Pagina 82 van 84

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Geplaatst: 20 jun 2020 09:53
door Gert Schouwstra
Eigenlijk niet, Pieter. Ik schat het bouwjaar op 1915-1920. Die heb ik niet meer zien draaien. Duits? Skandinavisch?
MAN?

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Geplaatst: 20 jun 2020 10:11
door pieter53
De Folder zit in een archief uit 1930, dus ik neem aan dat het model toen nog vol op beschikbaar was.
Het model is ongetwijfeld ouder. Duits fabrikaat

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Geplaatst: 20 jun 2020 19:08
door pieter53
KLAL02709000507bc.jpg
KLAL02709000507bc.jpg (156.91 KiB) 1261 keer bekeken
KLAL02709000507bd.jpg
KLAL02709000507bd.jpg (136.87 KiB) 1261 keer bekeken
Bron https://archief.amsterdam/inventarissen ... ighlight/7

Vermoedelijk een VMS 174.

Wist U dat er toen al Deutz motoren waren waarvan je de restwarmte kon benutten?

(Werd dat niet, in combinatie met een vacuümpomp, gebruikt om op zeeschepen, zeewater te destilleren?)

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Geplaatst: 21 jun 2020 14:05
door Gert Schouwstra
De grootste Deutz VM, daar had ik aan moeten denken. Inderdaad een motor uit begin jaren '20.

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Geplaatst: 21 jun 2020 14:16
door pieter53
Een mens kan niet alles weten en helaas ook niet alles onthouden en op het juiste moment weer ophoesten ;-)

Link van de 'restwarmte' gerepareerd.
https://archief.amsterdam/inventarissen ... ighlight/1

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Geplaatst: 21 jun 2020 18:25
door Gert Schouwstra
Een mooi archief is dat Pieter. Ik vond er ook nog een foto van de motor van het schip van mijn opa. 40/45 pk Deutz-Brons. Dat was een Deutz motor met het brandstofsysteem wat was ontwikkeld door Jan Brons. Een zogenaamde "bakjesknapper". Bouwjaar 1918 en gebruikt in een zuivelfabriek, in 1928 gereviseerd en ingebouwd in een nieuwbouwschip.
what motor.png
what motor.png (772.87 KiB) 1162 keer bekeken

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Geplaatst: 21 jun 2020 18:43
door pieter53
stadarchief_amsterdam_KLAL02709000499_PM330.jpg
stadarchief_amsterdam_KLAL02709000499_PM330.jpg (92.29 KiB) 1156 keer bekeken
Uit het zelfde Amsterdamse Stadsarchief komt deze Deutz PM 330
Een twee-takt diesel met spoelpomp en druksmering. Sinds 1923 in productie.
Wie o Wie weet meer?

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Geplaatst: 21 jun 2020 18:58
door Gert Schouwstra
Ik heb het aangepast Pieter, De Deutz LM, PM en OM motoren werden geproduceerd bij Motorenfabrik Oberursel. Die fabrikant werd in 1923 door Deutz overgenomen en bleef tot 1930 open. Er werden locomotiefjes gebouwd met LM-motoren. Ook werden er 10.000 PM-motoren gebouwd en verder de OM-scheepsmotoren, de bekende "blauwe Deutz".

IG Motorenfabrik Oberursel mit Deutz - 1922 bis 1930:
- Vierzylinder LKW-Motor LM 116, LM 216
- Deutz-Zweitakt-Motoren RME und ZM
- Deutz-Kleindieselmotoren PM und OM
- Deutz-A/F-Motoren LMH 118, LMR, FM

In der Humboldt-Deutzmotoren AG und KHD AG - 1930 bis 1945
- AM/FM-Reihenmotoren 1 bis 3 Zylinder
- Flugmotoren Dz 700, 710, 720, Jumo
- A/F M 517-Reihenmotoren 4 bis 8 Zylinder

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Geplaatst: 21 jun 2020 19:01
door pieter53
Ik vond ze al zo op de OM lijken.
Ook in 1, 2, 3, cilinders maar vermogens en toerentallen heb ik niet.

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Geplaatst: 21 jun 2020 19:34
door Gert Schouwstra
Ik zie een PMZ (2 cilinder) scheepsmotor van 50/60 pk. En een PMD (3 cilinder) van 75/90 pk, allebei bij 430 rpm.
Het waren tweetakt voorkamermotoren.
De kleinste PM-motor was een PME 117 van 6 pk bij 550 rpm.

Op http://www.werkbahn.de/eisenbahn/lokbau/typen/typen_III.htm staan wel wat verschillende typen PM en OM motoren.