IJmuiden in focus.

van: www.kustvaartforum.com
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: IJmuiden in focus.

Bericht door Evert Sikkema »

[quote="peter.beentjes"]
Het General Cargo Ship BANIER op weg naar de Middensluis. Bestemming is de Carel Reynierszhaven.
Gebouwd bij WENLING HEXING SHIPBUILDING & REPAI YARD, WENLING ZJ (CHN). IMO No 9467172 Bouwjaar 2009./quote]

Afbeelding

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
marcel c
Berichten: 2658
Lid geworden op: 08 nov 2006 21:57
Locatie: ijmuiden
Contacteer:

Re: IJmuiden in focus.

Bericht door marcel c »

Hallo,

Gisteren ging de Telstar even proefvaren met haar nieuwe bemanning. Ze gaat eerdaags de haven van IJmuiden verlaten voor Ventspils.

Afbeelding

Afbeelding

28-03-2010 als Tumak gespot tijdens haar aankomst in IJmuiden.

Afbeelding

Groetjes , Marcel
Johan Beck
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 mar 2007 20:15
Locatie: Scheveningen
Contacteer:

Re: IJmuiden in focus.

Bericht door Johan Beck »

Jan van der Doe schreef: De Svitzer boten die naar Rotterdam gaan, gaan die varen in de pool bij Smit-Fairplay-Kotug of zelfstandig.
Wat ik me heb laten vertellen door iemand van Svitzer is dat zelfstandig in een joint venture met Iskes.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: IJmuiden in focus.

Bericht door Janna »

Jan van der Doe schreef:Als ik zo de foto's van de nieuwe cruise schepen bekijk en zie de hoge opbouw, vraag ik mij zelf af, hoeveel ballast gaat er wel niet onder in.
Ik weet wel dat het allemaal kunststof is wat er gebruikt wordt van binnen en alluminium of een of ander licht metaal voor de opbouw.
En natuurlijk zijn de schepen uitgerust met stabiliteits vinnen, maar hoeveel kracht moeten die wel niet dragen wanneer die gebruikt moeten worden.

Zal voor mij wel een raadsel blijven.
Over de stabiliteit van passagiersschepen zijn vast boeken vol geschreven Jan.

De opbouw van cruiseschepen is zo licht mogelijk, en wie weet dat ze tegenwoordig zelfs composite materialen gebruiken, hoewel brandbaarheid wel een issue is. Onderweg verbruikte brandstof zal wel met ballast gecompenseerd worden.

Maar ik ben het met je eens dat het er uitziet alsof het eigenlijk niet kan. De huidige cruiseschepen zijn ook geen goede zeeschepen, met slecht weer moet er veel gas af.
De vroegere lijnschepen waren dat wel. De QE2 die nu in Port Rashid in Dubai ligt te roesten was waarschijnlijk de laatste.

Stabiliteits vinnen zoals je ze noemt zijn trouwens niet echt voor de (statische-) stabiliteit. Die vinnen zijn tegen het slingeren zodat de passagiers niet merken dat ze op zee zitten. Comfortvinnen zijn het eigenlijk :mrgreen:

Anekdote.
Een goede vriend van me was 1e stuurman op de ss Rotterdam, een van de laatste lijnschepen en gebouwd voor de Noord Atlantic. Met bijbehorende fikse diepgang. Een goed zeeschip, want hoe meer er van een schip onder water zit hoe beter het zeegedrag is.
Maar nadat de straalvliegtuigen de wedstrijd gewonnen hadden werd 't een cruiseschip, en moest het naar die leuke kleine, en eigenlijk te ondiepe, Caribische haventjes. "Niet teveel diepgang stuurman". Oké, zo weinig mogelijk ballast dus. Maar tegelijkertijd werd de opbouw van het schip zwaarder en zwaarder. Elke passagier wilde tenslotte een eigen tv in z'n hut en meer van dat soort comfort. Zie daar het probleem, de stabiliteit. Belletje naar de hoteldienst: "zwembad moet leeg blijven".
En op het laatst werd het zelfs op de wereldcruises een probleem waar weliswaar de diepgang in de havens minder een probleem was, maar dat plimsollmerk wel. Dilemma; je wilt meer stabiliteit dus meer ballast maar dan lig je over je merk :shock:
Maar goed, minder stabiliteit geeft een langere slingertijd dus is voor de passagiers best comfortabel. Zo lang-ie niet omdondert dan...
marcel c
Berichten: 2658
Lid geworden op: 08 nov 2006 21:57
Locatie: ijmuiden
Contacteer:

Re: IJmuiden in focus.

Bericht door marcel c »

Hoi,

Svitzer gaat naar Rotterdam en ze huren twee boten van Iskes !!

Gr.Marcel
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: IJmuiden in focus.

Bericht door Jan van der Doe »

Janna,

Dank voor de uitleg.
Volgens de Cunard Line is de "Queen Mary 2" nog gebouwd als Ocean Liner en het is ook het enigste (passagier)schip dat nog regelmatig een overtocht maakt.
Zelf heb ik een reis gedaan met het schip in Oostelijke en Westelijke richting. New York-Southampton v.v.
Van het woord cruisschip griezelen ze aan boord.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Roy
Berichten: 4738
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: IJmuiden in focus.

Bericht door Roy »

Ja, en mijn boek The Empire Ships voer op die gedenkwaardige oversteek met de "Q.M.2" ook mee..... :idea: :wink:
Enne, ik ben er nog steeds blij mee !.

m.v.g., Roy
Simon Marrink
Berichten: 1006
Lid geworden op: 01 jan 2005 14:13
Locatie: Groningen

Re: IJmuiden in focus.

Bericht door Simon Marrink »

Vandaag voer de "Costa Mediterranea" van Amsterdam naar IJmuiden.

Afbeelding

Groeten,

Simon
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: IJmuiden in focus.

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
en toen kwamen ze allemaal in de Hoek

Foto: Frans de Lijster
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
marcel c
Berichten: 2658
Lid geworden op: 08 nov 2006 21:57
Locatie: ijmuiden
Contacteer:

Re: IJmuiden in focus.

Bericht door marcel c »

Hallo,

Gistermiddag kwam de Bernardus aan in haar thuishaven , even met de Argus naar buiten geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Bernardus komt en de Telstar vertrekt , gisteren gezien met haar nieuwe naam.

Afbeelding

Groetjes , Marcel
Plaats reactie