Leuk Gert, gaan we daar ook snuffelen, bedankt voor de tip.
Gr. Rinus
De machinekamer, incl. welke motor?
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 18 sep 2007 20:52
- Locatie: Etten Leur
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Beter in een keer goed gedaan.
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Wat verstond men bij 'oliemotoren' en 'ruwoliemotoren' nu eigenlijk onder 'ruwolie' en was dat wel wat anders dan men onder 'olie' verstond?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
De ruwoliemotor is het antwoord op de petroleummotor. Petroleum had een hoge zuiverheidsgraad en die motoren waren erg schoon maar hadden niet veel vermogen. Daarom werd de ruwoliemotor ontwikkeld, dat was een middendrukmotor die liep op ruwolie, wat in feite hetzelfde was als "blanke olie" of "gasolie". De vooroorlogse kwaliteiten waren niet zo zuiver als de huidige kwaliteit, vandaar de naam ruwolie. In feite liepen die motoren op alles wat brandbaar was. Daarna kwam de voorkamermotor. Sommige typen, zoals de liggende Deutz hadden twee verstelbare verstuivers en konden op alle brandstoffen draaien: ruwe olie, kokos- of palmolie of teerolie.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Bedankt Gert!
Verbazend hoe moeilijk dat soort informatie toch boven water te halen valt en het is allemaal nog niet eens honderd jaar geleden,
maar zelfs via Google-books, Delpher, en diverse andere bronnen blijkt er geen 100% klaarheid over te bestaan.
Via Han Mannaert ontving ik ook een kleine aanvulling.
en al met al ben ik tot deze tekst op BVT gekomen.
Aanvullingen, correcties, blijven altijd welkom
Verbazend hoe moeilijk dat soort informatie toch boven water te halen valt en het is allemaal nog niet eens honderd jaar geleden,
maar zelfs via Google-books, Delpher, en diverse andere bronnen blijkt er geen 100% klaarheid over te bestaan.
Via Han Mannaert ontving ik ook een kleine aanvulling.
en al met al ben ik tot deze tekst op BVT gekomen.
Aanvullingen, correcties, blijven altijd welkom
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Pieter, Een normale dieselmotor loopt ook prima op slaolie, dus zal het op palmolie ook wel lukken. Jaren (+/-60) geleden stond er in de Bolnesfabriek en normale diesel op Indonesische crude te draaien. De vraag was of dat spul bruikbaar was in dieselmotoren aan generatoren. Ging zonder mankeren. Je moet het wel filteren en een beetje verwarmen opdat je geen problemen krijgt met je brandstofpompen en verstuivers. Midden 60-er jaren verkocht Esso een lichtere stookoliesoort (350 sec. Redwood) als brandstof voor de zeevaart. De enige behandeling die deze olie kreeg was het verwijderen van de lichte delen. Uiteraard is een zware scheepsdiesel wat minder kieskeurig dan een automotor. Neste Oil raffineert palmolie en dierlijke vetten en maakt daar een hoogwaardig biodieselcomponent van. Hedendaagse dieselolie heeft door het ontbreken van zwavel minder smerende eigenschappen en ook de cetaanindex moet kunstmatig worden bijgespijkerd. Gr. Klaas.
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Bedankt Klaas.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....