IJmuiden in focus.

van: www.kustvaartforum.com
OLAU-ferry-liefhebber
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 jan 2005 01:12
Locatie: Deventer

Re: IJmuiden in Focus.

Bericht door OLAU-ferry-liefhebber »

evert sikkema schreef:
peter.beentjes schreef: Wat is hier het onderwerp?
https://img119.imageshack.us/img119/5940 ... uin004.jpg
Wat is hier aan de hand?
Worden hier spotters gespot, of bespot!!!!!!!!!!!!!!????????????

En ik val ook meteen door de mand. Ik verkondig hier en daar dat ik de hele week al aan het klussen ben (laminaatvloer leggen en van alles en nog wat er bij), maar ik had gisteren een snipperdag genomen en Peter zijn vrouw heeft ons toen stiekem gefotografeerd.

groeten
Evert Sikkema
Valt onder "goede arbeidsomstandigheden". Na noeste arbeid binnenshuis is het goed om even een frisse neus te halen en zowel geestelijk als lichamelijk weer op krachten te komen. :)

Succes!

Groet,

Robert
tugspotter Raymon

Re: IJmuiden in Focus.

Bericht door tugspotter Raymon »

Sirius bezig met zijn 1e assistentie in Ijmuidense wateren,de Orionis(93m) voor de haringhaven :
Afbeelding
Afbeelding
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: IJmuiden in Focus.

Bericht door Evert Sikkema »

Peter heeft de meeste foto's al geplaatst die ik ook voor de lens kreeg, maar ik heb er wel wat aanvullingen op.

Afbeelding

Afbeelding
Eternel Pride, Panama heb ik gefotografeerd bij de pont, waar ook Wim vd Moolen (Kombuispraat, Haven van IJmuiden) arriveerde op zijn scooter.
Het schip zaf er spic en span uit, het leek of het zo van de nieuwbouwwerf kwam, maar volgens Equasis gaat ze toch al even mee:
ETERNAL PRIDE 2005-09-26 LRF
ONOMICHI 513 2004-09-27 LRF
ONOMICHI 2003-12-30 LRF

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De Svitzer Bison, voorop en de Friesland achterop zijn hier bezig om de Anatoliy Lyapidevskiy (Limassol) zonder kleerscheuren de grote sluis in te loodsen.
Aan de boeg is te zien dat dit schip vaak in gebieden komt waar geschaatst kan worden.
Ik vraag mij af of zo'n ijsbreker steven gebaseerd is op het ontwerp van de Oostenrijkse marineofficier Mayer, hoewel m.i. die boeg ontworpen werd om sneller te varen en om brandstof te besparen.
Maar ik weet er niet het fijne van en op internet zoek ik blijkbaar ook verkeerd, want daar vind ik ook niks, maar misschien is er onder de lezers iemand die er wat meer over kan vertellen.

Afbeelding

Afbeelding
De Marimba (Monrovia) met een luxe kraaiennest in de voormast. Ik meen dat we het er wel eens over gehad hebben dat dit is om in koude gebieden te dienen als uitzichtpost, of om te dienen als uitzichtpunt in gebieden waar het lastig is te manouvreren.
Op de tweede foto hangt de Argus als stuurboot aan de Marimba.
Ik vraag mij af hoeveel kracht/snelheid/energie een schip verliest als de schroef gedeeltelijk boven water komt.

Afbeelding
De reddingsboot van de Giuseppe Rizzo (Monrovia) is nogal verschoten door de UV straling.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Mennojan

Re: IJmuiden in Focus.

Bericht door Mennojan »

Op m'n laatste dag in IJmuiden toch nog de nieuwe Sirius kunnen kieken :D

Afbeelding
jaap Termes
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 okt 2006 19:50
Locatie: Heemskerk

Re: IJmuiden in Focus.

Bericht door jaap Termes »

Evert,
Over die russische Ijsbrekerneus schepen het volgende'
Er is een speciale serie gebouwde ijsbrekerneus-kont klasse.
Passen voor en achter in elkaar en gaan dan in colonne met een ijsbreker voorop elkaar opduwend door het ijs.
Ik kan het op jouw foto aan haar kont niet zien, of diter ook een is. Aan haar schoorsteenlogo behoort ze wel tot de maatschappij die deze schepen gebruikt
Tot zover deze theorie.
Ik kan het zo gauw niet vinden.
groet
Jaap
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: IJmuiden in Focus.

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding
Zo ziet ze er van achteren uit, Jaap.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
jaap Termes
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 okt 2006 19:50
Locatie: Heemskerk

Re: IJmuiden in Focus.

Bericht door jaap Termes »

Evert, dit is een andere klasse, ik ben nog even aan het zoeken.
Jaap
Henk M

Re: IJmuiden in Focus.

Bericht door Henk M »

De Marimba (Monrovia) met een luxe kraaiennest in de voormast. Ik meen dat we het er wel eens over gehad hebben dat dit is om in koude gebieden te dienen als uitzichtpost, of om te dienen als uitzichtpunt in gebieden waar het lastig is te manouvreren.

Evert,

De bemanning van Mv "Flinterrachel" en "Flinterrebeca" hebben het dan beter in orde.
Bankje om te zitten, ruitenwisser, aansluiting voor kachel en radio.
Wat wil je nog meer.

Afbeelding

Henk M
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: IJmuiden in Focus.

Bericht door Evert Sikkema »

Henk, zouden de "hutjes" op de Flinterschepen niet ergens anders voor bestemd zijn dan het "kraaiennest" op de Marimba?

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Henk M

Re: IJmuiden in Focus.

Bericht door Henk M »

Evert,

De luikenkraan kan voorop het schip in store positie gezet worden.
Als er bijvoorbeeld projectlading is.
Is het uitzicht, vanaf het stuurhuis onvoldoende, dan kan dit "hutje" uitkomst bieden,
Omdat de Flinterrebeca een store crane op de voorpiek heeft, is er voor deze oplossing gekozen.

Mv "Saffier" , Barkmeijer 315, heeeft wel een vaste hut.
Betreffende hutjes zijn ook wel te huur, maar een aantal keren huren is net zo duur als èèn kopen.

Een ander voorbeeld is te zien op www.hartmanseatrade.com
Mv "Deo Volente"

Henk M
Plaats reactie