IJmuiden in focus.

van: www.kustvaartforum.com
tugspotter Raymon

Bericht door tugspotter Raymon »

Evert je hebt helemaal gelijk..vanaf de werf heette zij idd Herkules (ff opgezocht) en wordt nu na smit gladstone dus Hercules (met een C)

Problem solved :wink:
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding
Het blijft zo lang stil op dit onderwerp, dus heb ik maar eens op AIS gekeken of er helemaal geen schepen zijn. En toen zag ik dat aan de Cruisekade in Velsen Noord de Neerlandic ligt en laat ik daar nou toevallig wel wat foto's van te hebben.
Het is dus geen recente foto, maar eentje van 29 december 2005 toen ze in de IJmondhaven lag. Er lag toen een beetje sneeuw en aan dek staat een kerstboom. Ook al staat er St. John's achterop als thuishaven toch wordt de oude Groninger traditie in ere gehouden (hoewel de kerstboom niet in de voormast zit).

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Bericht door Evert Sikkema »

Vanmiddag in IJmuiden:

Afbeelding
SCH 54 Franziska, Scheveningen, Nellie, IJmuiden en Neerlandic, St. John's aan de NAM kade in velsen Noord.

Afbeelding
Volga 4007, St. Petersburg, onderweg naar Amsterdam

Afbeelding
Power Express, Breskens. Een regelmatige "gast" in IJmuiden.

Afbeelding
Een leuk stukje van de IJmuider haven. Jammer dat aan de overkant weer een gebouw moet komen.

Afbeelding
HAM 601, Rijswijk. In de Visserijhaven te IJmuiden

Afbeelding
Green Autumn, Panama bij Kloosterboer voor de kant (Visserijhaven)

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze 4 schepen kwamen vanmiddag achter elkaar aan vanaf Amsterdam.
Ze zijn ook samen in de Noordersluis gegaan.
Het zijn respectievelijk de autoboot City of Paris met als thuishaven Douglas.
Dan de Jessica B, thuishaven St. John's. Een containerschip zonder één enkele container aan dek.
De Sally uit Oslo. Zulke stuurhutten tref je, mijns inziens, nooit aan op schepen die in Nederland gebouwd zijn.
En tenslotte de Steenbank uit Delfzijl.

En terwijl deze 4 schepen achter elkaar de Noordersluis binnengingen, was de Leiro (Nassau) van Wilson onderweg naar de Middensluis om geschut te worden.
Afbeelding

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Bericht door Evert Sikkema »

Nog een paar foto's van dinsdagmiddag.

Afbeelding
Afbeelding
Baltic Bright, Skärhamn.
Aan de achteropname is te zien dat het laswerk niet zo mooi is.
Bij vrouwen wordt in zo'n geval anti rimpelcrème gadviseerd, maar zou je dat ook voor schepen hebben?
Of zou het schip vaak zware golven van opzij krijgen waardoor de huidplaten min of meer ingedeukt zijn?
Het schip is ondertussen 11 jaar oud.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Scelveringhe, Yerseke.
De stuurhut van dit schip is bijzonder vind ik.
Ik vind het veel weg hebben van de stuurhutten van kotters.
Zo te zien mag het schip wel weer eens een "knip- en scheerbeurt" ondergaan.
Over de 3 radars van dit schip heb ik al een vraag gesteld bij het onderwerp DIVERSEN.


PS Voorlopig zullen jullie waarschijnlijk niet veel nieuwe foto's van mij zien, want ik ga klussen in het huis van onze zoon dat hij gekocht heeft en dat vandaag overgeschreven wordt.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
tugdirk

Buitenhuizen 5:00 PM

Bericht door tugdirk »

MAERSK PENANG met nieuwe (regen)jas....................
Afbeelding
Afbeelding
Omdat het nogal regende en bijna donker was,moest ik er helaas ff een fotosoepie overheen gooien.

groeten,
Dirk.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Bericht door Evert Sikkema »

Bij gebrek aan nieuwe foto's hier wat oude foto's uit IJmuiden (wellicht hier en daar wel eens geplaatst).

