Amsterdam "toen"

van: www.kustvaartforum.com
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Amsterdam "toen"

Bericht door AnneKJ »

Oriental Exporter.jpg
Oriental Exporter.jpg (369.48 KiB) 1571 keer bekeken
Ogden Importer.jpg
Ogden Importer.jpg (346.95 KiB) 1571 keer bekeken
OGDEN CLIPPER.jpg
OGDEN CLIPPER.jpg (382.3 KiB) 1571 keer bekeken
Grt.

Anne
Roy
Berichten: 4741
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Amsterdam "toen"

Bericht door Roy »

Mooi Anne !.
Dat zie je niet vaak. Een schip van Ogden. Er is ook weinig over deze club terug te vinden, terwijl ze toch een aanzienlijke vloot gehad hebben.
Mare, deze foto's zijn wel in Vancouver geschoten. :wink:

m.v.g., Roy
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Amsterdam "toen"

Bericht door AnneKJ »

Roy goeie morgen.

Inderdaad, naam in Google getikt en pats gelijk weer Vancouver. Volgens mij is er toch sprake van een soort standaard type (Hollands Brink, Ogden Importer en Ogden Exporter). Behalve kleine uiterlijke verschillen, lijken de specs wel erg veel op elkaar.

Grt.

Anne
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Amsterdam "toen"

Bericht door Theo Horsten »

Een schip van Ogden. Er is ook weinig over deze club terug te vinden, terwijl ze toch een aanzienlijke vloot gehad hebben.
Als ik zoiets lees, kom ik onmiddellijk in het geweer omdat dat met de tegenwoordige middelen nauwelijks mogelijk is. :D
Je moet zoeken op Ogden Marine Incorporated oftewel OMI.
Ogden Marine Inc. Heeft dertig jaar bestaan, van 1968 tot 1989. In die tijd hadden ze 38 schepen, die je allemaal op Miramar terug kunt vinden door simpelweg op "Ogden" te zoeken. Met alle gegevens.
Zoek je nog een paar minuten, dan vind je ook de volledige historie van Ogden, dat wil zeggen: voor zover je dat als amatauer onderzoeker kan interesseren. Klik HIER en je Ogdenprobleem is opgelost, Roy. Een volgende vlootlijst is dan waarschijnlijk alweer in de maak. :D
    • Afbeelding
      OGDEN NELSON - 1972 - 270.000 DWT - Gesloopt Ulsan 1984
Ogden kostte mij - of liever "ons" - 4000 UD dollar. Nog wel iets meer, maar dat even terzijde. Wij - mijn vrouw en ik - waren in februari 1984 in Brest bezig met de Total tanker TURQUOISE, de derde tanker die ik onder handen nam, en waren daar zo goed als klaar, toen mijn maat Peter Bruce vanuit zijn villa aan de Costa del Sol belde en zei: "Kun je direct even naar Durban gaan om daar de OGDEN NELSON te bekijken? Die is te koop voor de schrootprijs en die willen we hebben."
Ik had Amsterdam Ship Delivery toen nog maar net verlaten en maakte nog wel gebruik van dezelfde reisagent, de werkelijk legendarische Jan Gijrath die op de hoek van de Ferdinand Bolstraat een piepklein reisbureau dreef waar mensen met grote namen gebruik van maakten. Ik noem bijvoorbeeld de niet geheel onbekende Maup Caransa en Paul Wilking, beter bekend als Pistolen Paultje, maar ook voetballers zoals Ruud Krol. Dit topic heet "Amsterdam toen" en als er nu iets Amsterdam "toen" was, dan was het Jan Gijrath, dus we zijn on topic. :wink:

