De machinekamer, incl. welke motor?

van: www.kustvaartforum.com
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door pieter53 »

Bedankt!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Rinus Vermunt
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 sep 2007 20:52
Locatie: Etten Leur

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Rinus Vermunt »

Zo vrienden , ik ben een poosje stil geweest, maar niet stil gezeten.
Wij in http://www.hetvanoschmuseum.nl/ zijn begonnen aan de restauratie van een Heesen motor.
Wat wij weten is dat ze rond 1900 gebouwd werden en heel kleine productie hadden, ze bouwden in de buurt van Kromhout en het lijkt ook wel een beetje op Kromhout.
Maar het is een Heesen , wij weten er eigenlijk weinig van de oorsprong , ook kunnen we geen motor nr. vinden, het enigste houvast is een plaatje op de smeerolie pomp van Bosch met nr.191701 .
En de keerkoppeling heeft geen remband om de buitentrommel,
Dat is zo ongeveer, wie weet meer :D
Groetjes Rinus
Bijlagen
IMG-20200702-WA0000.jpg
IMG-20200702-WA0000.jpg (71.72 KiB) 1198 keer bekeken
Beter in een keer goed gedaan.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Gert Schouwstra »

Mooi project. Jan Vegter schreef in 2010 ook al over jullie motor, Rinus.
Wie o wie kan mij nog aan gegevens over Heesen motoren helpen. Het is bekend dat de oprichter van de fabriek, dhr Heesen bij de Rennes fabriek in Utrecht heeft gewerkt, vandaar is dhr. Heesen naar Spijker in Amsterdam gaan werken. Schippers met vooral Rennes motoren klopten nog al eens aan bij de fabriek van Spijker of dhr. Heesen eens naar hun motor zou willen kijken voor advies en/of onderhoud. Zoals hier boven beschreven is dhr. Heesen uieindelijk zelfstandige geworden, heeft eerst reparaties aan div. motoren gedaan alvorens er een eerste eigen Heesen motor werd gebouwd. Dit waren viertakt petroleummotoren welke wel wat leken op de eerste Kromhout en Honing motoren, ook uit Amsterdam. Waarschijnlijk is men later over gegaan op gloeikop motoren, daar er nu in een prive museum in Ettenleur een Heesen tweetakt gloeikop motor staat. Deze motor moet aan het eind van de 2de wereldoorlog door een kleinzoon van Heesen op zeer jonge leeftijd weer lopende zijn gemaakt. Het verhaal geeft aan dat enkele onderdelen zoals o.a. een cilinderkop ontbraken en deze door de jonge Heesen zijn bijgemaakt, waarna de motor draaiende is verkocht voor de vootstuwing van een scheepje, en uiteindelijk via via in het museum in Ettenleur is beland.

Graag zou ik i.v.m. het schrijven van een boek over de Nederlandse motoren industrie meer gegevens willen hebben over de Heesen motor. Ik heb al eens eerder een oproep gedaan middels dit forum, doch het mail adres waar men mij op zou kunnen bereiken is op onverklaarbare wijze buiten werking. Mijn huidige mailadres is: jvegter@zonnet.nl

Mocht het dus zijn dat er mensen hebben gereageerd naar onderstaand mail adres, zou u dan zo vriendelijk willen zijn mij alsnog op bovengenoemd mail adres te willen berichten?

B.v.d.

Jan Vegter, beheerder van het Brons archief
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Gert Schouwstra »

En heb je dit artikel over de fabriek gelezen?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Rinus Vermunt
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 sep 2007 20:52
Locatie: Etten Leur

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Rinus Vermunt »

Beste Get, en ieder ander die hier aan gelinkt is.
Ik ben Rinus Vermunt en ben bezig een motor te restaureren voor 'het van Osch museum' uit Etten-Leur.
Ik zoek eigenlijk alles wat kan bijdrage aan de geschiedenis van de motor.
Ter aanvulling, het is een 4tackt motor met een aangebouwde smeerolie pomp van Bosch, de cilinderkop was onherstelbaar, dus is een nieuwe voor gemaakt, de keerkoppeling heeft geen rembanden op de buitentrommel, en wat een geluk, ik ben ook katholiek opgevoed misschien kan dit alle twijfel weg nemen.
Groetjes Rinus.
Beter in een keer goed gedaan.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik ben niet Katholiek opgevoed, maar ik denk dat je af en toe wel een stevig schietgebedje nodig hebt gehad bij zo'm imposante restauratieklus. En protestanten zoals ik bidden ook, maar dat is een onderwerp wat hier niet op het forum thuis hoort.

Maar het bedrijf Heesen is dus na het 60-jarige bestaan verhuisd naar Boxtel en andere dingen gaan maken. Heb je contact met de familie of het bedrijf over hun archief?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Jinny B »

Atheïsten als ik bidden alleen achteruit.. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Gert Schouwstra »

Het Brabant Historische Centrum heeft een DIRECTIEFOTO van het 60-jarige jubileumfeest op 30-10-1961 van Machinefabriek Heesen in Boxtel pp de website staan. Aangezien de Hinderwetvergunning van de fabriek aan de Van Salmstraat 44 te Boxtel van 25-11-1957 was, schat ik in dat ze in 1958 daarheen verhuisd zijn vanaf Watergraafsmeer.

Als je deze foto uit 1913 bekijkt begrijp je dat de motoren van Heesen niet in grote series gemaakt werden. Het lijken ambachtelijke producten. Er waren in het begin van de vorige eeuw wel meer smederijen die hun eigen ontwerpen maakten, daarvoor gietstukken bestelden en die bewerkten en alle onderdelen op maat erbij maakten. Van zulke handgemaakte motoren was het bijna onmogelijk om onderdelen uit te wisselen.
Motorenfabriek B.A. Heesen 1913.png
Motorenfabriek B.A. Heesen 1913.png (979.94 KiB) 1139 keer bekeken
Fotograaf C.J. Hofker, Fotocollectie Het Leven van Spaarnestad Photo, Vervaardigingsjaar 1913.
Heesen motor 1913.png
Heesen motor 1913.png (706.04 KiB) 1137 keer bekeken
Fotograaf C.J. Hofker, Fotocollectie Het Leven van Spaarnestad Photo, Vervaardigingsjaar 1913.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Rinus Vermunt
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 sep 2007 20:52
Locatie: Etten Leur

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Rinus Vermunt »

Ik heb geen inzicht in de Heesen history, wellicht is kunnen we op deze manier dichter bij elkaar komen.
Rien van Osch gaat heel ver om de, e motor weer te laten lopen, zoals een nieuwe kop is geen kattepis.Cygnus
Bijlagen
IMG-20200704-WA0009.jpg
IMG-20200704-WA0009.jpg (118.79 KiB) 1135 keer bekeken
Beter in een keer goed gedaan.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Gert Schouwstra »

Waauw, wat een mooi stukje werk. Was de oude kop van gietijzer?
In het Maritiem Museum in Rotterdam moet nog een Heesen dossier over een 20 pk motor zijn.
Ik kom in 1927 zelfs een vermelding van een nieuwe 30 pk motor tegen en tien jaar later een exemplaar van 44 pk.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie