaming. Deze diepere ruimen heeft als voordeel dat er vanaf het Saimaa een laag meer papier in het ruim kan en het schip dus maximale Saimaa diepgang kan laden.
Grt
Henk
De Celina is de ex-Marietje Andrea en is dus van origine een 2200dwt schip.
Bij verdiepen door kalfdekken wordt het ruim niet hoger daarom de lagere hoogte.
De 2500 dwt versie is met grotere holte gebouwd en een hogere coaming. Deze diepere ruimen heeft als voordeel dat er vanaf het Saimaa een laag meer papier in het ruim kan en het schip dus maximale Saimaa diepgang kan laden.
Grt
Henk
Re: De 17 Bijlsma Traders 2200-2500.
Waren ze daar toen al bewust mee bezig, om die schepen aan te passen voor het Saimaa? Weet niet of in die tijd Wagenborg er ook al regelmatig kwam? Vandaar dan dat ze ook met 82 meter zijn gebouwd? Maar dan hebben we dus alvast de volgende serie te pakken, de huidige Saimaamax
Groeten,
Jasper van Loon
Groeten,
Jasper van Loon