De machinekamer, incl. welke motor?
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 11 sep 2011 22:25
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Heren (ex) machinisten/liefhebbers van scheepsmotoren.
Kunnen jullie me helpen?
Nu ik met pensioen ben kan ik me voluit uitleven in mijn hobby : scheepvaart.
Mijn (klein)kinderen stellen zich daar verdraagzaam tegen op. "Ieder diertje, z'n pleziertje, ja toch"?. Maar ze snàppen het niet...
Ik ben dus bezig om voor hen over mijn ervaringen op zee een en ander op papier te zetten, in de hoop dat ze het dan beter snappen. Ik probeer m'n verhaal wat op te leuken met foto's. En uiteraard mag een foto van de machinekamer dan niet ontbreken. Nu komen er op dit forum heel veel foto's voorbij, maar het zijn meestal karren die om een of andere reden bijzonder zijn.
Ik heb, begin jaren 60, op twee kusters gevaren waar een Deutz in stond. De Vijgendam en de Wilpo. Ze zullen zo'n 750 pk geweest zijn. Van welk type/serie die waren, ik weet het echt niet meer (voer aan dek).
Wat voor Deutz motoren stonden er in die tijd in kusters van bijna 500 BRT? Hebben jullie daar eventueel foto's van?
Ik heb vele fora afgezocht, maar kon niets vinden wat er ook maar een beetje op leek.
Bij voorbaat mijn hartelijke dank ! Hotze
Kunnen jullie me helpen?
Nu ik met pensioen ben kan ik me voluit uitleven in mijn hobby : scheepvaart.
Mijn (klein)kinderen stellen zich daar verdraagzaam tegen op. "Ieder diertje, z'n pleziertje, ja toch"?. Maar ze snàppen het niet...
Ik ben dus bezig om voor hen over mijn ervaringen op zee een en ander op papier te zetten, in de hoop dat ze het dan beter snappen. Ik probeer m'n verhaal wat op te leuken met foto's. En uiteraard mag een foto van de machinekamer dan niet ontbreken. Nu komen er op dit forum heel veel foto's voorbij, maar het zijn meestal karren die om een of andere reden bijzonder zijn.
Ik heb, begin jaren 60, op twee kusters gevaren waar een Deutz in stond. De Vijgendam en de Wilpo. Ze zullen zo'n 750 pk geweest zijn. Van welk type/serie die waren, ik weet het echt niet meer (voer aan dek).
Wat voor Deutz motoren stonden er in die tijd in kusters van bijna 500 BRT? Hebben jullie daar eventueel foto's van?
Ik heb vele fora afgezocht, maar kon niets vinden wat er ook maar een beetje op leek.
Bij voorbaat mijn hartelijke dank ! Hotze
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Het waren beslist motoren van het type 545.Ik heb in mijn loopbaan een stuk of 6 van deze machines onder beheer gehad,zowel in de kust-als binnenvaart.Hieronder de hoofdmotor van de Dordrecht 20.Deze was 1.000 pk en staat geëxposeerd in Köln,na 35 jaar trouwe dienst zonder problemen.
Groeten,Arie.
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
De 1.400 pk MWM van het binnenschip Spauwer,een schip van 2.700 ton laadvermogen.
Groeten,Arie.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
M/K M.S. Koningin Emma/ Prinses Beatrix
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
er is een boek over de San Antonio. Gr
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
en het schip zelf vaart ook nog steeds,een zeilend Duits opleidings schip.
https://grossherzogin-elisabeth.de/
Groet jan
https://grossherzogin-elisabeth.de/
Groet jan
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Jij zoekt deze:
m.s. SAN ANTONIO (1)
Gebouwd 1907, Firma A. Vuijk & Zonen, Capelle a/d IJssel (291)
331 BRT (49,61) x 7,22 x ? 3-mast schoener met hulpvermogen.
7-1907 opgeleverd als SAN ANTONIO aan Andreas Hammerstein, Rotterdam.
10-7-1908 tijdens een reis van Nieder Dollendorf am Rhein via Rotterdam naar Stockholm, geladen met bakstenen, in aanvaring gekomen met SMS EMDEN (Kaiserlichen Marine) en gezonken in de Kieler Förde bij lichtschip Gabelsflach in positie 54.20 NB. 10.30 OL., 1 man kwam daarbij om het leven, het Seegerichtsverhandlung te Kiel veroordeelde de Kaiserlichen Marine tot het betalen van een nieuwbouw schip.
Dat kwam in 1909 en werd m.s. SAN ANTONIO (2) 5309415 / PHIF
Gebouwd 1909, N.V. Scheepswerf v/h J. Smit Czn., Alblasserdam (453)
410 BRT (50,32) x 8,31 x 3,76 x
3 mast schoener met hulpvermogen, 160 PK,
12-4-1909 besteld ter vervanging van de gezonken SAN ANTONIO (1), 19-8-1909 te water gelaten, 10-1909 opgeleverd als SAN ANTONIO aan And. Hammerstein, Rotterdam. In 1938 werd de tuigage verwijderd en ging het schip verder als motorschip.
m.s. SAN ANTONIO (1)
Gebouwd 1907, Firma A. Vuijk & Zonen, Capelle a/d IJssel (291)
331 BRT (49,61) x 7,22 x ? 3-mast schoener met hulpvermogen.
7-1907 opgeleverd als SAN ANTONIO aan Andreas Hammerstein, Rotterdam.
10-7-1908 tijdens een reis van Nieder Dollendorf am Rhein via Rotterdam naar Stockholm, geladen met bakstenen, in aanvaring gekomen met SMS EMDEN (Kaiserlichen Marine) en gezonken in de Kieler Förde bij lichtschip Gabelsflach in positie 54.20 NB. 10.30 OL., 1 man kwam daarbij om het leven, het Seegerichtsverhandlung te Kiel veroordeelde de Kaiserlichen Marine tot het betalen van een nieuwbouw schip.
Dat kwam in 1909 en werd m.s. SAN ANTONIO (2) 5309415 / PHIF
Gebouwd 1909, N.V. Scheepswerf v/h J. Smit Czn., Alblasserdam (453)
410 BRT (50,32) x 8,31 x 3,76 x
3 mast schoener met hulpvermogen, 160 PK,
12-4-1909 besteld ter vervanging van de gezonken SAN ANTONIO (1), 19-8-1909 te water gelaten, 10-1909 opgeleverd als SAN ANTONIO aan And. Hammerstein, Rotterdam. In 1938 werd de tuigage verwijderd en ging het schip verder als motorschip.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Geert voor het zoeken van dergelijke data moet je eens kijken op
https://www.marhisdata.nl
dan naar database bezoekers
gr.
Harry
https://www.marhisdata.nl
dan naar database bezoekers
gr.
Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."