De machinekamer, incl. welke motor?

van: www.kustvaartforum.com
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door pieter53 »

Vermoedelijk raak je daar het punt waar het omdraait Roy.
Ik heb hem ook al eens ontmoet geloof ik. Hij liep toen wel iets beter.
Hij zit, zo te zien geregeld de inspuiting bij te stellen.
Zoals velen van ons weten is dat een centrifugaal regeling met gewichten.
Het is de bedoeling dat die gewichten in een cirkel rond gaan.
Staat het ding te dansen dan is het geen cirkel maar een ei of ellips.
Een erg stabiele regeling is het op die manier dan niet.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Theo Horsten »

Een gloeikop is wel degelijk een dieselmotor. Hij is alleen ouder dan de dieselmotor De uitvinder van de gloekoipmotor was Herbert Akroyd Stuart (1864-1927), Hij kreeg in 1890 een patent, dus twee jaar voor Diesel en dat was dan ook de reden dat de patentaanvraag van Rudolf Diesel aanvankelijk werd afgewezen – die zou niet origineel zijn geweest. Wat wij nu een dieselmotor noemen, bestond dus al voordat Rudolf Diesel het prototype construeerde van de motor die zijn naam meekreeg. De gloeikopmotor was ook meteen een enorm succes – tussen 1891 en 1905 werden er maar liefst ruim 32.000 geproduceerd.
Toch heeft Joop in zekere zin gelijk. Waar Rudolf Diesel uiteindelijk patent op kreeg, was de hogere compressie en het hogere rendement van zijn motor in vergelijking met die van Akroyd. Akroyd’s gloeikop had een rendement van maar 12% terwijl dat bij Diesel 50% was. De compressiedruk was bij de gloeikop maar 6 bar terwijl dit bij Diesel ruim 30 bar was. Dat was voor het patentbureau reden om Diesel alsnog patent te verlenen op zijn motor. Akroyd is deze beslissing altijd blijven bestrijden. De gloeikopmotor was in feite een tussenfase tussen de gas- en benzinemotor die een vonkontsteking nodig hadden en de motor die Rudolf Diesel bedacht.
Wie zo’n motor van Akroyd wil zien en horen lopen, moet HIER klikken. Een soort helse machine met veel vuur en kwalijke dampen. :-D Zet hem vooral op full screen

Het bovenstaande is een fragment uit een veel langer stuk dat ik alweer vier jaar geleden op Kombuispraat schreef. Dat ging speciaal over Nordberg dieselmotoren, maar daarbij heb ik wel de hele ontwikkeling van de verbrandingsmotor meegenomen. Voor wie het interesseert, het gedeelte over Diesel en Akroyd Stuart kun je HIER vinden.
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door joop 1 »

dit op het filmpje is als ik mij niet vergis een 4 tact gloeikop. aan het lopen te horen en de nokken as die had ik nog nooit gezien ik wist dat ze bestonden gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Theo Horsten »

Of dat een 4-takt is, weet ik niet, Joop. Daar ontbreekt me de kennis voor. In de aanvraag in 1891 voor een Amerikaans patent beschrijft Akroyd Stuart zijn motor uitgebreid en ook slag voor slag, compleet met twee schetsjes, dus daaruit moet je alles kunnen distilleren. Dat patent kun je HIER vinden. Rechtsboven klikken om de pdf te downloaden of alleen maar te laten zien. Het is me te veel werk om die tekst te vertalen, vooral omdat ik ook daar over onvoldoende kennis van zaken beschik. Als het moet, lukt dat wel - ik zit dagelijks vanuit het Engels te vertalen, ook dingen waar ik niet direct verstand van heb - maar om dat goed te doen en geen onzin te verkopen, is wel een hoop uitzoekerij en voor dit patent minstens twee dagen werk. :shock:
Dat ik dat niet doe, neem je me vast niet kwalijk.
  • AfbeeldingAfbeelding
    Herbert Akroyd Stuart (1864-1927)
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door joop 1 »

theo bedankt ik ga het verder bekijken .maar dat het een 4tac t is hoor je aan het lopen de langzame klappen gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Johan Kloppenburg
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 dec 2006 13:18
Locatie: Dronten

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Johan Kloppenburg »

voor de liefhebbers,
De motor uit de "Sandettie" loopt weer!
https://youtu.be/G_0RPN5w78U
Groeten Johan

________________________________
Wie heeft er een medicijn voor mijn coasterkoorts!

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Gosau - MWM type RH348SU/AU - 1955.

Bericht door Ben »

Afbeelding
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door joop 1 »

met zo.n mwm heb ik nog gevaren stond in de sleepboot spera was 750 pk direct omkeerbaar .was bij de bouw Oosterschelde kering geweldige machines . in de riny wat nu typhoon is stond er ook zo een in waren wel zo.n beetje de laatste sleepboten waar ze nog in draaiden gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Stork-Werkspoor TE 290 - advertentie 1964.

Bericht door Ben »

Afbeelding
Johan Kloppenburg
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 dec 2006 13:18
Locatie: Dronten

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Johan Kloppenburg »

Voor de liefhebbers alvast een voorproefje van het toekomstig museum in Dronten.

https://www.flevopost.nl/nieuws/dronten/ ... oto-s.html
Groeten Johan

________________________________
Wie heeft er een medicijn voor mijn coasterkoorts!

Afbeelding
Plaats reactie