Jan Gijrath was een kunstenaar op reisgebied. Die boekte nooit gewoon een reis voor je, maar trachtte altijd om er door wat kunstgrepen nog een gratis extra reis aan vast te plakken en hij zocht onveranderlijk een beetje bijzonder hotel voor je uit. Zo zette hij ons eerst in Parijs, waar we een visum voor Zuid-Arika moesten halen, in een fanatastisch hotel in een zijstraat van de Champs Elysees, en in Durban in het Elangeni, een fameus hotel met een fraai uitzicht over zee waar we gouden dagen beleefden. Wij arriveerden op zaterdagmorgen in Durban en ik belde meteen met de agent van de Ogenden Nelson en zei dat ik graag zo spoedig mogelijk aan boord wilde om hem te bekijken. Nou kan het daar bij Durban stevig waaien en dat deed het ook. De Ogden Nelson lag ver buiten Durban ten anker en die agent zei dat het te hard waaide om met een boot naar buiten te gaan en dat ik per helikopter aan boord zou moeten worden gezet. "Wat kost dat?" vroeg ik.
"Vaste prijs, 4000 dollar," zei hij. Waarop ik zei dat ik dan liever even wachtte tot de wind afnam.
"Dat kan ook," zei hij, "maar dat kan dan wel even gaan duren, dus veel plezier in het Elangeni."
Dat plezier hadden we zeker, maar toen het op woensdag nog steeds waaide, heb ik toch die vierduizend dollar maar betaald en ben met een Sea King naar de Ogden Nelson gevlogen.
"Als hij te veel te keer gaat, zal ik je naar beneden moeten lieren," zei die vlieger. Dat had ik nog nooit meegemaakt, dus dat leek me wel wat als je dan toch veel geld moet betalen voor zo'n tripje, maar dat bleek mee te vallen. Hij kon zijn machien zo aan dek zetten.
Ik het schip in een rap tempo - drie uur - geïnspecteerd, want dat was de maximum wachttijd zonder bijbetaling en wij weer terug. Dat was leuk. Helaas ging het feest verder niet door, want hij ging de reis weer op en is twee maanden later zelf naar Korea gevaren en daar gesloopt. Maar wij hadden een leuke tijd gehad in Durban waar we meer dan dertig jaar later nog met plezier aan terugdenken.
    • Afbeelding
      Het Elangei. Dat stadion was er toen nog niet. Dat is gebouwd voor het WK voetbal.
Maar jij hebt je Ogden-historie, Roy en daar ging het maar om. Dat lange verhaal van mij moet je daarbij op de koop toe nemen.
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Amsterdam "toen"

Bericht door hank »

Standaardschepen.

Van het type Amstelbrink zouden in 1965 een 14 tal zijn gebouwd.
Maar slechts 2 van het Oriental Importer/Oriental Exporter.

Zo verteld het Talbot-Booth,s Merchant ships boek.

Hank.
Roy
Berichten: 4741
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Amsterdam "toen"

Bericht door Roy »

Wat een reacties wederom. :!: :wink:
Het is al weer een paar jaar geleden dat ik naar de vloot Ogden gezocht heb, maar er weinig of niets van terug kon vinden. De tip van Theo zal ik bij gelegenheid dan ook zeker na trekken. Momenteel ben ik inderdaad erg druk met vlootlijsten, dat klopt dus ook. :D
Mare, dit betreft alles wat tot de S.H.V. groep behoorde, dan wel D.G.van Beuningen + opvolgers als Vigilanter Holding en de fam.Fentener van Vlissingen. Om niet dood te lopen in de gegevens, laat ik een lijst met de zeevloot van Van Ommeren ook maar even meelopen. Intussen gaan de foto's van de K.P.M. en K.N.S.M. schepen in de daar toegewezen ordners. :lol:
Puzzel en plakwerk genoeg en ik heb het al zo druk. :roll:
Wat een hobby zeg, het begint gewoon op werk te lijken en waar blijft het allemaal als ik de eeuwige reis op ga !?.
Goed, deze discussie begon dus over een paar Japse standaard geared bulk carriers in Vancouver. Bedankt hoor Anne !!!. :wink:

m.v.g., Roy
Binnenvaarder
Berichten: 2473
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Amsterdam "toen"

Bericht door Binnenvaarder »

Amsterdam, eind jaren 50.
mvg
Geert
Bijlagen
Willem Barentsz en Boemendaal.jpg
Willem Barentsz en Boemendaal.jpg (156.12 KiB) 1101 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Amsterdam "toen"

Bericht door AnneKJ »

Hank,

Bedankt voor de informatie over de "zusterschepen". Van de Hollands Brink.

Grt.

Anne
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Amsterdam "toen"

Bericht door AnneKJ »

Goed, deze discussie begon dus over een paar Japse standaard geared bulk carriers in Vancouver. Bedankt hoor Anne !!!. :wink:
Roy, graag gedaan. Op naar het volgende item. :)

Grt.

Anne
Douwe J.
Berichten: 1784
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:52

Re: Amsterdam "toen"

Bericht door Douwe J. »

Amsterdam - Pont acher CS a  .jpg
Amsterdam - Pont acher CS a .jpg (400.8 KiB) 1307 keer bekeken
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
Plaats reactie