Peter heeft de meeste foto's al geplaatst die ik ook voor de lens kreeg, maar ik heb er wel wat aanvullingen op.
Eternel Pride, Panama heb ik gefotografeerd bij de pont, waar ook Wim vd Moolen (Kombuispraat, Haven van IJmuiden) arriveerde op zijn scooter.
Het schip zaf er spic en span uit, het leek of het zo van de nieuwbouwwerf kwam, maar volgens Equasis gaat ze toch al even mee:
ETERNAL PRIDE 2005-09-26 LRF
ONOMICHI 513 2004-09-27 LRF
ONOMICHI 2003-12-30 LRF
De Svitzer Bison, voorop en de Friesland achterop zijn hier bezig om de Anatoliy Lyapidevskiy (Limassol) zonder kleerscheuren de grote sluis in te loodsen.
Aan de boeg is te zien dat dit schip vaak in gebieden komt waar geschaatst kan worden.
Ik vraag mij af of zo'n ijsbreker steven gebaseerd is op het ontwerp van de Oostenrijkse marineofficier Mayer, hoewel m.i. die boeg ontworpen werd om sneller te varen en om brandstof te besparen.
Maar ik weet er niet het fijne van en op internet zoek ik blijkbaar ook verkeerd, want daar vind ik ook niks, maar misschien is er onder de lezers iemand die er wat meer over kan vertellen.
De Marimba (Monrovia) met een luxe kraaiennest in de voormast. Ik meen dat we het er wel eens over gehad hebben dat dit is om in koude gebieden te dienen als uitzichtpost, of om te dienen als uitzichtpunt in gebieden waar het lastig is te manouvreren.
Op de tweede foto hangt de Argus als stuurboot aan de Marimba.
Ik vraag mij af hoeveel kracht/snelheid/energie een schip verliest als de schroef gedeeltelijk boven water komt.
De reddingsboot van de Giuseppe Rizzo (Monrovia) is nogal verschoten door de UV straling.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.