De machinekamer, incl. welke motor?

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Ben »

Reclame uit 1956, een Brons motortype GB.

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Stork-Ricardo scheepsmotor 1955.

Bericht door Ben »

Afbeelding
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door joop 1 »

die stork Ricardo waren geweldige motoren ze stonden veel in de gele dienst boten van smit en spido ook in de oude adriaan van kooren staat er een in de tijd dat ik bij faasse goes nog zand bakken sleepte hadden ze ook de ria F varen daar stond er ook een in daar was ik helemaal verlieft op zo mooi als dat liep gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
bronsmotor
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 apr 2006 19:17
Locatie: Waverveen
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door bronsmotor »

Dat die oude karren nog lang mee konden na zo'n probleempje laat ook mslb Limburgia zien.
De Brons 8ED uit 1949 is in 1963 erin gekomen......nadat de coaster waar de motor in stond bij Breskens was gezonken en na 2 jaar werd gelicht. Overhaald en draaien maar!
https://www.youtube.com/watch?v=U4JeaW02_YA
Ad Langelaar
------------------
Van Brons tot Goud!

https://www.bronsmotor.com
https://www.samofa.info
Pieter S
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:04
Locatie: West-Terschelling

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Pieter S »

De Es-schepen van de KNSM hadden ieder drie 6 cilinder Ricardo's in de machinekamer staan als hulpmotoren. Geweldige motoren, voor zover ik weet, deden ze gewoon wat ze moesten doen, draaien en ik kan me geen problemen met die karren heugen.
Eens werktuigkundige, altijd werktuigkundige
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Roy »

En dat gold ook voor de IS serie.
Ook 3 stuks Stork Ricardo. Ik heb die dingen wat gesmeerd.............
De homo, een Stork HOTLo gaf meer problemen. Vaak drijven om kleppen te trekken. Een bekend euvel in die tijd. :wink:

m.v.g., Roy
Ton Pekel
Berichten: 63
Lid geworden op: 31 dec 2004 07:53
Locatie: Elburg

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Ton Pekel »

De oude Kromhout aan de haven in Elburg tijdens de sleepbootdagen 2015 op 8 en 9 mei maar eens in een kort filmpje verwerkt.
Een middeldruk motor voorgloeien met de brander en verdorie... nog lopen ook
Gebouwd in de jaren 1913 t/m 1939
De man kwam armen en benen te kort om het geheel draaiende te houden
https://youtu.be/Q6k8Jaf440Q
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door joop 1 »

de man kwam armen en benen te kort / maar waarom dan als tie toch loopt dan hoef je alleen om de paar uur het smeerapperaat bij te vullen en hier en daar druppeltje olie zo ging bij mijn eerste industrietje in een sleepbootje later nog div gloeikoppen gehad . maar als ze liepen had je er geen omkijken meer na ik heb een half jaar terug nog mijn gloeikopje verkocht aan iemand hier in de buurt en die draaid iedere week nog. een slinger en lopen en verder geen poespas gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Roy »

Fraaie foto serie en fillumpie Ton !. :wink:
Als die gozer dat lampenkapje niet zo ver over z'n ogen getrokken had, zou hij het hele theater misschien beter hebben kunnen overzien.........
En inderdaad, net wat Joop ook stelt, je zou er geen omkijken naar hoeven hebben. De kar waar het spul opstaat kon ook wel eens te licht zijn. Bovendien, zo'n spul moet je eigenlijk stempelen voor dat je die motor laat draaien. Het liefst ook nog een beetje naar buiten om het grond oppervlak wat te vergroten. Zo voorkomt men ook dat het hele spul op de vering van de luchtbanden gaat staan dansen. :!: :idea: 8)

m.v.g., Roy
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door joop 1 »

wat mij nu pas opvalt er staat gloeikop diesel dat klopt niet een gloeikop is een middeldruk motor je ziet het vaker dat ze een gloeikop. diesel noemen hij draaid wel op gasolie maar daarom is het nog geen diesel en dat deze zo onregelmatig loopt zal wel de regulateur veer zijn ik heb de zelfde kromhout gehad maar dan een 22er niet in een boot maar ook hobby die liep als een naaimachien gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Plaats reactie