Afbeelding
Gazelle in 1979.
Later heb ik dit schip nog eens zien liggen bij het KNSM-eiland in Amsterdam Oost. Of dit schip daar nog ligt weet ik niet.

Afbeelding
Hendrik P Goedkoop met Guliana I in de late winter / vroege voorjaar van 1981.
Zou deze Goedkoop sleepboot nog bestaan?

Afbeelding
Montferland (Amsterdam) van de KHL in 1967 in de Grote Sluis te IJmuiden

Afbeelding
Stentor, IJmuiden.
Ik heb niet opgeschreven wanneer dit was.
Bij een foto van Willem Moojen van dit schip kom ik de volgende omschrijving tegen:

Korte historie:

1965 - gebouwd als STENTOR voor Bureau Wijsmuller te IJmuiden.
1969 - motorvermogen opgevoerd naar 1.200 rpk.
1981 - naar G.O.R. Rnterprises Ltd., Georgetown, Cayman Islands: G.O.R. FLEET No.7
1984 - op 4 januari, nabij Progreso, Yucatan, Mexico, in slechte weersomstandigheden gezonken.

Dus ik zal mijn foto wel eind jaren 70 / begin jaren 80 genomen hebben.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
tugspotter Raymon

Bericht door tugspotter Raymon »

Hoi Evert ,de foto v.d no.27 Hendrik Paulus Goedkoop,heb ik al eens van jou mogen ontvangen (nogmaals dank daarvoor)

Maar nu antwoord op jou vraag of ze nog bestaat:het antwoord is:Jazeker
Hieronder de link van het fotoalbum van tugspotters,zoek maar eens onder de naam:Multratug 15 :wink:

https://www.tugspotters.com/tempframeset.php?id=foto.htm

zij vaart nog steeds in de havendienst bij multraship in zeeland ,

Groet

PS al haar zusjes zijn ook behouden gebleven behalve de Willemina-Goedkoop welke door een collega tugspotter vd week in gent bij de sloperij is getraceerd (Multratug 13) :cry: :cry:(mijn sleepboot hart huilt)
HOC123

NIEUWKOMER uit IJmuiden

Bericht door HOC123 »

Goedenmorgen,
Ben een nieuwkomer op dit forum en werk al lange tijd op het HOC in IJmuiden, alwaar ik ontzettend veel plaatjes schiet. Jolanda, bekend van haar foto's op dit forum, werkt hier al een tijd niet meer en het leek mij wel een goed idee om "haar plaats in te nemen". Althans, voor de foto's vanaf het HOC in IJmuiden. Ik doe veel aan experimentele scheepsfotografie, maar schiet ook veel "normale" plaatjes. Op een drukke wacht zou ik zo'n 50 plaatjes kunnen maken en plaatsen, maar dat lijkt me toch te veel van het goede...Ik zal de mooiste plaatsen, want ik ben gek van "mooie" lichten.
Ik begreep dat Jolanda ook foto's op verzoek maakte en uiteraard zal ik dat van haar overnemen. Mochten jullie dus op zoek zijn naar een bepaald schip, laat het mij maar weten.
Even een test of het plaatsen van een foto goed gaat. Het is de voormalige LT88 die de afgelopen week een schilderbeurt onderging op de helling in IJmuiden.

Afbeelding


Grt
Rene Sehr
HOC123

Plaatje van de IJmondhaven.

Bericht door HOC123 »

Nog eentje uit de experimentele doos, alvorens er schepen gaan komen.
Het windmolenpark genereert veel werk en dus veel schepen. De assemblage van de windmolens levert altijd een boeiend schouwspel op.
Aanwezige scheepvaart: de Sea Jack, de Polar Prince en de Sea Energy.

Afbeelding

Rene Sehr
Plaats reactie