De machinekamer, incl. welke motor?

van: www.kustvaartforum.com
deventer05
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 sep 2011 22:25

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door deventer05 »

Heren (ex) machinisten/liefhebbers van scheepsmotoren.

Kunnen jullie me helpen?

Nu ik met pensioen ben kan ik me voluit uitleven in mijn hobby : scheepvaart.

Mijn (klein)kinderen stellen zich daar verdraagzaam tegen op. "Ieder diertje, z'n pleziertje, ja toch"?. Maar ze snàppen het niet... :roll:

Ik ben dus bezig om voor hen over mijn ervaringen op zee een en ander op papier te zetten, in de hoop dat ze het dan beter snappen. Ik probeer m'n verhaal wat op te leuken met foto's. En uiteraard mag een foto van de machinekamer dan niet ontbreken. Nu komen er op dit forum heel veel foto's voorbij, maar het zijn meestal karren die om een of andere reden bijzonder zijn.
Ik heb, begin jaren 60, op twee kusters gevaren waar een Deutz in stond. De Vijgendam en de Wilpo. Ze zullen zo'n 750 pk geweest zijn. Van welk type/serie die waren, ik weet het echt niet meer (voer aan dek).
Wat voor Deutz motoren stonden er in die tijd in kusters van bijna 500 BRT? Hebben jullie daar eventueel foto's van?
Ik heb vele fora afgezocht, maar kon niets vinden wat er ook maar een beetje op leek.
Bij voorbaat mijn hartelijke dank ! Hotze
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Fluks »

Het waren beslist motoren van het type 545.Ik heb in mijn loopbaan een stuk of 6 van deze machines onder beheer gehad,zowel in de kust-als binnenvaart.Hieronder de hoofdmotor van de Dordrecht 20.Deze was 1.000 pk en staat geëxposeerd in Köln,na 35 jaar trouwe dienst zonder problemen.

Afbeelding Afbeelding
Groeten,Arie.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Fluks »

Afbeelding

De 1.400 pk MWM van het binnenschip Spauwer,een schip van 2.700 ton laadvermogen.
Groeten,Arie.
P.Sperling

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door P.Sperling »

Een (van de twee) hoofdmotoren van de Multratug 4, MAK 8M25, 2640kW per stuk.

Afbeelding
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding

M/K M.S. Koningin Emma/ Prinses Beatrix
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door klipper »

er is een boek over de San Antonio. Gr
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Jan Stolp »

en het schip zelf vaart ook nog steeds,een zeilend Duits opleidings schip.
https://grossherzogin-elisabeth.de/
Groet jan
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Gert Schouwstra »

Jij zoekt deze:

m.s. SAN ANTONIO (1)
Gebouwd 1907, Firma A. Vuijk & Zonen, Capelle a/d IJssel (291)
331 BRT (49,61) x 7,22 x ? 3-mast schoener met hulpvermogen.
7-1907 opgeleverd als SAN ANTONIO aan Andreas Hammerstein, Rotterdam.

10-7-1908 tijdens een reis van Nieder Dollendorf am Rhein via Rotterdam naar Stockholm, geladen met bakstenen, in aanvaring gekomen met SMS EMDEN (Kaiserlichen Marine) en gezonken in de Kieler Förde bij lichtschip Gabelsflach in positie 54.20 NB. 10.30 OL., 1 man kwam daarbij om het leven, het Seegerichtsverhandlung te Kiel veroordeelde de Kaiserlichen Marine tot het betalen van een nieuwbouw schip.

Dat kwam in 1909 en werd m.s. SAN ANTONIO (2) 5309415 / PHIF
Gebouwd 1909, N.V. Scheepswerf v/h J. Smit Czn., Alblasserdam (453)
410 BRT (50,32) x 8,31 x 3,76 x
3 mast schoener met hulpvermogen, 160 PK,

12-4-1909 besteld ter vervanging van de gezonken SAN ANTONIO (1), 19-8-1909 te water gelaten, 10-1909 opgeleverd als SAN ANTONIO aan And. Hammerstein, Rotterdam. In 1938 werd de tuigage verwijderd en ging het schip verder als motorschip.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Wrijfhout »

Geert voor het zoeken van dergelijke data moet je eens kijken op

https://www.marhisdata.nl

dan naar database bezoekers

gr.

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie