De machinekamer, incl. welke motor?

van: www.kustvaartforum.com
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Gert Schouwstra »

Eigenlijk niet, Pieter. Ik schat het bouwjaar op 1915-1920. Die heb ik niet meer zien draaien. Duits? Skandinavisch?
MAN?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door pieter53 »

De Folder zit in een archief uit 1930, dus ik neem aan dat het model toen nog vol op beschikbaar was.
Het model is ongetwijfeld ouder. Duits fabrikaat
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door pieter53 »

KLAL02709000507bc.jpg
KLAL02709000507bc.jpg (156.91 KiB) 1263 keer bekeken
KLAL02709000507bd.jpg
KLAL02709000507bd.jpg (136.87 KiB) 1263 keer bekeken
Bron https://archief.amsterdam/inventarissen ... ighlight/7

Vermoedelijk een VMS 174.

Wist U dat er toen al Deutz motoren waren waarvan je de restwarmte kon benutten?

(Werd dat niet, in combinatie met een vacuümpomp, gebruikt om op zeeschepen, zeewater te destilleren?)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Gert Schouwstra »

De grootste Deutz VM, daar had ik aan moeten denken. Inderdaad een motor uit begin jaren '20.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door pieter53 »

Een mens kan niet alles weten en helaas ook niet alles onthouden en op het juiste moment weer ophoesten ;-)

Link van de 'restwarmte' gerepareerd.
https://archief.amsterdam/inventarissen ... ighlight/1
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Gert Schouwstra »

Een mooi archief is dat Pieter. Ik vond er ook nog een foto van de motor van het schip van mijn opa. 40/45 pk Deutz-Brons. Dat was een Deutz motor met het brandstofsysteem wat was ontwikkeld door Jan Brons. Een zogenaamde "bakjesknapper". Bouwjaar 1918 en gebruikt in een zuivelfabriek, in 1928 gereviseerd en ingebouwd in een nieuwbouwschip.
what motor.png
what motor.png (772.87 KiB) 1164 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door pieter53 »

stadarchief_amsterdam_KLAL02709000499_PM330.jpg
stadarchief_amsterdam_KLAL02709000499_PM330.jpg (92.29 KiB) 1158 keer bekeken
Uit het zelfde Amsterdamse Stadsarchief komt deze Deutz PM 330
Een twee-takt diesel met spoelpomp en druksmering. Sinds 1923 in productie.
Wie o Wie weet meer?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik heb het aangepast Pieter, De Deutz LM, PM en OM motoren werden geproduceerd bij Motorenfabrik Oberursel. Die fabrikant werd in 1923 door Deutz overgenomen en bleef tot 1930 open. Er werden locomotiefjes gebouwd met LM-motoren. Ook werden er 10.000 PM-motoren gebouwd en verder de OM-scheepsmotoren, de bekende "blauwe Deutz".

IG Motorenfabrik Oberursel mit Deutz - 1922 bis 1930:
- Vierzylinder LKW-Motor LM 116, LM 216
- Deutz-Zweitakt-Motoren RME und ZM
- Deutz-Kleindieselmotoren PM und OM
- Deutz-A/F-Motoren LMH 118, LMR, FM

In der Humboldt-Deutzmotoren AG und KHD AG - 1930 bis 1945
- AM/FM-Reihenmotoren 1 bis 3 Zylinder
- Flugmotoren Dz 700, 710, 720, Jumo
- A/F M 517-Reihenmotoren 4 bis 8 Zylinder
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door pieter53 »

Ik vond ze al zo op de OM lijken.
Ook in 1, 2, 3, cilinders maar vermogens en toerentallen heb ik niet.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik zie een PMZ (2 cilinder) scheepsmotor van 50/60 pk. En een PMD (3 cilinder) van 75/90 pk, allebei bij 430 rpm.
Het waren tweetakt voorkamermotoren.
De kleinste PM-motor was een PME 117 van 6 pk bij 550 rpm.

Op http://www.werkbahn.de/eisenbahn/lokbau/typen/typen_III.htm staan wel wat verschillende typen PM en OM motoren.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie